Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Så, om jag förstått allt rätt så är det "pengarna i sjön" att köpa VIDA/DiCE om man har en MY16?
av andersuw
Slasse skrev:Så, om jag förstått allt rätt så är det "pengarna i sjön" att köpa VIDA/DiCE om man har en MY16?
DiCE är troligen pengar i sjön, ja, eftersom jag misstänker att VIDA inte vill koppla upp sig med den mot en bil den inte känner igen. VIDA 2014D kan man ändå ha stor nytta av och går att köpa separat. Där finns ju exempelvis felkodsuttolkningar (själva felkoderna får du läsa med separat läsare av något slag), reservdelskatalog och instruktioner för demontering/montering. Du kan visserligen aldrig vara hundra på att det som sägs också gäller din bil eftersom du måste titta på föregående årsmodell (-15). Men det finns starka skäl att tro att det mesta är oförändrat, särskilt på V70 med tanke på att -16 var sista årsmodellen och nyheterna därmed minimala.
Användarvisningsbild
av Slasse
andersuw skrev:
Slasse skrev:Så, om jag förstått allt rätt så är det "pengarna i sjön" att köpa VIDA/DiCE om man har en MY16?
DiCE är troligen pengar i sjön, ja, eftersom jag misstänker att VIDA inte vill koppla upp sig med den mot en bil den inte känner igen. VIDA 2014D kan man ändå ha stor nytta av och går att köpa separat. Där finns ju exempelvis felkodsuttolkningar (själva felkoderna får du läsa med separat läsare av något slag), reservdelskatalog och instruktioner för demontering/montering. Du kan visserligen aldrig vara hundra på att det som sägs också gäller din bil eftersom du måste titta på föregående årsmodell (-15). Men det finns starka skäl att tro att det mesta är oförändrat, särskilt på V70 med tanke på att -16 var sista årsmodellen och nyheterna därmed minimala.
Jaha, vad är själva skillnaden med VIDA och DiCE då? Nu blev jag konfunderad. Förklara som du skulle göra för din åttaåriga son. :roll:
av andersuw
Slasse skrev:Jaha, vad är själva skillnaden med VIDA och DiCE då? Nu blev jag konfunderad. Förklara som du skulle göra för din åttaåriga son. :roll:
VIDA är ett datorprogram som kan sägas innehålla vad som i forna dagar var reparationshandböcker och reservdelskataloger och upptog uppslagsboksliknande plats i hyllorna hos Volvoverkstäderna. DiCE är en liten apparat som tillåter VIDA att kommunicera med bilen, exempelvis för att läsa de felkoder som kan finnas lagrade. Det senare funkar sannolikt inte på en MY -16 utan du får försöka hitta något annat som sköter den biten. Vet inte riktigt vilka läsare som kan tänkas klara MY -16 i det här läget men om det inte finns något bra i dagsläget kommer det säkert att finnas inom kort. Däremot vet jag inte om man kan hoppas att det inom rimlig tid kan finnas någon direkt ersättning för den integrerade VIDA/DiCE-lösning som funkar på äldre bilar utan man får nog tänka sig en separat läsare av något slag. Det kan funka rätt bra det också. Jag har använt den varianten med min "gamla" bil (V70 -02), där jag begagnat mig av en separat läsare från BSR plus VIDA.
av Jonas_latt
Jag har installerat vida flera gånger utan bekymmer. Men det va ett bra tag sedan nu. Och idag skulle jag installera vida på en "ny' dator.

Jag e helt ställd och antingen har jag glömt något eller så e något fel.

Startar installationen. Jag väljer svenska. Jag sen installeras allt. Och datorn ber mig starta om.

Ska inte vida configuation komma upp efter installation?
Ska inte alla ikoner mm komma fram på skärmen efter installation?
av envariabel
Hej,
För att undersöka vissa felkoder som har dykt upp för mig kan jag enligt VIDA gå in på Mjukvara > Avancerat > Skicka Prog och Skicka reset.

Är detta något som jag själv kan göra? Eller är det bara verkstäderna
av Gelis
Jonas_latt skrev: Ska inte vida configuation komma upp efter installation?
Ska inte alla ikoner mm komma fram på skärmen efter installation?
Har du kört crackfilen efter installationen?
Användarvisningsbild
av LeifA
Någon här som köpt nyligen och som fungerar och kan länka?
Har en 2014A som funkar perfekt men behöver en till.
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 241
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]