Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag och pappa var och tittade på en 854 automat sedan från 1996. 150 hk, vet inte vad den har för paket. Den hade gått 23 000 mil, och var precis nybesiktigad i måndags. Finns pärm med full historik.
Begärt pris 12 000 kr.

Dock är det några frågetecken kring den som jag tror ni här på forumet kan svara på bättre än mig och pappa.
- Den är ju automat, och växellådsoljan bör ju då vara röd som vi förstått det. Här var dito coca-cola färgat med typ "smutskorn" i. Vad vi vet är oljan aldrig bytt. Att den måste bytas fattar vi ju också, men hur akut är det - och framförallt är det en indikation på att något annat är fel? Att automatlådan håller på att rasa etc? Den växlade extremt bra och gick väldigt mjukt kan vi förtydliga.
- Kamremmen är bytt för 13 000 mil och många år sedan. Hur akut är det? (Kan ej intervall för 850). Räcker det att man byter nästa vecka, eller är det imorgon bitti som gäller?
- Bromsskivorna bak är rostiga, vilket besiktningen anmärkte på (1a). Bromsar dock bra. Någon akut fara med det?
- ACn kyler inte öht och värmer mycket dåligt. Vad kostar AC-service och reparation?

Överlag - riskerar ovanstående att bli en dyr soppa?
Den går jättebra, inga varningslampor lyser vad vi såg och den är allmänt fin frånsett ovanstående. Men vi vill ju inte riskera att stå med ett vrak om 1 vecka, som med mitt fd. 940-vrak...

Tycker ni förresten att 12 000 kr är ett rimligt pris för ovanstående? Med tanke på ovanstående fel ville pappa bjuda typ 10 000 kr, men jag tycker det låter lite lite. Den var trots allt trevlig att köra. Eller? Vad tycker ni är rimligt pris?
1. Bör inte vara någon panik, men ju fortare desto bättre
2. Skulle inte starta motorn för 1 sekund om remmen är så gammal.
3. Bör åtgärdas innan nästa besiktning. Kan räcka med några väldigt hårda inbromsningar för att slita bort rosten, beroende på hur grov rosten är.
4. Beror helt på vad det är för fel. Kan vara så enkelt att kompressorn bara behöver schimsas.
AC'n har därimot inte ett skit med värmen att göra, utan då är det något fel på temperaturen i vattnet, t ex kass termostat så den öppnar för tidigt och kyler ner vattnet för mycket.

Kan bli dyrt, kan bli billigt, beror helt på vilka förutsättningar du har. Det är en gammal bil, och med gamla bilar får man mycket roliga fel på köpet, vissa mer än andra.
Kamremsbytet kostar typ 3500kr på verkstad. Gör du det själv så kostar det circus 1500kr inkl. vattenpump exl. tolkar + glykol.
Bakskivorna kan man få tag på för typ 250kr/st, + belägg en hundring eller så, plus monteringssats 50spänn, och ev. handbromsbackar för ett par hundra.

Skulle f.ö. aldrig betala 12lök för en 854 som inte ens är en GLT.
Kanske lite trist synpunkt, men det är ingen bra idé att köpa en bil med fel som man känner att man vill ha fixade om man inte antingen vet att man kan göra det själv eller på förhand vet precis vad det kommer att kosta.

Felet på värmen kan vara termostaten, men det kan också vara något krångel t ex med styrningen av spjällen som ganska få verkstäder överhuvudtaget tar sig an, och som Volvo säkert vill ha ett antal timmar bara för att felsöka.

Kan man leva med felen (eller som sagt kan fixa dem själv) är det en annan sak – då kan en billig bil med några mindre fel vara en rätt bra affär.
850 finns inte med 150 hkr...

Om AC är viktig för dig så borde du kolla upp felet innan köp. Kan kosta mer en bilens värde att reparera

Kamrem bytte jag för 1000 kr (Contitech,med rullar) + 1000 kr i arbete. Får du kamremshaveri inom en vecka har du exrem otur.

20 liter automatolja kostar 1100 kr på swedol. Du behöver minst 10 liter för flushing av lådan.

För 20 000 kr får du en min condition lågmilare <10 000 mil sommarkörd och av ngn pedantgubbe som vaxat bilen 3 ggr / år. Tror det blir bätre och billigare i längden.
Kamrem och växellådssköljning behöver göras direkt, bromsarna hade jag kört tills du får en 2:a.
Värmen kan som sagt vara igen satt värmeelement/trasiga spjällmotorer/dålig termostat. Är du händig är värmen ett mindre bekymmer.

Ac kan du räkna med bortåt 10.000kr om du vill få igång, om kompressorn aldrig är bytt räcker det förmodligen inte att schimsa utan den läcker säkert i axeltätningen + ev mer ställen. Är det läck på dessutom kondensor och lite rör pratar vi 20.000.
Men kan du få tag i schyssta beg delar och nån kompis som är kyltekniker (tex jag) som kan hantera köldmediet kan det bli mycket billigt.
Fixar du dessa grejer har du en bik som du med korrekt skötsel säkert kan köra 15.000-20.000 mil till, förutsatt att den inte är rostig i nuläget.

Priset är tveksamt det finns mååånga 850/V70 därute.
Personligen skulle jag starkt rekommendera att gå upp till v70 -98 och framåt med fördelarlöst tändsystem och elektroniskt gasspjäll.
Dom är betydligt driftssäkrare och är mycket mjukare att köra.
Fritzell skrev:Kamrem och växellådssköljning behöver göras direkt, bromsarna hade jag kört tills du får en 2:a.
Värmen kan som sagt vara igen satt värmeelement/trasiga spjällmotorer/dålig termostat. Är du händig är värmen ett mindre bekymmer.

Ac kan du räkna med bortåt 10.000kr om du vill få igång, om kompressorn aldrig är bytt räcker det förmodligen inte att schimsa utan den läcker säkert i axeltätningen + ev mer ställen. Är det läck på dessutom kondensor och lite rör pratar vi 20.000.
Men kan du få tag i schyssta beg delar och nån kompis som är kyltekniker (tex jag) som kan hantera köldmediet kan det bli mycket billigt.
Fixar du dessa grejer har du en bik som du med korrekt skötsel säkert kan köra 15.000-20.000 mil till, förutsatt att den inte är rostig i nuläget.

Priset är tveksamt det finns mååånga 850/V70 därute.
Personligen skulle jag starkt rekommendera att gå upp till v70 -98 och framåt med fördelarlöst tändsystem och elektroniskt gasspjäll.
Dom är betydligt driftssäkrare och är mycket mjukare att köra.
Oj! Det där med AC:n lät ju inte billigt... :-O)
Någon V70 blir det dock aldrig i hela h-vetet för min del. En bekant till mig har en -99a med ca. 18 000 mil på mätaren och bara någon ägare innan. Det är lättare att säga vad som faktiskt fortfarande fungerar på den bilen, än tvärtom... :shock: :lol:
AC är säkert det vanliga att torkfiltret har rostat sönder inte alls dyrt att byta 350kr tror jag att jag gav på autoexperten och ett springlock verktyg behövs resten fixade jag själv när jag gick i skolan. Även kompressorn schimsades är ett rätt bökigt arbete om kompressorn är monterad i bilen själv så plockade jag ner kompressorn och det var mycket smidigt.
TommyP86 skrev:Det är bara skräp. För 10-15 kan du få en s70-v70 som allt fungerar på om du är lite observant på blocket. Alternativt bjud 5000.
S/V70 vill jag öht inte befatta mig med pga. bekantas extremt dåliga upplevelser. Se bl.a. inlägget ovan ditt.
5 000 kr?! :-O)
Mitt 940-vrak, en manuell 17 000-mila 940 -97 sedan med mycket ytrost, trasig ABS/ABS-lampa, framvagnsinställning åt farskogen, falsk/obefintlig dokumentation samt ett trasigt bränsle-relä som gjorde att bilen tillslut inte ens startade, sålde vi för 7 000 kr. Denna 854 är milsvidd bättre än den var!
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]