av Lillarapunzel - fre 01 apr 2016, 19:42
- fre 01 apr 2016, 19:42
#1063357
Jag och pappa var och tittade på en 854 automat sedan från 1996. 150 hk, vet inte vad den har för paket. Den hade gått 23 000 mil, och var precis nybesiktigad i måndags. Finns pärm med full historik.
Begärt pris 12 000 kr.
Dock är det några frågetecken kring den som jag tror ni här på forumet kan svara på bättre än mig och pappa.
- Den är ju automat, och växellådsoljan bör ju då vara röd som vi förstått det. Här var dito coca-cola färgat med typ "smutskorn" i. Vad vi vet är oljan aldrig bytt. Att den måste bytas fattar vi ju också, men hur akut är det - och framförallt är det en indikation på att något annat är fel? Att automatlådan håller på att rasa etc? Den växlade extremt bra och gick väldigt mjukt kan vi förtydliga.
- Kamremmen är bytt för 13 000 mil och många år sedan. Hur akut är det? (Kan ej intervall för 850). Räcker det att man byter nästa vecka, eller är det imorgon bitti som gäller?
- Bromsskivorna bak är rostiga, vilket besiktningen anmärkte på (1a). Bromsar dock bra. Någon akut fara med det?
- ACn kyler inte öht och värmer mycket dåligt. Vad kostar AC-service och reparation?
Överlag - riskerar ovanstående att bli en dyr soppa?
Den går jättebra, inga varningslampor lyser vad vi såg och den är allmänt fin frånsett ovanstående. Men vi vill ju inte riskera att stå med ett vrak om 1 vecka, som med mitt fd. 940-vrak...
Tycker ni förresten att 12 000 kr är ett rimligt pris för ovanstående? Med tanke på ovanstående fel ville pappa bjuda typ 10 000 kr, men jag tycker det låter lite lite. Den var trots allt trevlig att köra. Eller? Vad tycker ni är rimligt pris?
Begärt pris 12 000 kr.
Dock är det några frågetecken kring den som jag tror ni här på forumet kan svara på bättre än mig och pappa.
- Den är ju automat, och växellådsoljan bör ju då vara röd som vi förstått det. Här var dito coca-cola färgat med typ "smutskorn" i. Vad vi vet är oljan aldrig bytt. Att den måste bytas fattar vi ju också, men hur akut är det - och framförallt är det en indikation på att något annat är fel? Att automatlådan håller på att rasa etc? Den växlade extremt bra och gick väldigt mjukt kan vi förtydliga.
- Kamremmen är bytt för 13 000 mil och många år sedan. Hur akut är det? (Kan ej intervall för 850). Räcker det att man byter nästa vecka, eller är det imorgon bitti som gäller?
- Bromsskivorna bak är rostiga, vilket besiktningen anmärkte på (1a). Bromsar dock bra. Någon akut fara med det?
- ACn kyler inte öht och värmer mycket dåligt. Vad kostar AC-service och reparation?
Överlag - riskerar ovanstående att bli en dyr soppa?
Den går jättebra, inga varningslampor lyser vad vi såg och den är allmänt fin frånsett ovanstående. Men vi vill ju inte riskera att stå med ett vrak om 1 vecka, som med mitt fd. 940-vrak...
Tycker ni förresten att 12 000 kr är ett rimligt pris för ovanstående? Med tanke på ovanstående fel ville pappa bjuda typ 10 000 kr, men jag tycker det låter lite lite. Den var trots allt trevlig att köra. Eller? Vad tycker ni är rimligt pris?