Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av garagenisse
Hej!

Min S40 2.0T -01 (Fas II), är till och från lite knasig vid start, kallstart vad jag noterat. Symtomen är:

* Flera startförsök behövs, tänder dock direkt men dör direkt därefter
* Ovillig att varva, vid gaspådrag känns det som den "överchoke'as" och börjar dö
* Går ryckigt som fasen de första km'arna tills den blivit varm, av och på liksom,successivt bättre tills den är varm och går nästan bra, dock inte 100%.

Jag kan inte se nåt speciellt samband med fukt kyla osv, snarare isåfall att den vart bättre när det är kallt ute.

Felkoder har lästs och temperaturgivaren bytts utan nåt resultat, jag kan återkomma med exakt felkod om nån har kläm på sånt.

Någon som har några ideer, jag orkar inte tänka på vad en felsökning på sånt här kommer att kosta!

Tacksam för tips!

mvh Andreas
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla om du har bensin i vakumslangen till bränsletrycksregulatorn, det skall det inte vara.

/Martin
av garagenisse
MartinS skrev:Kolla om du har bensin i vakumslangen till bränsletrycksregulatorn, det skall det inte vara.

/Martin
Hej!

Det där låter lite bekant när jag tänker efter, jag har nog läst nåt om det på nåt forum. En liten följdfråga dock :-D

1. Var sitter slangen?
2. Är det en konsekvens av nåt annat fel isåfall? Räcker det att "tömma" så är felet väck?

Vore ju kanon om det vore så lätt...

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av MartinS
1. Slangen sitter mellan bränsltetrycksregulatorn och insuget, cirka 5-10cm lång har jag för mig.

2. Om så är fallet läcker tryckregulatorn och måste bytas, den är tvådelad och det räcker med den "nedre delen", kostar knappt 1000:-.

/Martin
av garagenisse
MartinS skrev:1. Slangen sitter mellan bränsltetrycksregulatorn och insuget, cirka 5-10cm lång har jag för mig.

2. Om så är fallet läcker tryckregulatorn och måste bytas, den är tvådelad och det räcker med den "nedre delen", kostar knappt 1000:-.

/Martin
Hej igen! Nu har jag kikat lite men fattar inte riktigt vilken slang det är, jag har dock tagit ett kort som nån vänlig själ kanske kan guida mig vidare via.

Bild

Jag noterade också att det var lite "kletigt" runt grejerna, kan det va ett tecken på att nåt inte står rätt till?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av MartinS
Du ser bränsletrycksregulatorn strax ovanför mitten/centrum på bilden. I ovankant på den är det en anslutning med en blå koppling. I den undre delen av btr:en (den blanka, i stål) så sitter den en vakumslang som går ner till insuget. Lossa den från insuget och se om det är fuktigt i den.

/Martin
av garagenisse
Hej forumet!

Nu har jag haft inne bilen på Bilia för koll, de gjorde en bränsletryckskontroll och den har övertryck säger de. Alltså, byta bränsletrycksregulator. Kostnad, 2700:- i material och 1600:- i arbete, totales 4300:- sa han, låter som ett rövarpris.

Är det nån som vet hur pass mycket jobb det är med detta och kan man göra det själv. Problemet är att om det inte hjälper vill jag ju skälla ut nån på verkstan för att jag slängt pengar i sjön!

Åsikter?

/Andreas
Hej!

Det gick bra för mig, pumpbyte och givare vid tanken hjälpte inte men enligt dem var bränsletrycket skyhögt så det behövdes väl i alla fall. Efter ytterligare en felkodsläsning kom de fram till nån givare, bränsletryck eller temperatur, jag minns inte men jag tror det va bränsletryck för temperaturgivaren var bytt sen tidigare, kanske finns fler har inte så bra koll. Men iaf, felkoden hjälpte på sista besöket och det slapp jag betala...

Lycka till, sånt här är skit!

Mvh Andreas
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]