- tis 20 okt 2015, 08:08
Om förvärmningen till Lambdan fungerar (säkring 11) som den ska så ska lambdan börja fungera innan dess (c:a 1 - 2 km) om det inte är för kallt. Jag hade fel på min Lambda fast jag mätt den både "framlänges och baklänges". Bytte den först till en "skarvad" från Biltema. När jag läste "recensioner" på forumet om Biltemas Lambdasonder bytte jag mot en beg. original. Bilen gick ju bra och så men tog ganska mycket bensin och det berömda "rycket" över 4000 varv (har 16V motorn) saknades. efter att mätt och kollat en gång till kopplade jag bort lambdan och körde en runda, och se, där var minsann minst 30 hk till i motorn. Då gick ju motorn i "link home mode" och motorstyrningslampan hade lyst om jag hade haft någon (finns inte på min -88B). Köpte då en "modellanpassad" Biltema Lambdasond och motorn går som den ska, har gjort sedan dess. Men fortfarande "känns" det som den "går bättre" den första kilometern (har motorvärmare på nu) innan lambdaregleringen "sätter igång". Bensinförbrukningen är dock lägre nu (1,2 l/mil) än den varit innan, kör enbart korta sträckor (sällan över en mil), lite för tung gasfot, oftast AC på och många gånger släp efter.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V