- ons 30 mar 2016, 01:30
#1062597
Tjena gubbar!
Jag och en polare försöker få reda på hans nyinköpta 244 GL -82:a med B23A som rullat endast 18200mil. Vi vart lockade av miltalet men blev ståendes med en ganska vanskött vagn.
Den är svår att starta men går att få igång om man ligger i med full choke och pumpar gaspedalen medan man kränger, ibland startar den efter 5 sek ibland 50 sek ibland 500 sek, en dag tog det så länge att han ledsnade och gick till jobbet istället. Låter hela tiden som att den nästan vill starta. Sen är det ju det med choken också, antingen är det fullt brutal choke och den går upp i 2000 varv eller så går den ner på 500 bluddrar till och dör, finns alltså en punkt i chokereglaget där det känns som den går från ingen till full direkt, alltså inte inkrementellt som det skall vara.
Det vi bytt hittils är stift, rotor, fördelarlock, luftfilter och så har vi toppat upp förgasaren på olja, inte haft tid att göra mycket mer. Oljebyte och sånt kommer givetvis.
Nu undrar jag bara vad det kan tänkas vara som gör den så sur å starta? Brytarspetsar? Förgasarmembran?
Tack för svar!
MvH
En gröngöling och hans ännu grönare polare.
Jag och en polare försöker få reda på hans nyinköpta 244 GL -82:a med B23A som rullat endast 18200mil. Vi vart lockade av miltalet men blev ståendes med en ganska vanskött vagn.
Den är svår att starta men går att få igång om man ligger i med full choke och pumpar gaspedalen medan man kränger, ibland startar den efter 5 sek ibland 50 sek ibland 500 sek, en dag tog det så länge att han ledsnade och gick till jobbet istället. Låter hela tiden som att den nästan vill starta. Sen är det ju det med choken också, antingen är det fullt brutal choke och den går upp i 2000 varv eller så går den ner på 500 bluddrar till och dör, finns alltså en punkt i chokereglaget där det känns som den går från ingen till full direkt, alltså inte inkrementellt som det skall vara.
Det vi bytt hittils är stift, rotor, fördelarlock, luftfilter och så har vi toppat upp förgasaren på olja, inte haft tid att göra mycket mer. Oljebyte och sånt kommer givetvis.
Nu undrar jag bara vad det kan tänkas vara som gör den så sur å starta? Brytarspetsar? Förgasarmembran?
Tack för svar!
MvH
En gröngöling och hans ännu grönare polare.