Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1062883
Jag har ett garage på c:a 30m2 som jag har t.o.m hellackerat några bilar i för många år sedan. Det är nog 10 år sedan jag kunde få in en bil där nu. Jag hissar upp bilarna på infarten (under carporten oftast) sommar som vinter, det är skoteroverol som gäller på vintern. Nu blir det oftast inte så förskräckligt kallt här nere vid kusten (Halmstad) och jag har tak över mot regn, så det funkar. Saknar garaget ibland då är svårt att svetsa med MIG-en om det blåser lite.

Mvh
Lennart
#1062887
rid54 skrev:Det finns säkert trix med fjädern, men den procedur som beskrivs i gör-det-själv-handboken jag har är rätt lång och inbegriper att man tar loss det mesta i bakvagnen samt har ett specialverktyg för att hålla ordning på själva fjädern. Jag undrar om det inte är typ "fel bil" att sänka. Det går säkert att "dra ner" karossen med fel eller felmonterade dämpare, men det är ju knappast bra för komfort och väghållning.

En fjäder från en Nivomatförsedd bil är vekare, men den bör hålla en tom bil på samma höjd som en utan Nivomater. Nivomaternas "nolläge" är rimligen satt med en bil utan last och då är det fjädern som håller bilen uppe. Om man lastar ned bilen hjälper Nivomaterna till med att höja den, men bara när man kör. De pumpas upp av fjädringsrörelserna vid körning så de håller "rätt" höjd, dvs den nominella längden de ska ha för respektive bilmodell.

Jag hade en 960 (sedan) med bladfjäder och Nivomater. De var slut och då var bilen inte kul att köra, den slog igenom om man lade ett paraply i skuffen. Med nya Nivomater gick den som en dröm på alla underlag oavsett last. Att söndermodifiera en sådan konstruktion låter inte helt smakligt, men varje bilägare gör ju som han/hon vill.
Yngre generationen bilägare gillar att åka lågt ;) nu när den är sänkt fram men originalhög bak så ser den ut som en EPA-traktor.

Har prövat med att bygga adapter så nedre dämparinfästningen kom ca. 8cm längre ner, höjde bärarmen och bultade dit dämparen i nedre infästningen, och sänkte ner igen. Detta gav inget resultat tyvärr.
#1062892
lennarte skrev:Jag har ett garage på c:a 30m2 som jag har t.o.m hellackerat några bilar i för många år sedan. Det är nog 10 år sedan jag kunde få in en bil där nu. Jag hissar upp bilarna på infarten (under carporten oftast) sommar som vinter, det är skoteroverol som gäller på vintern. Nu blir det oftast inte så förskräckligt kallt här nere vid kusten (Halmstad) och jag har tak över mot regn, så det funkar. Saknar garaget ibland då är svårt att svetsa med MIG-en om det blåser lite.

Mvh
Lennart
Jo, det är att skönt med garage, även om det är litet. Har stått på parkering och skruvat tidigare.
Du får brädfodra carporten så du slipper vinden! :idea:

Tror nog jag ska försöka mig på att slipa ner bladet 2-3mm och se ifall det blir skillnad.
#1062937
Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
av rid54
#1062948
StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Håller med om det du säger om att bearbeta glasfiberfjädern. Risken finns att den har nån ytbehandling för att minska risken för sprickor etc. Men att en Nivomatbild blir högre med vanliga dämpare tror jag inte. En vanlig dämpare ger ju inget lyft alls, den bara dämpar rörelsen. En Nivomatbil utan Nivomater kommer at ha normal höjd när den är tom och bli onödigt låg när den lastas, eftersom den inte får lyfthjälpen från Nivomaterna, som man räknade med när man utrustade bilen med en svagare fjäder (vilket är det man gjort på dessa bilar).
#1062977
Varför vill man sänka en v90?! :D Jag vill höja min 965-`97...ena nivomaten är slut min rel. stora däck slår i hjulhuset om jag kör i rejält gupp. Men även med nya nivomater skulle jag vilja ha några extra centimeter från noll-läget, ser mkt piggare å tuffare ut om bilen är något högre bak än fram. El är jag gammal? :D Lyfter man lite i dragkroken blir det ju så jäkla snyggt!
#1063136
StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Då får den spricka isf. Får köra dubbla genomslagsgummin i värsta fall. Nån måste prova ifall någon i framtiden undrar ;)
Möjligt, men dämparna i satsen skulle sänka. Har även tagit bort dämparna helt och sänkt ner på däcken, lika hög som med dämpare.
rid54 skrev:
StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Håller med om det du säger om att bearbeta glasfiberfjädern. Risken finns att den har nån ytbehandling för att minska risken för sprickor etc. Men att en Nivomatbild blir högre med vanliga dämpare tror jag inte. En vanlig dämpare ger ju inget lyft alls, den bara dämpar rörelsen. En Nivomatbil utan Nivomater kommer at ha normal höjd när den är tom och bli onödigt låg när den lastas, eftersom den inte får lyfthjälpen från Nivomaterna, som man räknade med när man utrustade bilen med en svagare fjäder (vilket är det man gjort på dessa bilar).
Har också tänkt på att den kan ev vara behandlad med någon typ av "sealing", kanske går att fetta in den eller något?
TourettesGuy skrev:Varför vill man sänka en v90?! :D Jag vill höja min 965-`97...ena nivomaten är slut min rel. stora däck slår i hjulhuset om jag kör i rejält gupp. Men även med nya nivomater skulle jag vilja ha några extra centimeter från noll-läget, ser mkt piggare å tuffare ut om bilen är något högre bak än fram. El är jag gammal? :D Lyfter man lite i dragkroken blir det ju så jäkla snyggt!
Min är lägre fram än bak, ser ut som en a-traktor. :cry: därför jag vill sänka bak också.

Se om någon fattar min bild då.
Tänkte försöka på att bygga en typ av spärr. Man höjer armen fjädern ligger i och bultar dit en "balk" med u-profil i befintlig bult. När man sänker ner armen kommer balken ta spjärn emot en del av multilinken och på så sätt hålla uppe fjädern. Vill man sänka ytterligare kan man höja armen igen och lägga distanser i bakkant, typ genomslagsgummi. Brister i konstruktionen eller skulle det fungera?

http://i67.tinypic.com/ixsj9x.jpg
#1063668
christafer skrev:
StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Då får den spricka isf. Får köra dubbla genomslagsgummin i värsta fall. Nån måste prova ifall någon i framtiden undrar ;)
Möjligt, men dämparna i satsen skulle sänka. Har även tagit bort dämparna helt och sänkt ner på däcken, lika hög som med dämpare.
rid54 skrev:
StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Håller med om det du säger om att bearbeta glasfiberfjädern. Risken finns att den har nån ytbehandling för att minska risken för sprickor etc. Men att en Nivomatbild blir högre med vanliga dämpare tror jag inte. En vanlig dämpare ger ju inget lyft alls, den bara dämpar rörelsen. En Nivomatbil utan Nivomater kommer at ha normal höjd när den är tom och bli onödigt låg när den lastas, eftersom den inte får lyfthjälpen från Nivomaterna, som man räknade med när man utrustade bilen med en svagare fjäder (vilket är det man gjort på dessa bilar).
Har också tänkt på att den kan ev vara behandlad med någon typ av "sealing", kanske går att fetta in den eller något?
TourettesGuy skrev:Varför vill man sänka en v90?! :D Jag vill höja min 965-`97...ena nivomaten är slut min rel. stora däck slår i hjulhuset om jag kör i rejält gupp. Men även med nya nivomater skulle jag vilja ha några extra centimeter från noll-läget, ser mkt piggare å tuffare ut om bilen är något högre bak än fram. El är jag gammal? :D Lyfter man lite i dragkroken blir det ju så jäkla snyggt!
Min är lägre fram än bak, ser ut som en a-traktor. :cry: därför jag vill sänka bak också.

Se om någon fattar min bild då.
Tänkte försöka på att bygga en typ av spärr. Man höjer armen fjädern ligger i och bultar dit en "balk" med u-profil i befintlig bult. När man sänker ner armen kommer balken ta spjärn emot en del av multilinken och på så sätt hålla uppe fjädern. Vill man sänka ytterligare kan man höja armen igen och lägga distanser i bakkant, typ genomslagsgummi. Brister i konstruktionen eller skulle det fungera?

http://i67.tinypic.com/ixsj9x.jpg
Alt. en lång balk som bultas i båda "armarna". Kraften från bladfjädern kommer då att riktas nedåt. Vad tror ni blir bäst att pröva?

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)