Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Bensin har väldigt dålig effektivitet jämfört med el i en elmotor.. Man kommer ungefär 1 mil på 2kwh.. Lycka till att komma 4.5-5mil på en liter bensin.
Hur menar du att man ska beräkna med det?

XC90-Executive, om du kör i pure-läget kommer bilen köra så långt den bara kan på el.. Men direkt när den har tömt batteriet kommer den börja ladda upp batteriet med hjälp av bensinmotorn..
Om jag vet att jag ska köra långt ser jag till att slå över i hybridläget när det står 5km kvar på batteriet... Eller senast precis när den slår om till --- kvar. Då laddar den inte upp batteriet med bensinmotorn utan bara med regenerering.
(det här gäller V60 TE men borde vara samma sak i XC90)

När jag sen har några km kvar till mitt mål slår jag om till pure och försöker tajma så att jag så nära som möjligt tömt batteriet när jag kommer fram. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det jag har kört senast har jag kört slut batteriet på Pure och sen valt Hybrid istället. Men undra hur förbrukningen skulle bli på t.ex motorvägen i AWD-läget. När elmotorn stöttar mer och oftare. Får testa någon annan gång :wink:

Har läst något test där det stod att det var omöjligt att köra längre än ca 2 mil på en laddning. Undra hur dom har kört då... :shock:

Idag körde jag 32km på bara el, utan förklimatisering och utan att tänka för mycket på att köra ekonomiskt. Blandad körning, både stadskörning (upp till 40 km/h) och landsvägskörning (80-90km/h). Det var dock lite typiskt för elen tog slut när jag hade 300 meter kvar till slutmålet :lol:
IMG_0258.jpg
IMG_0258.jpg (42.36 KiB) Visad 4509 gånger

En annan sak jag har tänkt på är värmaren. Går det inte att förklimatisera en V60 TE på bara el? T8 verkar gå på bränsle, iallafall när den ska värma. Får se senare i vår/sommar hur det blir när den kyler.
Användarvisningsbild
av joel80
Jodå.. man väljer om man ska förklimatisera med eller utan värmare genom att i bilen välja imonhus eller utomhus-läge på värmningen. I inomhusläge värmer den bara med el. (Går bara att göra med elkabel inkopplad.)
Kylningen ska dock gå att göra även utan el inkopplad.. Den kör dock bara 3minuter om man inte är inkopplad med el. (AC och full fräs på fläkten lär nog göra bra skillnad på bara några minuter...)

Borde väl vara samma på en XC90?
Skärmklipp 2016-04-04 18.12.09.png
Skärmklipp 2016-04-04 18.12.09.png (243.61 KiB) Visad 703 gånger
av insnöad
Nej det går inte på T8. Oklart varför det inte går.
Stämmer, vilket är lite trist.

Enligt instruktionsboken har T8 antingen elektrisk värmare eller bränslevärmare, beroende på marknad. V60 TE verkar ha båda, precis som min gamla V60 D6:a hade. Det förklarar frånvaron av "inomhus"-läge på T8.

Vid kylning borde det väl fungera likadant i XC90 och V60, eftersom det då är ac:n och fläkten som jobbar. Även XC90 ska ha möjlighet att köra ca 3 min utan sladden i, om jag är rätt informerad.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Ok.. Kanske Volvo fått klagomål på att elvärmaren i V60 är för klen.. Och istället för att öka kapaciteten på den skipparan det helt.

Den gen inte så bra värme.. Den smälter dock isen på rutorna om den får lite tid på sig. (förutom när det var närmre -20.. Då fick jag slå igång dieselvärmaren) Men även om den smälter isen när det är några minusgrader så är det inte varmt i bilen när man kliver in... Möjligen lite halvjummet. Jag tycker det funkat rätt bra ändå eftersom man kunnat ha igång stols och rattvärmen.. Så när man väl satt sig har det känts varmt i stolen och för händerna. :)

Blir intressant att se hur det funkar nu i sommar!
av wolv
Jag är rätt säker på att jag har både el- och bränslevärmare. Insnöad, var hittar du den informationen?
av insnöad
Wolv: Påstår inte att jag vet hur det ligger till, men i den sökbara manualen på Min Volvo står det så här: Beroende av marknad används en bränsledriven värmare eller en elektrisk värmare. Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset. Nu såg jag däremot att samma information inte finns med i pdf-manualen. :shock:

Min T8:a känns iskall när den går på eldrift och fläkten rör sig knappt, om jag inte slår på tillskottsvärmaren förstås. Upplevs helt annorlunda än V60:n gjorde. Därav min misstanke.

XC90_Executive: Du kanske har kollat upp saken?
Användarvisningsbild
av joel80
Insnöad, V60n är ju också iskall om man kör i pure-läget utan autovärme/tillskottsvärmaren påslagen. Men man kan få igång lite halvdann värme genom att välja "auto" på klimatanläggningen efter man tryckt på pure-knappen. (Då går den ifrån "eco-klimat"-läget och använder el från batteriet för att ge lite värme.)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]