Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av datamange5000
Märkte idag när jag var ute och körde att bilen går hur bra som helst men efter 10 minuter så börjar den bli orkeslös och gå ryckigt. kan de va så att när lambdasonden värmt upp så börjar den gå dåligt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om förvärmningen till Lambdan fungerar (säkring 11) som den ska så ska lambdan börja fungera innan dess (c:a 1 - 2 km) om det inte är för kallt. Jag hade fel på min Lambda fast jag mätt den både "framlänges och baklänges". Bytte den först till en "skarvad" från Biltema. När jag läste "recensioner" på forumet om Biltemas Lambdasonder bytte jag mot en beg. original. Bilen gick ju bra och så men tog ganska mycket bensin och det berömda "rycket" över 4000 varv (har 16V motorn) saknades. efter att mätt och kollat en gång till kopplade jag bort lambdan och körde en runda, och se, där var minsann minst 30 hk till i motorn. Då gick ju motorn i "link home mode" och motorstyrningslampan hade lyst om jag hade haft någon (finns inte på min -88B). Köpte då en "modellanpassad" Biltema Lambdasond och motorn går som den ska, har gjort sedan dess. Men fortfarande "känns" det som den "går bättre" den första kilometern (har motorvärmare på nu) innan lambdaregleringen "sätter igång". Bensinförbrukningen är dock lägre nu (1,2 l/mil) än den varit innan, kör enbart korta sträckor (sällan över en mil), lite för tung gasfot, oftast AC på och många gånger släp efter.

Mvh
Lennart
av Skogshuggarn
Hej

Jag lånar denna tråd och ställer några följdfrågor om lamdan. Jag har en B230F -87. Den går dåligt på tomgång vid kall motor men kommer den upp över ca 1000 varv går den på alla cylindrarna. När den blir varm och under körning går den ryckigt. Den svartryker som en uppställd diesel.
Min fråga om lamdan är om även 87:orna fungerar på samma sätt. Med "link hom mode" och med möjligheten att mäta på den under körning som beskrivs i tråden.
Hade bort grenröret i helgen och monterade nya packningar. Lamdan sitter stenhårt så den fick jag inte bort men jag kunde se att den var rejält sotig. Måste den göras ren innan den kan få en chans att mäta rätt värden.

Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
av lennarte
Skogshuggarn skrev:Min fråga om lamdan är om även 87:orna fungerar på samma sätt. Med "link hom mode" och med möjligheten att mäta på den under körning som beskrivs i tråden.
Nej, och ja
-87 saknar diagnostikbox och "limp home mode". Men du kan mäta Lambdan bakom höger fjädertorn på samma sätt som beskrivs ovan. Om den "ryker svart" som du beskriver så börja med att kolla BTR-en. den sitter i bränsle railsen längst fram. det går en liten smal vakuumslang till insugningsröret. Om membranet i BTR-en spricker eller börjar läcka av någon anledning så kommer det in bensin oreglerat direkt i insuget. Lossa slangen vid insuget och sug i slangen, det ska vara tätt och det får inte smaka bensin.

Mvh
Lennart
av Skogshuggarn
Jag ska kolla vakumslangen på BTR:en. Kan man lossa den och plugga i båda ändar och provköra för att försäkra sig om att det inte kommer in bensin den vägen.
Om det sitter en några årsmodeller för ny BTR, med högre tryck, kan det ge för fet blandning. Jag har sett bilder på begagnade BTR på bildesbasen och min ser ut som 88 och yngre.

/ Anders

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]