StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Då får den spricka isf. Får köra dubbla genomslagsgummin i värsta fall. Nån måste prova ifall någon i framtiden undrar ;)
Möjligt, men dämparna i satsen skulle sänka. Har även tagit bort dämparna helt och sänkt ner på däcken, lika hög som med dämpare.
rid54 skrev:StefanN skrev:Att börja modda bladfjädern känns som riktigt dumt, det är ju glasfiber och man har ju ingen aning om hur det beter sig när det börjar påverkas, kanske hela skiten spricker?
Frågan är nog om nån satt dit vanliga dämpare på en nivåmatbil, då blir den hög. Sätter man dit original nivåmater blir dom inte speciellt höga.
Håller med om det du säger om att bearbeta glasfiberfjädern. Risken finns att den har nån ytbehandling för att minska risken för sprickor etc. Men att en Nivomatbild blir högre med vanliga dämpare tror jag inte. En vanlig dämpare ger ju inget lyft alls, den bara dämpar rörelsen. En Nivomatbil utan Nivomater kommer at ha normal höjd när den är tom och bli onödigt låg när den lastas, eftersom den inte får lyfthjälpen från Nivomaterna, som man räknade med när man utrustade bilen med en svagare fjäder (vilket är det man gjort på dessa bilar).
Har också tänkt på att den kan ev vara behandlad med någon typ av "sealing", kanske går att fetta in den eller något?
TourettesGuy skrev:Varför vill man sänka en v90?! :D Jag vill höja min 965-`97...ena nivomaten är slut min rel. stora däck slår i hjulhuset om jag kör i rejält gupp. Men även med nya nivomater skulle jag vilja ha några extra centimeter från noll-läget, ser mkt piggare å tuffare ut om bilen är något högre bak än fram. El är jag gammal? :D Lyfter man lite i dragkroken blir det ju så jäkla snyggt!
Min är lägre fram än bak, ser ut som en a-traktor.

därför jag vill sänka bak också.
Se om någon fattar min bild då.
Tänkte försöka på att bygga en typ av spärr. Man höjer armen fjädern ligger i och bultar dit en "balk" med u-profil i befintlig bult. När man sänker ner armen kommer balken ta spjärn emot en del av multilinken och på så sätt hålla uppe fjädern. Vill man sänka ytterligare kan man höja armen igen och lägga distanser i bakkant, typ genomslagsgummi. Brister i konstruktionen eller skulle det fungera?
http://i67.tinypic.com/ixsj9x.jpg