PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
Har du tryckreduceingsventil till bakbromsarna och inte har dessa gamla duoservo bakbromsar så låser du inte bakhjulen före framhjulen. Jag ska montera en tvåkrets huvudcylinder på min -67:a och koppla en krets fram och den andra kretsen bak. Det är bättre i alla lägen än ett enkelt 1 kretssystem. Kopplar man dessutom en kretssvarningslampa till så ser man om man får ojämnt tryck i kretsarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Tryckbegränsaren/reduceraren som heter bromsventil finns inte -65 men är standard på alla 66-70,
Jag bytte bromsrör på svärfars -66-a när ja renoverade bromsar och kaross på den i slutet av -70-talet och där var ingen på den alla fall. Svärmors -68 är jag lite osäker på, den bytte jag inte bromsrören på, den var i bättre skick än svärfars när jag träffade frugan. Han hade egen byggfirma utan anställda och transporterade hur mycket byggmarteal som helst på taket på den och den mätare hade snurrat flera varv redan då. Båda dessa Amazoner har jag mer eller mindre helrenoverat och hellackerat så jag "känner till"i princip varenda skruv i dom. Jag byggde även en egen Amazon -66 av ett vrak jag köpte för 200 sek 1982. Den saknade motor och växellåda och var ""lagom lättrostad", men efter c:a 2 månader åkte vi på bröllopsresa med den. Den renoverade jag bromsarna "från grunden" på, bl.a nya kolvar i bromsoken, det fanns att köpa "på den tiden" och bytte samtliga bromsrör, där var heller ingen bromskraftbegränsare. På denna Amazon bytte jag hjulhusen baktill och svetsade i nya (pirat) skärmkanter och tröskellådor (kompletta, inte bara ytterplåten). Jag bytte ekonomoplåtarna till framskärmsfästena, jag köpte på skroten framdelen c:a 15 cm bakom kylarfästena, rakt över till andra sidan ink. balken under kylaren (det var den som var dålig) från en -65-a. Jag köpte beg. skärmar, front, huv och baklucka. Fick byta gångjärnen i båda dörrarna. Lagom till bröllopsresan stod den på sama garageinfart som 740 gör nu, nylackad och nybesiktigad för c:a 5000 sek. Det var ganska mycket pengar då, men jag fick tillbaka pengarna 2 år efter när jag sålde den. Arbetet får man tyvärr aldrig några pengar för..... Svärmor finns samma pengar i byte som hon gav för sin Amazon när hon bytte till en ny 360GL -88, men svärfars gick till skrot -92
Nu "flöt jag ut" för mycket igen. Ursäkta.... :oops:

Mvh
Lennart
av LarsBd
Hur bilarna såg ut då du renoverade dom har jag ingen aning om men som nya hade de var sin bromsventil monterad om det var en 66:a och en 68:a. Se detta meddelande daterat oktober 66 som ersätter ett tidigare meddelande daterat oktober 65.
http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_5 ... romsar.php
Verkstadshandboken anger redan från årsmodell 65 på 2 och 4 dörrars medan ovanstående meddelande samt reservdelskatalogen säger 66-så det är sannolikt ett feltryck i verkstadshandboken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Där ser man, den sitter alltså fram i bilen, Jag har nog "stirrat mig blind" på 140 modellernas placering. Men det fungerar ju lika bra var den än sitter, bara röret går bakåt. Har tyvärr ingen Amazon att titta på numera så jag får den mer exakta platsen, men det spelar ju mindre roll. På -68-an var jag ju lite tveksam. På -69 - -70, sitter dom på samma sätt som 140 där? Eller har jag blandad ihop det där också?
-66-an köpte svärfar ny (bytte in en -64 PV). 68-an köpte svärmor 1972 beg för 10200sek, jag hittade kvittot i handskfacket. Hon fick 10200sek för den när hon bytte mot en ny 360 -88 våren -89

Mvh
Lennart
av Arne
På min -67:a sitter bromstrycksreduceringen bak strax framför bakaxeln på höger och den är originalmonterad.
Verkstadsboken säger att den ska monteras på sitsresaren och det är baksätet de menar, sitsresaren finns inte fram på Amazon. Det är PV som har sitsresare även fram.
av LarsBd
140 och Amazon har bromsventilen på i princip samma ställe dock har 140 bromsslangarna direkt i ventilen medan Amazon har ett kort bromsrör mellan ventil och slang.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev: Amazon har ett kort bromsrör mellan ventil och slang
Då är det de som gör det. Jag skrev innan att jag bytt bromsröret (långa) men det var nog fel (minnena kommer tillbaka nar man "pratar" om det). Däremot bytte jag huvudcylindern på den och då luftade jag genom att lossa bromsrörsnippeln bak vid slangen. Därför var jag säker på att det var bromsrör till slangen. Men jag fattar ändå inte att jag har missat att det sitter en sådan även på Amazon. På mitt första jobb (-66 - -77) Var det "på landet" och det var mycket PV och Amazon med trumbromsar, när jag sedan började på Esso (i Halmstad) var det mest 140.

Mvh
Lennart
av Schmoyoho
En kort uppdatering:

Kylarvätska: bytt, termostat också pga halvhög temp (5 grader ute, låg belastning, 70-75% av mätaren. brukar hållas lägre). Har haft lite svårt att lufta kylaren. Tempen blev väldigt hög 2-3 gånger och jag fick stanna och pytsa i kylarvätska lika många gånger. Men jag tror jag fick det bra innan jag ställde bort den, då var övre slangen iallafall varm även om tempmätaren fortfarande verkade ha bråttom uppåt. Har inte haft tillfälle köra bilen sedan dess dock.

Angående bromsarna kikade jag lite snabbt innan jag ställde bort den. Båda bromssköldarna fram ser bra ut. Inser nu jag kanske kollat på fel ställe men där bromsrören till bakbromsarna förgrenade sig var det bara en liten manick, typ en t-korsning som var 3-4 cm bred. Antar att jag inte har någon bromsreduceringsventil (ifall ni undrade), men jag kanske kollade på fel ställe. Det var ingen särskilt grundlig genomgång.

Men i bromsväg, vad tycker ni jag absolut bör byta? Beläggen ser bra ut. Jag tyckte dock mig se kolvarna ligga direkt an mot klossen på iallafall ett ok men när jag kollade på cvi såg det ut som att det var hål i mitten av kolven på alla damaskerna. Eventuellt alla fyra damaskerna då, om jag har trekolvsok? Kanske passa på att motionera upp kolvarna på något sätt (ska googla men just nu verkar frambromsarna vara okej, inga anliggande bromsar vilket jag hade problem med för något år sedan). Slangar? En bromsslang per sida till varje främre ok och en till bakbromsarna, eller hur var det? Behöver jag byta kolven i HB bromstrumma också? VB kolv är bytt för två år sedan.
av LarsBd
LarsBd skrev:Det som behöver bytas är allt gummi i bromshydrauliken
Även VB som nyss var bytt ska plockas isär och granskas, ihopmonteras med nya packningar om cylinder och kolv är felfria.
Efteråt är det mycket viktigt att noggrant kontrollera att inget läckage förekommer någonstans, det hjälper inte med nytt gummi om det ändå läcker någonstans. En person som var aktiv på Amazonforumet omkom då hans nyrenoverade bromsar läckte i en skarv. Då bromsvätskan tog slut blev han bromslös och körde rakt fram i en t-korsning varvid det tog så illa att han avled på platsen.
av Schmoyoho
Mycket tråkigt att höra :(

Men för att vara övertydlig då: Repsats till två bromsok (ser ut att vara damasker och tätningar och lite diverse), bromsslang x1 per sida fram (finns dock flera olika till 1965?). Då kvarstår den tredje bromsslangen. Hur går den? Är inte särskilt orienterad på bromsarna. Huvudcylindern känns som att den är okej. För två år sedan gick pedalen i botten många gånger när jag lärde mig lufta bromsar men gjorde fel gång på gång. Så några vändkanter har det ju inte funnits i den cylindern, vilken är bytt något år dessförinnan.

Hittar inga nya packningar till kolvarna i trumbromsarna bak. Antar det är girling eftersom girling anges som bak medan wagner anges som, ja, inget alls. Antagligen runtom, på äldre amazoner.

Två bromsslangar till framhjulen?
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... ast-till-a
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 5-1800-69-

Bak? http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -pa-444445

Edit: hittade packningar till kolvarna bak hos VP: http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=a ... tno=276573
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte