Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
camaro69 skrev:
Busta_Hymen skrev:
*pettson* skrev:i förhoppning..
har en SE står hos grannen nu med remmen som är AV...
Bilen har varit på verkstad för topplockspackningen var blåst..
Man har lyft på toppen fixat packningen men INTE bytt remmen..
Remmen ser för övrigt aldrig ut att ha varit bytt på dom 24000 milen den gått.. Men det kostade 12000 spänn ändå att lösa ut den.. 100 mil rullade den och verkstan tar INTE på sej ansvaret.
Skojar du? Det var väl ändå inte en volvoverkstad...? Så kan man ju inte göra!
Vänd dig till kommunens konsumentrådgivare. Om kommunen saknar konsumentrådgivare så finns det en kommunjurist som kan hjälpa dig.

Heter verkstaden "Slägga och Spett"?

Man sätter väl aldrig tillbaka en gammal racklig rem. Skandal.
Dom har ju lurat upp dig på läktaren.

:D
inte lurat mej... för det är inte min bil.. men jag tycker synd om ägaren trots allt. Han är 71 år gammal..
av Jonnym
Hej hej nu har jag fått igång Volvon, det var en eller flera av tändkablarna som hade lagt av! Men nu med nya så funkar den igen! *Jippi*

Så tack så hemskt mycket för alla tips och idéer!
av creamore
Tjena

Grattis Jonnym till att du fått igång bilen... kanske kan vara så att det är tändkablarna på min oxå då, för jag har ett liknande fel.

Jag har en 855 2.5 GL (-96) 10 Ventilers B5252S.

I mitt fall så går den bra (bättre) när den är helt kall... sen börjar den gå dåligt när den blir varm. Började med att byta tändstift, luftfilter, olja och oljefilter. Sen hällde jag i STP Injection Cleaner Akuthjälp i tanken. Därefter bytte jag fördelarlock och rotor. Bilen går ju en aning bättre, men det är långt ifrån bra. Det som är märkligt är att emellanåt så går den helt perfekt i några sekunder och sen går den havkass... sen går den helkass ett tag för att bättra på sig igen. Jag är inte nåt vidare på bilar så jag har egentligen ingen koll, men med hjälp av en gör-det-själv handbok och en granne som är duktig så har jag i allafall kommit så långt som jag gjort. Iofs ingenstans eftersom det inte fungerar :)

Saken är den att det nu börjar bli dyra saker att byta:

Tändkabelsats kostar 1050:- på Mekonomen
Lambdasond kostar 1335:- på Mekonomen
Luftmassemätare kostar 2925:- på Bilia

Skulle gärna få veta säkert att nästa steg skulle lösa problemet, eftersom det är rätt dyra saker och jag har ont om pengar. Problemet med det är ju bara det att eftersom jag har en -96'a så kan jag inte kolla felkoderna själv, eftersom man måste koppla in sig i lilla uttaget framför växelspaken på den. Och Bilia tar ju 700 spänn för att göra det och läsa av felkoden.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Tacksam för svar och hjälp...

/ Tompa
av Jonnym
Tack tack Tompa!

Du säger att du har en 96:a? Då kan man kolla felkoderna själv, har papper på det hemma så jag kan skriva senare hur man gör om du vill, det ända du behöver är en testmejsel och några kabelbitar. Om du är intresserad så har jag även en lamba över, den som satt på min bil men som blev utbytt som borde helt fungerande med tanke på att det inte var det som var felt. Du kan ju försöka få tag i någon annan som har en 850 och låna grejer från den typ tändkablar och dom andra grejerna som du trodde kunde vara fel på.

Lycka till!
av creamore
Nu funkar även min Volvo... och även i detta fall var det tändkablarna som fallerade. Känns skönt eftersom det ändå var det billigaste på listan av saker att testa. Dessutom så passade jag på att byta soppafiltret oxå, så nu är alla filter bytta och bilen är nästan som ny. :)
av Jonnym
Grattulerar tompa! Jag har kört ca 30mil nu och min går fortfarande bara bra!
Hoppas din också går många mil till!

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]