Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1062597
Tjena gubbar!

Jag och en polare försöker få reda på hans nyinköpta 244 GL -82:a med B23A som rullat endast 18200mil. Vi vart lockade av miltalet men blev ståendes med en ganska vanskött vagn.

Den är svår att starta men går att få igång om man ligger i med full choke och pumpar gaspedalen medan man kränger, ibland startar den efter 5 sek ibland 50 sek ibland 500 sek, en dag tog det så länge att han ledsnade och gick till jobbet istället. Låter hela tiden som att den nästan vill starta. Sen är det ju det med choken också, antingen är det fullt brutal choke och den går upp i 2000 varv eller så går den ner på 500 bluddrar till och dör, finns alltså en punkt i chokereglaget där det känns som den går från ingen till full direkt, alltså inte inkrementellt som det skall vara.

Det vi bytt hittils är stift, rotor, fördelarlock, luftfilter och så har vi toppat upp förgasaren på olja, inte haft tid att göra mycket mer. Oljebyte och sånt kommer givetvis.

Nu undrar jag bara vad det kan tänkas vara som gör den så sur å starta? Brytarspetsar? Förgasarmembran?

Tack för svar!

MvH
En gröngöling och hans ännu grönare polare.
#1062622
Låter som ett läge för startgasprovet.
Om den startar på startgas och går några sekunder så länge det finns gas i insuget, men stannar sedan, så är det något fel på bränsletillförseln.
Vet man till 100% att bränslet fungerar, ser att det "skvätter" och sprutar i förgasaren och insug, känner att det luktar bensin, konstaterar blöta tändstift etc. etc. och den ändå inte startar. Då är det ett fel på tändningen.
Sedan, i nästa skede, kan det naturligtvis vara en kombination av fel på båda systemen eller något helt annat mekaniskt, men det ger sig nog när man har kommit så långt.
#1062632
De "känns" som det skulle vara läge för att åtminstone kolla så det är avstånd mellan brytarspetsarna. Om den är "vanskött" är det säkert inte gjort något alls på länge. Lättast är att lyfta på fördelarlocket och kika på brytarna medan någon "kör" på starten. Man ska tydligt se att det "öppnar och stänger. Rör det sig nästan inte alls kan man lossa på spårskruven på den fasta delen av brytarna och sätta mejseln i dom "spår" som finns i plattan under brytarna och öppna ytterst lite, kör sedan på starten igen och se om det rör sig. Då ska motorn starta. Det är inte fel att byta även om den går igång. Man ska ställa in rätt avstånd och justera tändläge också, men går den igång med detta så är den ju "körbar" i alla fall. Sedan om du byter brytare är det viktigt att smörja "klacken" mot nockarna med fett och även några droppar olja under rotorn.

Mvh
Lennart
#1062690
Rotor, fördelarlock mm är saker som också kan ge upphov till dessa problem.
När det gäller tändsystemet så är det smartaste sättet att åka på skroten och inhandla en komplett fördelare, tändmodul (med hållare), tändspole och kablage från en B200 A/B230 A, då slipper du brytarspetsar och vad det med service och underhåll. Dessutom börjar den dra något mindre bränsle.
#1062724
Rådlös skrev:Låter som ett läge för startgasprovet.
Om den startar på startgas och går några sekunder så länge det finns gas i insuget, men stannar sedan, så är det något fel på bränsletillförseln.
Vet man till 100% att bränslet fungerar, ser att det "skvätter" och sprutar i förgasaren och insug, känner att det luktar bensin, konstaterar blöta tändstift etc. etc. och den ändå inte startar. Då är det ett fel på tändningen.
Sedan, i nästa skede, kan det naturligtvis vara en kombination av fel på båda systemen eller något helt annat mekaniskt, men det ger sig nog när man har kommit så långt.
Relativt säker att bränsletillförseln är OK, luktar soppa som fan när man försöker starta den och när den väl är igång och blivit driftsvarm så går den helt ok, inte optimalt men inte så pass att den är jävlig att köra. Då konstaterar vi tändningsfel.
lennarte skrev:De "känns" som det skulle vara läge för att åtminstone kolla så det är avstånd mellan brytarspetsarna. Om den är "vanskött" är det säkert inte gjort något alls på länge. Lättast är att lyfta på fördelarlocket och kika på brytarna medan någon "kör" på starten. Man ska tydligt se att det "öppnar och stänger. Rör det sig nästan inte alls kan man lossa på spårskruven på den fasta delen av brytarna och sätta mejseln i dom "spår" som finns i plattan under brytarna och öppna ytterst lite, kör sedan på starten igen och se om det rör sig. Då ska motorn starta. Det är inte fel att byta även om den går igång. Man ska ställa in rätt avstånd och justera tändläge också, men går den igång med detta så är den ju "körbar" i alla fall. Sedan om du byter brytare är det viktigt att smörja "klacken" mot nockarna med fett och även några droppar olja under rotorn.

Mvh
Lennart
Ok! Då tar vi väl en titt på brytarspetsarna, vi har ändå vart på OKQ8 och köpt nya så. Med Haynes boken och lite tips och råd från gamle lennarte ska vi nog få reda på åbäket.
Arne skrev:Rotor, fördelarlock mm är saker som också kan ge upphov till dessa problem.
När det gäller tändsystemet så är det smartaste sättet att åka på skroten och inhandla en komplett fördelare, tändmodul (med hållare), tändspole och kablage från en B200 A/B230 A, då slipper du brytarspetsar och vad det med service och underhåll. Dessutom börjar den dra något mindre bränsle.
Vi har bytt rotor och fördelarlock till Bosch grejer, satt i nå sketna biltema prylar tidigare och då hade mittelektroden/kolen i fördelarlocket spruckit och det var alldeles svart på hela insidan av locket, då var den ÄNNU svårare att starta... Men det är nya prylar där iaf. Byta fördelare känns som lite överkurs ännu då vi båda fortfarande är rediga nybörjare.

Tack för svar grabbs! Nu har vi lite bättre koll. Återkommer med resultat när vi petat lite.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]