LarsBd skrev:Tryckbegränsaren/reduceraren som heter bromsventil finns inte -65 men är standard på alla 66-70,
Jag bytte bromsrör på svärfars -66-a när ja renoverade bromsar och kaross på den i slutet av -70-talet och där var ingen på den alla fall. Svärmors -68 är jag lite osäker på, den bytte jag inte bromsrören på, den var i bättre skick än svärfars när jag träffade frugan. Han hade egen byggfirma utan anställda och transporterade hur mycket byggmarteal som helst på taket på den och den mätare hade snurrat flera varv redan då. Båda dessa Amazoner har jag mer eller mindre helrenoverat och hellackerat så jag "känner till"i princip varenda skruv i dom. Jag byggde även en egen Amazon -66 av ett vrak jag köpte för 200 sek 1982. Den saknade motor och växellåda och var ""lagom lättrostad", men efter c:a 2 månader åkte vi på bröllopsresa med den. Den renoverade jag bromsarna "från grunden" på, bl.a nya kolvar i bromsoken, det fanns att köpa "på den tiden" och bytte samtliga bromsrör, där var heller ingen bromskraftbegränsare. På denna Amazon bytte jag hjulhusen baktill och svetsade i nya (pirat) skärmkanter och tröskellådor (kompletta, inte bara ytterplåten). Jag bytte ekonomoplåtarna till framskärmsfästena, jag köpte på skroten framdelen c:a 15 cm bakom kylarfästena, rakt över till andra sidan ink. balken under kylaren (det var den som var dålig) från en -65-a. Jag köpte beg. skärmar, front, huv och baklucka. Fick byta gångjärnen i båda dörrarna. Lagom till bröllopsresan stod den på sama garageinfart som 740 gör nu, nylackad och nybesiktigad för c:a 5000 sek. Det var ganska mycket pengar då, men jag fick tillbaka pengarna 2 år efter när jag sålde den. Arbetet får man tyvärr aldrig några pengar för..... Svärmor finns samma pengar i byte som hon gav för sin Amazon när hon bytte till en ny 360GL -88, men svärfars gick till skrot -92
Nu "flöt jag ut" för mycket igen. Ursäkta....
Mvh
Lennart