- tor 31 mar 2016, 01:32
Bensin har väldigt dålig effektivitet jämfört med el i en elmotor.. Man kommer ungefär 1 mil på 2kwh.. Lycka till att komma 4.5-5mil på en liter bensin.
Hur menar du att man ska beräkna med det?
XC90-Executive, om du kör i pure-läget kommer bilen köra så långt den bara kan på el.. Men direkt när den har tömt batteriet kommer den börja ladda upp batteriet med hjälp av bensinmotorn..
Om jag vet att jag ska köra långt ser jag till att slå över i hybridläget när det står 5km kvar på batteriet... Eller senast precis när den slår om till --- kvar. Då laddar den inte upp batteriet med bensinmotorn utan bara med regenerering.
(det här gäller V60 TE men borde vara samma sak i XC90)
När jag sen har några km kvar till mitt mål slår jag om till pure och försöker tajma så att jag så nära som möjligt tömt batteriet när jag kommer fram. :)
Hur menar du att man ska beräkna med det?
XC90-Executive, om du kör i pure-läget kommer bilen köra så långt den bara kan på el.. Men direkt när den har tömt batteriet kommer den börja ladda upp batteriet med hjälp av bensinmotorn..
Om jag vet att jag ska köra långt ser jag till att slå över i hybridläget när det står 5km kvar på batteriet... Eller senast precis när den slår om till --- kvar. Då laddar den inte upp batteriet med bensinmotorn utan bara med regenerering.
(det här gäller V60 TE men borde vara samma sak i XC90)
När jag sen har några km kvar till mitt mål slår jag om till pure och försöker tajma så att jag så nära som möjligt tömt batteriet när jag kommer fram. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13