Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Skulle det finnas en sån omvandlare så skulle du bara leta rätt på ett annat problem (som inte finns, typ.), tex att den var för dyr, hade fel färg, eller något annat.. Så vi kommer ingen vart gissar jag.. :roll: :wink:
av andersuw
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev: Köper du en bil idag som kan spela upp musik via blåtand så kommer den att fortsätta kunna göra det även om 15 år.
Du tar ju upp det enda som är bra överhuvudtaget , dvs Blåtand som är en öppen standard. För audio - in.

Försöker du få ut ljudet så har man ju valt motsatsen, Volvo-Fiber-M.O.S.T protokoll. En egen dialekt där det är i princip omöjligt att hitta en adapter.
Men är det inte på inputsidan det främst händer saker som behöver hanteras? På outputsidan är väl behovet av att ändra i takt med teknikutvecklingen mindre. Och om efterfrågan på lösningar på outputsidan varit större än den är hade det säkert funnits mer att välja på där och till lägre priser än vad som nu är fallet.

Exempelvis är jag fortfarande helt nöjd med det Premium Sound jag har i min V70 -02 på outputsidan och ser inget som helst behov av att mickla med slutsteg eller högtalare. Outputmässigt föredrar jag faktiskt mitt gamla system framför det jag har i min "nya" bil (V70 -15 med Premium Sound). Däremot är den gamla stereon förstås föråldrad ifråga om input. Där finns bara CD-växlare och en inte alltför imponerande radio (halvskakig mottagning). Jag därför stoppat dit ett Bluetooth-interface (GROM) som även klarar AUX/Iphone via kabel. För att vara en eftermarknadslösning är det en rätt välintegrerat produkt. Jag kan fortfarande styra via rattknapparna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Skulle det finnas en sån omvandlare så skulle du bara leta rätt på ett annat problem (som inte finns, typ.), tex att den var för dyr, hade fel färg, eller något annat.. Så vi kommer ingen vart gissar jag.. :roll: :wink:
Nu är du helt fel ute.

Tvärs om, visa mig en enkel most->lågnivå adapter för en tusenlapp så blir jag glad. Färg spelar ingen roll, dem ska ju sitta dold i bagaget.

Visa mig gärna en mjukvara jag kan ladda så jag får DRL + bakljus så blir jag ännu gladare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När det gäller bilstereo så handlar det väl inte i första hand om att man vill kunna koppla in ljudkällor, utan snarare att man vill få standard-outputs såsom RCA för slutsteg...
Och hög->lågnivå adapter är nog bland det sämsta skit man kan göra, så jag förstår helt att B20 ovan vill ha en 'riktig' adapter för det ändamålet.
Jag förstår även dom som inte kan förstå vitsen - dom är helt enkelt döva eller aldrig hört ett ordentligt billjudssystem ;) (och nej, det betyder inte 17 basar så vindrutan spricker och backspeglarna rasar av)
av andersuw
Lucif3r skrev:När det gäller bilstereo så handlar det väl inte i första hand om att man vill kunna koppla in ljudkällor, utan snarare att man vill få standard-outputs såsom RCA för slutsteg.
När det gäller åldrande bilstereoteknik är det väl just möjligheten att koppla in nya ljudkällor det handlar om. Har sett väldigt många trådar/frågor kring just detta men jämförelsevis få om ålderskrämpor på outputsidan. Där har det ju inte hänt så väldigt mycket om man bortser från ökade inslag av "digital processing". Men jag har inte sett många som höjt det senare till skyarna direkt. Och om det inte var högsta nivå på den stereo som satt i bilen från början kan man ju i många fall uppgradera till en bättre originalvariant, t.ex. Premium Sound. Det verkar vara/ha varit en ganska populär sysselsättning när det gäller P2-bilarna.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Visa mig gärna en mjukvara jag kan ladda så jag får DRL + bakljus så blir jag ännu gladare.
Finns ju redan till P2-bilarna via funktionsadderare. Sannolikt bara en tidsfråga innan något motsvarande kommer till nästa generation. Sådana här saker började ju inte komma till P2-serien förrän den redan slutat produceras. Så man kan inte vänta sig att det skall finnas för nästa generation riktigt ännu.

Sedan kan du förstås få samma sak manuellt redan nu om du vill ha det. Bara att slå på parkeringsljus plus dimljus fram.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: Sedan kan du förstås få samma sak manuellt redan nu om du vill ha det. Bara att slå på parkeringsljus plus dimljus fram.
1977 kom halvljuslagen, då kopplade jag in ett relä så det tändes o släcktes automatiskt. Jag vill inte gå tillbaka till från 2016 till 1976 och behöva göra det manuellt igen, och riskera glömma det.

Jag begär ju ingen raketforskning eller bemannade mars-resor. Bara ett läge på ljusvredet som tänder o släcker parkeringen med motorn. Det borde ju bara vara 5 rader kod att ändra.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Jag begär ju ingen raketforskning eller bemannade mars-resor. Bara ett läge på ljusvredet som tänder o släcker parkeringen med motorn. Det borde ju bara vara 5 rader kod att ändra.
Visst. Du får helt enkelt bara tåla dig lite tills vi har funktionsadderare även för nästa generation Volvobilar. ;-)

Att det saknas just nu är hur som helst inte ett tecken på att inget händer på eftermarknadssidan när det gäller elektronik till äldre bilar utan bara ett tecken på att utvecklingen av eftermarknadsprodukter tar lite tid.

Vad är det förresten som gör att du så gärna vill ha DRL? Visst det sparar några ynka bränsledroppar men gör också att du syns sämre än du gör med halvljuset påslaget.
av llesrof
Men seriöst, är det verkligen någon som köper en ny bil för flera hundra tusen och byter stereo i den? Det är är väl mest 740-raggare som sätter in eftermarknadsstereo och en massa dunka-dunka? Duger inte bästa ljudpaketet när man köper en ny bil av viss modell så kanske man skall kolla på ett annat märke eller satsa på en bättre hemmastereo. Om man trots allt har spela-högt-på-bilstereo som största intresse så finns det ju gott om äldre bilar att välja på. Det är nog inte tillräckligt många som har detta intresse och som har behov av att utöva det i sin nya bil för att biltillverkarna skall anpassa sig efter deras önskemål.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev: Sedan kan du förstås få samma sak manuellt redan nu om du vill ha det. Bara att slå på parkeringsljus plus dimljus fram.
1977 kom halvljuslagen, då kopplade jag in ett relä så det tändes o släcktes automatiskt. Jag vill inte gå tillbaka till från 2016 till 1976 och behöva göra det manuellt igen, och riskera glömma det.

Jag begär ju ingen raketforskning eller bemannade mars-resor. Bara ett läge på ljusvredet som tänder o släcker parkeringen med motorn. Det borde ju bara vara 5 rader kod att ändra.
Har du testat att bara ställa vredet i halvljusläge och sedan stänga av tändningen? På min gamla tjeckiska lågprisbil från 2013 släcks belysningen då. Det finns egentligen ingen anledning att ändra det läget någonsin om det inte vore för att strålkastarnas aktiva funktion bara funkar i autoläge.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]