Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1063498
Hej.

Volvo-Renault V6'an var mycket riktigt värdelös, som det mesta fordonsrelaterat från Frankrike.
Volvo övergav den tidigt -90 tal, tror jag.
Kuriosa:
Den V6'an sitter i DeLorean bilarna också föresten.(Bilen i "Tillbaka till framtiden")

Som sagt så är S/V70 en vidareutvecklad 850 med betydligt MINDRE barnsjukdomar än 850.

Om en sedanmodell av dessa kostar 10.000kr + ska det vara extremt gott skick.
Dyra fälgar och annat kan få det att sticka iväg för PAKETET, (bil +hjul) men BILEN är värd under 10.000kr alla dagar i veckan.

En 850 aut sedan med svart växellådsolja, och rostiga bromsar borde kosta runt 2500 -3500kr.

Många tror att det är guld i dom, eller hävdar "den är ju så fin", men det är nästan alla egentligen om du tittar noga på dom smutsiga opolerade.
Rostiga S/V70 är ovanligt och en ordentlig polering snyggar upp de flesta betyligt.

Micke.
#1063504
MickeM skrev:Hej.

Volvo-Renault V6'an var mycket riktigt värdelös, som det mesta fordonsrelaterat från Frankrike.
Volvo övergav den tidigt -90 tal, tror jag.
Kuriosa:
Den V6'an sitter i DeLorean bilarna också föresten.(Bilen i "Tillbaka till framtiden")

Som sagt så är S/V70 en vidareutvecklad 850 med betydligt MINDRE barnsjukdomar än 850.

Om en sedanmodell av dessa kostar 10.000kr + ska det vara extremt gott skick.
Dyra fälgar och annat kan få det att sticka iväg för PAKETET, (bil +hjul) men BILEN är värd under 10.000kr alla dagar i veckan.

En 850 aut sedan med svart växellådsolja, och rostiga bromsar borde kosta runt 2500 -3500kr.

Många tror att det är guld i dom, eller hävdar "den är ju så fin", men det är nästan alla egentligen om du tittar noga på dom smutsiga opolerade.
Rostiga S/V70 är ovanligt och en ordentlig polering snyggar upp de flesta betyligt.

Micke.
Tack för bra info! :)

Såpass prismässigt fel alltså? :shock:
Nej, för det var en fin bil. Den gick jättebra. Men automat-växellådsoljan såg konstig ut, bromsskivorna bak var rostiga, AC:n funkade inte och kamremmen behövde bytas...
#1063615
Fortfarande åt h-e för högt pris, men men erat val...

960 hade förövrigt aldrig PRV-motorn, den var exklusiv till 760.
Dom enda motorer produktions-960 har haft är 3.0l rak vit 6a, 2.5l rak vit 6a samt B204FT - en turbomatad 16V rödblockare med 190hk orginal, exklusiv för italien och fanns bara 91-92.
5an som sitter i 85x70 är en avhuggen 6a och delar dom flesta detaljer med 6an, och 4an som sitter i x40-serien är en avhuggen 5a. Dessa motorer hängde med bra långt in på 2000-talet innan skillnaderna blev så pass stora att dom inte kan klassas som samma motorer.
Så att säga att motorn i 960 är skräp är rätt fel :P För isf hade dom ju aldrig byggt vidare på den så länge. Därimot är 6an i 960 väldigt törstig utav sig^^ fast dubbelturbo-6an i S80 99-01 är ännu värre..
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]