Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
Hej!
Jag har fått en bensinvärmare som är orange till färgen, det verkar vara en extern fläkt och en extra soppapump och endel luftrör mm. Är det modell flygvärmare, termos etc? Finns det någon montageanvisning någonstans, jag har letat men inte hittat något som ser likadant ut... platt orange modell...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
av Rådlös
Det är i så fall någon modell tidigare än "den berömda" 091B. Lägg upp en bild på den så få du klara besked här.
av volvo244gle
Låter som det är en Volvo/Ardic 07-B?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=30603588

En platt, orangemålad eller galvad värmare som främst värmer upp kupén. Den värmer även motorn via en växlare på värmarens avgasrör, men denna sitter utsatt till och brukar rosta sönder.
(precis som den redan har gjort, eller är på god väg att göra, på det länkade och desutom långt ifrån kompletta exemplaret ovan)

Någon monteringsanvisning har jag inte sett, men servicebok (parkeringsvärmare) finns här: http://www.240.se/litteratur/service200.htm

Rekommenderar annars att leta upp just den berömda 091-B som är både vanligare, modernare och jobbar direkt mot motorns kylvätska. :)
Det är denna som går under namn som termosen, flygmotorn, bomben etc.. och det finns gott om kunskap och information online.
av Rådlös
Det stämmer säkert som Volvo 244 GLE beskriver här. Om din värmeväxlare också har rostat sönder, så kan jag berätta om en jobbarkamrat som modifierade en luftmotorvärmare till att också värma motorns kylarvatten.
Han sökte en värmare på skroten till sin Volvo 242 av 70-talsmodell. Det fanns inget att hämta. Det enda han fick tag på var en Ebersprächer luftvärmare som originalmonterades i en sen VolksWagenmodell, 411 tror jag den hette. Den modellen blev inte så långlivad för dom första VW Golf-modellerna kom strax därpå. Men den här 411 hade alltså en luftkyld boxermotor. (Den sista luftkylda modellen förutom VW-bussarna vill jag minnas)
Min jobbarkompis fick lite handräckning av en f.d. bilmek. Dom förlängde utblåsröret där varmluften blåste ut med ett stål/plåtrör i samma diameter som värmarutblåset, 100 mm, tror jag? Inne i röret satte dom en slinga med ett antal U-böjar och några raksträckor så att det blev lite volym på vattenmängden som strömmade igenom värmaren. Sedan två slangstosar på yttersidan. Allt fungerade som dom hade tänkt sig. Det blev t.o.m värme kvar för kupéluften. Även tiduret (mekaniskt urverk) som hörde till gick att koppla in utan problem och med rätt funktion. Sådana tidur hade förövrigt alla motorvärmare på den här tiden så det var en beprövad konstruktion. Någonting säger mig att det var fabrikat Kienzle, ett välkänt tyskt ur- och instrumentfabrikat. Detta är ca 35 år sedan.
av emil_yttervik
Tack för svar!
Det stämmer att det är en ardic 07b, den är i princip oanvänd så jag funderar om att eventuellt installera den i min 245-88 . Hade varit guld med en montageanvisning... Ska åka på Volvo och kika om dom har nån gammal dokumentation där kanske.

av emil_yttervik
En sån här är det, hittar tyvärr dåligt med bilder var alla prylarna ska sitta. Fläkt,brännare,pump etc..

Bilagor
uploadfromtaptalk1460269852085.jpg
uploadfromtaptalk1460269852085.jpg (57.47 KiB) Visad 381 gånger
av emil_yttervik
Är det nån som har bilder på var värmaren ska sitta? Även fläkten funderar jag på placeringen av...

av Rådlös
En lite "halvsäker" gissning, i motorrummet. Jag hade en 244 -79 och har ett minne av att den satt i motorrummet. Jag skall inte svära på att det var motsvarande värmare, men den var platt i alla fall.
Sitter inte fläkten i värmaren? Du har ju två stora hål på ena sidan och ett utblås på undersidan med värmeväxlaren. Så någonstans där på värmaren borde fläkten sitta. Du undrar också om bränslepumpen. Så som jag tycker mig ha uppfattat så sitter aldrig bränslepumpen i anslutning till värmaren. Det tycks vara någon sorts säkerhetsavstånd på detta?
Det finns en firma, Värmedoktorn, som jag tror ligger i Solna eller Sollentuna? I 08-området i alla fall. Dom är visserligen lite inriktade på båtvärmare, men klarar även bilvärmare då dom är mycket lika.

Och lite bra att veta: Ardic var ett dotter/produktionsbolag till Volvo Flygmotor. Så din värmare har "fina anor".
av volvo244gle
Ja det där är utmärkta värmare! :)

Och modellen i fråga monteras mycket riktigt i motorrummet, mot passagerarsidans torpedplåt.
Har du inte denna plåt så måste du med andra ord ta upp två ganska stora hål i din nuvarande + tre mindre hål för skruvarna. Det ska finnas färdiga körnslag i plåten som underlättar håltagningen!
Har du en "metallkloss" på baksidan av torpedplåten så måste även denna tas bort.

Den vinklade, galvade plåtbiten som hålls fast av en slangklämma mot värmeväxlaren på bilden ovan, sitter skruvad i framvagnsbalken.
I övrigt så sitter värmaren bara fast med hjälp av genomföringen i torpedplåten.

På andra sidan plåten, bakom handskfacket, sitter cirkulationsfläkten. Den ser ut som en "elektrisk turbo" och blåser kupéluften genom värmarens övre anslutning och tillbaka in i kupén igen via den undre. Till detta hör ett termostatstyrt spjäll som öppnar när luften som cirkulerar i värmarens hölje har blivit tillräckligt uppvärmd. Gissningsvis för att slippa att det blåser kalluft runt passagerarens ben samt bildas massa kondens i värmaren.

Bränslepumpen sitter monterad i en plåtkonsol på förarsidan av motorrummet, långt ner och baktill mot golvet. Tror det finns färdiga skruvhål där, men är inte hundra heller.
Pumpen matas via ledning från tanken - vanligtvis så skarvar man in sig på bränslereturen från motorn i höjd med böjen ovanför bakaxeln.

Inte helt lätt att hitta bilder på dessa värmare monterade, men här är en som iallafall visar den på plats i motorrummet: http://www.240sidan.com/bilder/dyz/dyz_motor.jpg

Jag har relativt gott om prylar till div. värmare, och tänker även montera en 07-B i min 245 -77 - mest för att det är en kul utrustning att ha. :-)-)

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]