Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev: Det är möjligt. Men om jag minns rätt är det få av de i Sverige registrerade 850 av årsmodell 95 eller tidigare som har startspärr överhuvudtaget. Startspärr blev väl standard 96 och fanns inte tidigare på den svenska marknaden. Före dess kunde man få det på vissa marknader utomlands, t.ex. i Tyskland. Transpondern satt då inte i nyckeln utan på en liten plastpinne som skulle tryckas in i ett hål på instrumentbrädan för att låsa upp startspärren.
Njäe nu minns du lite fel iaf. Startspärr på 92-95 är vanligare än du kommer ihåg, även i sverige. Min 855a bl.a. hade den startspärren/"svart pinne". Likaså har jag ett par bekanta som haft 850is med den startspärren. Samtliga svensksålda då.
Men fr.o.m 96 så har alla 85x70, samt 960, startspärr som standard, med transponder i nyckeln och immo i styrboxen. 940 kommer jag dock ej ihåg om även dom fick startspärr -96, mycket möjligt...
av andersuw
Lucif3r skrev:
andersuw skrev: Det är möjligt. Men om jag minns rätt är det få av de i Sverige registrerade 850 av årsmodell 95 eller tidigare som har startspärr överhuvudtaget. Startspärr blev väl standard 96 och fanns inte tidigare på den svenska marknaden. Före dess kunde man få det på vissa marknader utomlands, t.ex. i Tyskland. Transpondern satt då inte i nyckeln utan på en liten plastpinne som skulle tryckas in i ett hål på instrumentbrädan för att låsa upp startspärren.
Njäe nu minns du lite fel iaf. Startspärr på 92-95 är vanligare än du kommer ihåg, även i sverige. Min 855a bl.a. hade den startspärren/"svart pinne". Likaså har jag ett par bekanta som haft 850is med den startspärren. Samtliga svensksålda då.
Nej, jag är rätt säker på att jag inte minns fel. Tyvärr har hustrun kastat mina gamla 850-broschyrer men jag är rätt säker på att startspärr inte erbjöds från fabrik och inte heller salufördes som eftermonterbart tillbehör i Sverige förrän tidigast 95. Sedan är det förstås möjligt att det ändå gick att eftermontera på ett eller annat sätt även på tidigare bilar. Som du kan se här är jag inte heller ensam om min minnesbild:

https://www.flashback.org/t747956
andersuw skrev:Men fr.o.m 96 så har alla 85x70, samt 960, startspärr som standard, med transponder i nyckeln och immo i styrboxen. 940 kommer jag dock ej ihåg om även dom fick startspärr -96, mycket möjligt...
Ja på den punkten är vi helt överens.
av KrilleW
andersuw skrev: Jodå, jag har en aning om hur biltjuvar tar sig in i bilar. Det finns ju en del att läsa om den saken. En särskild behändig väg är att förstärka keylessignalen eftersom man då inte bara kan ta sig in i bilen på precis samma sätt som ägaren utan sedan också omedelbart köra iväg med den på precis samma sätt som ägaren. En helt "sömlös" typ av stöld. Och jo, det är ovanligt att tjuven väljer att knacka en ruta eftersom det är en synnerligen obekväm väg att gå och kan medföra en massa oönskad uppmärksamhet både vid själva tillgreppet och senare. I själva verket stjäls det stora flertalet bilar (ca tre fjärdedelar) numera genom att tjuven först stulit nyckel/fjärrkontroll och helt enkelt öppnar med den.

http://www.aftonbladet.se/bil/article21942623.ab

Och av dem som stjäls på annat sätt är det säkert ovanligt att man krossar rutan och ålar sig in den vägen. Att stjäla saker i bilen snarare än hela bilen är förstås en annan sak. I det fallet är det fullt tänkbart att rutkrossning är ganska vanligt.
Beträffande din länk till Aftonbladet så är det ju svårt för försäkringsbolagen att föra statistik på hur bilarna stjäls när man aldrig återträffar bilen. Den statistik som finns är ju nycklar som stjäls, ofta i samband med bostadsinbrott och dylikt. Alla andra bilar då? Hur menar du att en särskilt behändig väg är med keyless? När man stänger av bilen så är det ju kört sen. Hur menar du att dom ska starta bilen efteråt? förstärka signalen så att den räcker till Polen kanske? Det är inte speciellt ovanligt att det hittas containrar med stulna bilar i som skall fraktas utomlands. Många gånger har de - en krossad ruta. Det är inte en speciellt stor kostad för den organiserade brottsligheten att återställa bilen med en ny bilruta. Och har man programmerat in en n nyckel till bilen med enkla medel så är det väl oerhört mycket behändigare för tjuven än med keyless? Då har man ju en nyckel som fungerar i all evighet.
andersuw skrev: Nej tekniken med rullande koder har funnits länge. Om jag minns rätt fanns detta redan på de larm jag hade på mina bilar på 90-talet.
Jag skrev relativt. Alla tillverkade bytte inte ut tekniken redan på 90-talet och nu syftade jag inte på larm, utan fjärrstyrda centrallås. Rullande koder har dock visat sig den senaste tiden vara betydligt mer osäkert än man trott. Läs mer om det här: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kundsnabbt
I mina ögon gör det här inte fjärrstyrt centrallås ett dugg bättre än keyless.
andersuw skrev:Jag gör inte anspråk på att veta hur majoriteten gör. Men jag själv och alla vänner och bekanta jag åkt med trycker inte bara på knappen utan kollar att bilen verkligen låsts. Det finns också alla skäl att göra det eftersom det ibland händer när man försöker låsa med fjärren att bilen inte låser när man trycker på knappen helt oberoende av om det står en tjuv med en störsändare i närheten eller inte. Kontrollen kan man ju sedan göra på många andra sätt än genom att känna på handtagen: Larmdioden på instrumentbrädan, låspinnarnas läge, ljudet från låsmekanismen, signalerna från blinkers eller andra ljus på bilen samt infällningen av speglarna (om man har den funktionen vid låsning). På en keylessbil funkar det inte ens att känna på handtagen eftersom bilen då låser upp igen. Hur gör du själv när du låser din bil? Kollar du inte om bilen reagerar på ditt låsförsök?
Hänvisar till min länk ovan igen. Du kan vara hur duktig som helst att låsa bilen. Det går trots rullande koder att låsa upp bilen igen med enkla medel. Läs artikeln så kommer du förstå hur. Även här visar det på att traditionellt fjärrstyrt centrallås är lika osäkert.
andersuw skrev:Visst. Jag har inte påstått något annat. Men att stölder är mer frekventa bland keylessbilar än bland andra bilar har fortfarande inget med antalet keylessbilar att göra utan beror på egenskaperna hos keylessbilar jämfört med andra bilar. Som jag redan påpekat kan det bero såväl på det faktum att keylessbilar är lättare att stjäla som på det faktum att de tenderar att vara dyrare än andra bilar och därför har större marknadsvärde för tjuven.
Det finns ingenting som visar på att bilen med keyless har en större benägenhet att stjälas.
andersuw skrev:Hur kommer det sig om bilarna med keyless är lättare att stjäla? Vad har du för källa på att det överhuvudtaget är som du säger?

Du fick ju en källa på detta redan i mitt första svar till dig i den här tråden. Se länken till ADACs test här.
Ja, fast nu klippte du och klistrade lite väl galet. Det var inte alls sådär jag skrev. Du hävdade att andelen bilar som stjäls är större än de som saknar det. DET ville jag ha källa på, inget annat. Det framgår inte i ADAC´s rapport att det stjäls fler bilar med keyless än utan. Den säger heller ingenting om svensk statistik.
andersuw skrev: Och ja, jag sätter i det här fallet större tilltro till ADAC och deras tester än jag gör till dig. Sedan finns det förstås möjligheter att skydda sig mot de nya stöldvägar som keyless öppnat. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg här kan man stoppa nyckeln/fjärren i en "Faradays bur", t.ex. i form av en metallfolieförsedd påse. Problemet är att man så länge nyckeln finns i påsen inte längre har något fungerande keylessystem. Jag överväger ändå att skaffa det till min nya keylessförsedda bil så att jag kan använda det under omständigheter där jag bedömer stöldrisken som särskilt hög.
Ja. Men då kan du ju lika gärna sluta låsa bilen med fjärrstyrt centrallås och gå tillbaka till nyckel, eftersom det uppenbarligen är kass med fjärrstyrt också.
andersuw skrev: Vad beträffar störsändare: Se tidigare punkt i mitt svar. Vad beträffar verktyg för OBD-uttaget: Kan du ge mig ett exempel på en länk till en produkt som lovar att du enbart genom att använda den i OBD-uttaget kan starta och köra iväg med bilen utan att ha tillgång till bilens nyckel/fjärr?
Det har jag aldrig skrivit. Du måste självfallet ha en bilnyckel med dig, men det räcker att ha en likadann nyckel. Dvs skall du stjäla en BMW så kan du ta med dig vilken likadann BMW-nyckel som helst och koda om nyckel och bil på plats genom OBDII-uttaget på några sekunder. Här är ett filmklipp som visar hur detta går till rent praktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=kVmPfCFFkqQ
andersuw skrev: Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Själv finner jag ingen som helst anledning att tro att saker och ting var säkrare på bilstöldsfronten innan de började överföras via radiovågor eller datorer. Före dess fanns ju inga startspärrar och det är väl känt att startspärren kraftigt bidragit till att minska antalet stölder. Citat från brottsförebyggande rådets rapport 2011:

"Under 2011 anmäldes omkring 20 000 bilstölder. Under de senaste tio åren har dessa brott, som nästan alltid anmäls, minskat med 65 procent. När det gäller stölder ur och från fordon anmäldes omkring 66 700 brott. Även här har det skett en kraftig minskning.

Risken att utsättas för bilstöld har inte varit så låg som den är nu sedan statistiken infördes på 1970-talet. Hur stor risken är beror i hög grad på vilken bil du har och i viss utsträckning på var du bor. Minskningen av bilbrottsligheten sammanfaller med att ett EU-direktiv om krav på elektroniskt stöldskydd som gör det svårt att tjuvkoppla bilen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ldskydd_(bil)
Jag skrev väl aldrig "Det var bättre förr?" Jag skrev att så länge saker går trådlöst så kommer det aldrig vara helt säkert. Det är som att jämföra WiFi med trådbundet internet. Vilket tror du är lättast för en utomstående att ta sig in på?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I teorin är det ju inge svårare att ta sig in på trådbundet än trådlöst, snarare tvärtom då trådbundet oftast saknar all kryptering osv trådlösa protokoll tillhandahåller.
Men i praktiken är det ju enklare att ta sig in via trådlöst, eftersom man inte fysiskt behöver tjuva sig in på massa ledningar :roll:
av andersuw
KrilleW skrev:Beträffande din länk till Aftonbladet så är det ju svårt för försäkringsbolagen att föra statistik på hur bilarna stjäls när man aldrig återträffar bilen. Den statistik som finns är ju nycklar som stjäls, ofta i samband med bostadsinbrott och dylikt. Alla andra bilar då?
Nej det är inte svårt. Om det var det skulle förstås inte statistiken finnas där. Försäkringsbolagen har ju en polisrapport att gå på och av den rapporten torde framgå om nycklar till bilen stulits eller inte.
KrilleW skrev:Hur menar du att en särskilt behändig väg är med keyless? När man stänger av bilen så är det ju kört sen. Hur menar du att dom ska starta bilen efteråt? förstärka signalen så att den räcker till Polen kanske?
Svaret framgår av den ADAC-rapport jag länkade till. Där sägs: "Det försåtliga med detta trick är att när motorn väl går förblir den igång även utan nyckel så länge det finns bränsle i tanken. Tankar tjuven utan att stänga av motorn kan han också utan problem förflytta den långa sträckor."

Att det kan vara en fördel att snabbt kunna förflytta bilen långt från brottsplatsen, kanske rentav ut ur landet, är väl rätt uppenbart. Jobbet med att fixa nya nycklar och dölja bilens sanna identitet innan den säljs kan tjuvarna sedan utföra i lugn och ro på en för ändamålet väl utrustad verkstad. Alternativt kan de istället länsa bilen på allt av värde och sälja det eller, i den mån det handlar om bildelar snarare än lösa värdesaker, montera delarna på en annan bil.
KrilleW skrev:Det är inte speciellt ovanligt att det hittas containrar med stulna bilar i som skall fraktas utomlands. Många gånger har de - en krossad ruta. Det är inte en speciellt stor kostad för den organiserade brottsligheten att återställa bilen med en ny bilruta.
Jag har inte påstått att det är någon större kostnad att förse bilen med ny ruta. Vad jag påstått är att det finns andra nackdelar med krossad ruta som inbrottsmetod, särskilt om det är hela bilen snarare än bara någon eller några prylar i bilen tjuven vill åt. Det gäller i än högre grad om man som jag har laminerade rutor på bilen.

Rörande detta med krossade rutor på stulna bilar i containrar: Vilka källor till att detta är vanligt förekommande kan du peka på?
KrilleW skrev:Och har man programmerat in en n nyckel till bilen med enkla medel så är det väl oerhört mycket behändigare för tjuven än med keyless? Då har man ju en nyckel som fungerar i all evighet.
Jag har inte påstått att den metod med vilken en keylessbil enkelt kan stjälas gör det onödigt att förse bilen med nycklar om nu idén med stölden är att sedan sälja bilen som den är, vilket förstås bara är en av flera möjligheter. Vad jag påstått är att keylesstekniken gör själva tillgreppet mera riskfritt. Du kan bara öppna och köra iväg på precis samma sätt som om du hade nyckeln/fjärren i fickan.

Om du står på en parkeringsplats på någon stormarknad och snappar upp koder för att öppna bilen måste du sedan normalt sett följa efter bilen tills den parkeras någon annanstans, exempelvis i ett låst garage. Du måste sedan, efter att ha tagit dig in i bilen, mickla en stund med OBD-uttaget med specialutrustning för just detta ändamål. Det senare kan visa sig särskilt komplicerat om bilen är försedd med lås för OBD-uttaget, t.ex. det som beskrivs här. Allt detta gör tillgreppet väsentligt mer omständligt och innebär större risk att bli observerad och, åtminstone så småningom, misstänkt än om du bara kan kliva in i bilen och köra iväg, precis som om du vore den rättmätige ägaren trots att du inte har någon nyckel i fickan.
KrilleW skrev:Jag skrev relativt. Alla tillverkade bytte inte ut tekniken redan på 90-talet och nu syftade jag inte på larm, utan fjärrstyrda centrallås. Rullande koder har dock visat sig den senaste tiden vara betydligt mer osäkert än man trott. Läs mer om det här: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kundsnabbt
I mina ögon gör det här inte fjärrstyrt centrallås ett dugg bättre än keyless.
Jag syftade för egen del på både larm och centrallås eftersom samma fjärr ombesörjt båda funktionerna på alla de bilar med larm jag haft. Att det går att kringgå även rullande koder är jag väl medveten om och jag har inte påstått något annat utan bara att det av flera skäl inte är så enkelt som att spela in signalen när bilen låses och upprepa den för att låsa upp bilen. Sedan framgår det också av länken i artikeln att det inte är alla bilar som låter sig dyrkas upp med den teknik som beskrivs. Enligt den här artikeln finns det också föga belägg för att "code grabbing" faktiskt används för bilstölder trots att den kanske skulle kunna användas. Vad beträffar skillnaden i möjligheter och risker med denna metod jämfört med den som kan användas på en keylessbil, se ovan.
KrilleW skrev:Hänvisar till min länk ovan igen. Du kan vara hur duktig som helst att låsa bilen. Det går trots rullande koder att låsa upp bilen igen med enkla medel. Läs artikeln så kommer du förstå hur. Även här visar det på att traditionellt fjärrstyrt centrallås är lika osäkert.
Du påstod att majoriteten inte kontrollerar att bilen låsts. Jag konstaterade att detta i vart fall inte gäller mig själv eller någon av de många vänner och bekanta som jag åkt med. Jag frågade också om du själv kontrollerar om bilen reagerar på låsförsök men du valde att inte besvara den frågan. Den artikel du länkade till saknar relevans för dessa påståenden och frågor.

Tilläggas kan att det heller inte är någon poäng med att spela in den signal med vilken bilen låses om det är låsa upp man vill göra, i alla fall inte på en modern Volvofjärr. Det är olika knappar och olika signaler för låsning och upplåsning. Alltså måste du vänta på att ägaren kommer och låser upp snarare än låser, varefter han/hon sedan vanligen kör iväg.
KrilleW skrev:Det finns ingenting som visar på att bilen med keyless har en större benägenhet att stjälas.
Exempel:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjuvl ... -ny-teknik
KrilleW skrev:Ja, fast nu klippte du och klistrade lite väl galet. Det var inte alls sådär jag skrev. Du hävdade att andelen bilar som stjäls är större än de som saknar det. DET ville jag ha källa på, inget annat. Det framgår inte i ADAC´s rapport att det stjäls fler bilar med keyless än utan. Den säger heller ingenting om svensk statistik.
Jag klippte in min signatur istället för din när jag återgav din fråga vilket jag nu korrigerat. Och jo det var precis så du skrev även om det nu visar sig att jag missförstod den fråga du ställde. När det gäller stöldbenägenhet, se ovan samt var god notera att jag aldrig påstått att keyless är den enda faktor som avgör om en viss bil stjäls eller inte. Tvärtom har jag påpekat att det även finns andra omständigheter som inverkar, till exempel vilket pris tjuven kan tänkas få för bilen.
KrilleW skrev:Ja. Men då kan du ju lika gärna sluta låsa bilen med fjärrstyrt centrallås och gå tillbaka till nyckel, eftersom det uppenbarligen är kass med fjärrstyrt också.
Nej. Av skäl som redan framgått tror jag inte en bil med vanligt fjärrlås är fullt lika attraktiv för en teknikbevandrad tjuv som en bil med keyless, allt annat lika. Och att låsa med nyckel innebär att bilen förblir olarmad, vilket förstås ökar risken för att den stjäls och minskar risken för att du skall få full ersättning från försäkringsbolaget. Så det är inget alternativ för mig.
KrilleW skrev:Det har jag aldrig skrivit. Du måste självfallet ha en bilnyckel med dig, men det räcker att ha en likadann nyckel. Dvs skall du stjäla en BMW så kan du ta med dig vilken likadann BMW-nyckel som helst och koda om nyckel och bil på plats genom OBDII-uttaget på några sekunder. Här är ett filmklipp som visar hur detta går till rent praktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=kVmPfCFFkqQ
Jag skrev "bilens nyckel/fjärr" inte vilken nyckel/fjärr som helst avsedd för märket och modellen.
KrilleW skrev:Jag skrev väl aldrig "Det var bättre förr?" Jag skrev att så länge saker går trådlöst så kommer det aldrig vara helt säkert. Det är som att jämföra WiFi med trådbundet internet. Vilket tror du är lättast för en utomstående att ta sig in på?
Nej du skrev inte uttryckligen att det var bättre förr. Du skrev däremot följande: "Så länge saker överförs via radiovågor, via datorer och liknande så är det inte säkert. Kan man inte leva med det så får man skaffa en äldre bil, svårare än så är det inte."

Själv har jag aldrig inbillat mig eller påstått att något stöldskydd är hundraprocentigt. Alltså finns det inget skäl att upplysa mig om det. Däremot är det rätt uppenbart för mig att äldre bilar generellt sett ingalunda är bättre stöldskyddade än nyare. Måhända minns du rapporterna om alla stulna Saabar ett stycke bakåt i tiden:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803 ... juvar.html

Sammanfattningsvis är det ett faktum att en keylessbil öppnar en ny stöldväg som inte finns på andra nyare bilar och att den stöldvägen innebär fördelar för tjuven. Du tror uppenbarligen inte att det spelar någon roll för risken att en viss bil stjäls medan jag tror det. Eftersom jag bedömer det som utsiktslöst att övertyga dig om att min ståndpunkt är den rätta och tror mig ha utvecklat min argumentation tillräckligt väl för att andra intresserade skall förstå hur jag resonerar föreslår jag att vi härmed avslutar vår debatt om detta, särskilt som den inte är mitt i prick vad gäller trådens huvudtema.
av KrilleW
andersuw skrev:
Svaret framgår av den ADAC-rapport jag länkade till. Där sägs: "Det försåtliga med detta trick är att när motorn väl går förblir den igång även utan nyckel så länge det finns bränsle i tanken. Tankar tjuven utan att stänga av motorn kan han också utan problem förflytta den långa sträckor."

Att det kan vara en fördel att snabbt kunna förflytta bilen långt från brottsplatsen, kanske rentav ut ur landet, är väl rätt uppenbart. Jobbet med att fixa nya nycklar och dölja bilens sanna identitet innan den säljs kan tjuvarna sedan utföra i lugn och ro på en för ändamålet väl utrustad verkstad. Alternativt kan de istället länsa bilen på allt av värde och sälja det eller, i den mån det handlar om bildelar snarare än lösa värdesaker, montera delarna på en annan bil.
Ja, och med en nyckel man parar ihop med bilen kan man transportera sig hur mycket man vill utan att behöva hålla motorn igång. Alltså mycket behändigare. Det går dessutom oerhört snabbt att fixa det och inget behov finns att fixa nycklar efteråt. Man kan alltså lugnt köra på båten, stänga av motorn och starta den igen när man ska köra vidare.
andersuw skrev: Rörande detta med krossade rutor på stulna bilar i containrar: Vilka källor till att detta är vanligt förekommande kan du peka på?
Källan till det är min arbetsgivare och mina arbetsuppgifter därtill.
andersuw skrev: Om du står på en parkeringsplats på någon stormarknad och snappar upp koder för att öppna bilen måste du sedan normalt sett följa efter bilen tills den parkeras någon annanstans, exempelvis i ett låst garage. Du måste sedan, efter att ha tagit dig in i bilen, mickla en stund med OBD-uttaget med specialutrustning för just detta ändamål. Det senare kan visa sig särskilt komplicerat om bilen är försedd med lås för OBD-uttaget, t.ex. det som beskrivs här. Allt detta gör tillgreppet väsentligt mer omständligt och innebär större risk att bli observerad och, åtminstone så småningom, misstänkt än om du bara kan kliva in i bilen och köra iväg, precis som om du vore den rättmätige ägaren trots att du inte har någon nyckel i fickan.
Hur vanlig tror du den proukten är på markaden då? Det är troligtvis ytterst få som har kännedom om den. Och varför tror du produkten finns om det inte vore ett stort problem med stölder? Att man måste följa efter personen i fråga behöver du göra med keyless också. Det gör alltså föga skillnad om man står i ett låst garage eller inte. Keyless har en meters räckvidd. Det innebär i stort sett att tjuven i fråga skall hoppa upp i knät på dig för att komma åt nyckeln medan du som har nyckeln på dig är i rörelse.
andersuw skrev: Tilläggas kan att det heller inte är någon poäng med att spela in den signal med vilken bilen låses om det är låsa upp man vill göra, i alla fall inte på en modern Volvofjärr. Det är olika knappar och olika signaler för låsning och upplåsning. Alltså måste du vänta på att ägaren kommer och låser upp snarare än låser, varefter han/hon sedan vanligen kör iväg.
Olika knappar för låsning och upplåsning har i stort sett varenda bilmärke på marknaden. Det gör ingen skillnad eftersom det inte är rullande kod för upplåsning.

KrilleW skrev:Det finns ingenting som visar på att bilen med keyless har en större benägenhet att stjälas.
andersuw skrev: Exempel:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjuvl ... -ny-teknik
Din länk visar inte att bilar med keyless har större benägenhet att stjälas. Det står tvärtom att "Det vanligaste sättet för tjuvarna är att med hjälp av en störsändare slå ut fjärrsignalen från nyckellåset."

andersuw skrev: Sammanfattningsvis är det ett faktum att en keylessbil öppnar en ny stöldväg som inte finns på andra nyare bilar och att den stöldvägen innebär fördelar för tjuven. Du tror uppenbarligen inte att det spelar någon roll för risken att en viss bil stjäls medan jag tror det. Eftersom jag bedömer det som utsiktslöst att övertyga dig om att min ståndpunkt är den rätta och tror mig ha utvecklat min argumentation tillräckligt väl för att andra intresserade skall förstå hur jag resonerar föreslår jag att vi härmed avslutar vår debatt om detta, särskilt som den inte är mitt i prick vad gäller trådens huvudtema.
Stöldvåg som inte finns? Det stjäls hur mycket bilar som helst som inte har keyless och det beror inte 10/10 gånger på att gärningsmannen kommit över ägarens nycklar. Jag har aldrig påstått att keyless är riskfritt eller säkert. Jag hävdar bara att det har mindre betydelse om bilen har keyless eller inte. Vill tjuven ta bilen så gör han det även om det inte har keyless eftersom det finns hjälpmedel som gör det lätt för denne att stjäla bilen med en falsk nyckel. Nä, det är väl det som är det uppenbara problemet. Att du alltid tror att du har rätt och alla andra har fel. Du har uppenbart svårt att inse själv att du inte alltid vet bäst om allt, oavsett. Men jag håller med dig, jag har lärt mig vid det här laget att det är helt omöjligt att föra en vettig diskussion om saker med dig när du är av den inställningen att du är av tron att du alltid vet bäst.
av andersuw
KrilleW skrev:Källan till det är min arbetsgivare och mina arbetsuppgifter därtill.
Anonyma källor kan tyvärr inte värderas och är därför rätt värdelösa som belägg.
KrilleW skrev:Att man måste följa efter personen i fråga behöver du göra med keyless också.
Näh. En skillnad är just att det inte behövs. Det räcker att nyckeln är inom förstärkningsutrustningens räckvidd. Och den är längre än en meter.

http://www.nytimes.com/2015/04/16/style ... .html?_r=0
KrilleW skrev:Olika knappar för låsning och upplåsning har i stort sett varenda bilmärke på marknaden. Det gör ingen skillnad eftersom det inte är rullande kod för upplåsning.
Visst är det rullande kod även för upplåsning. Annars hade naturligtvis den teknik med "code grabbing" som du själv länkade till varit överflödig.

http://gizmodo.com/32-worth-of-electron ... 1723072763
KrilleW skrev:Din länk visar inte att bilar med keyless har större benägenhet att stjälas. Det står tvärtom att "Det vanligaste sättet för tjuvarna är att med hjälp av en störsändare slå ut fjärrsignalen från nyckellåset."
Visst. Inget märkligt med det. Bilar utan keyless är ju fortfarande långt mycket vanligare än bilar med. Som jag tidigare påpekat är det allra vanligaste att helt enkelt stjäla nyckeln/fjärren först. Vad du missade var följande: "Vi har sett i stöldstatistiken att just bilar med keyless systems har ökat så därför misstänker vi att de riktar in sig på dem, säger Lars Stervander" ("kriminalinspektör som jobbat med bilstölder i många år").
KrilleW skrev:Stöldvåg som inte finns? Det stjäls hur mycket bilar som helst som inte har keyless och det beror inte 10/10 gånger på att gärningsmannen kommit över ägarens nycklar. Jag har aldrig påstått att keyless är riskfritt eller säkert. Jag hävdar bara att det har mindre betydelse om bilen har keyless eller inte. Vill tjuven ta bilen så gör han det även om det inte har keyless eftersom det finns hjälpmedel som gör det lätt för denne att stjäla bilen med en falsk nyckel.
Ja fast om tjuven vill ta bilen kan kan av de skäl jag påpekat bero på om den har keyless. Det är liksom poängen. ;-)
KrilleW skrev:Nä, det är väl det som är det uppenbara problemet. Att du alltid tror att du har rätt och alla andra har fel. Du har uppenbart svårt att inse själv att du inte alltid vet bäst om allt, oavsett. Men jag håller med dig, jag har lärt mig vid det här laget att det är helt omöjligt att föra en vettig diskussion om saker med dig när du är av den inställningen att du är av tron att du alltid vet bäst.
Eftersom jag inte alltid tror jag har rätt kan det omöjligen vara det problem du far efter. Så du får nog leta efter någon annan orsak till din misslynthet. Men det är glädjande att du håller med mig om att avsluta debatten. ;-)
Senast redigerad av 5 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den största risken ligger ju i att man så enkelt kodar in en ny nyckel via obdII uttaget. In i bilen tar man sig alltid, på ett eller annat sätt.

Att fjärrstyrda clås är minst lika osäkra som keyless är ju ingen nyhet, men det fjärrstyrda clåset kan i regel inte starta bilen, till skillnad mot många keyless.
Användarvisningsbild
av Fisch
Rättshaveristen är igång igen. Dessutom har han hunnit redigera sitt senaste inlägg inte mindre än 5 gånger i skrivande stund... Prestationsångest måntro?

Ett passande citat:

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience."
av andersuw
För de som har eller är på väg att skaffa en bil med Keyless Drive och är intresserade av att skydda bilen mot de nya, enkla och effektiva stöldvägar som ett sådant system öppnar finns nu ett litet tips i den tråd jag länkar till nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146

Eventuella frågor och synpunkter förmedlas lämpligen i den tråd jag länkar till snarare än här.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]