Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lagade för ett tag sedan...hmm kanske 10 år sedan, tillfälligt ett vinterdäck med lagningssats på burk från Biltema. När jag kom till däckverkstan sa de att däcket var bortom all räddning med biltemaskit. Men de ändrade sig för man såg typ inga spår av skum i däcket, sedan lagades hålet med en sån gummibit och däcket gick i många år till innan bilen såldes!
frasse4 skrev:Lagade för ett tag sedan...hmm kanske 10 år sedan, tillfälligt ett vinterdäck med lagningssats på burk från Biltema. När jag kom till däckverkstan sa de att däcket var bortom all räddning med biltemaskit. Men de ändrade sig för man såg typ inga spår av skum i däcket, sedan lagades hålet med en sån gummibit och däcket gick i många år till innan bilen såldes!
Ja, det verkar som om det inte är någon större risk att förstöra däcket om man använder skummet. Räknar fortfarande med att använda reservhjul i första hand men det är alltid bra att ha koll på alternativen och deras konsekvenser innan man står där vid vägkanten. :D
TommyP86 skrev:Själv åker jag med både skum och ett sånt "korv-kit" i bilen. Hade förstås varit bättre med reservhjul, men då får jag inte plats med tvättsvamparna (v60) Bild
Det är väl inte bara tvättsvamparna som ryker om man försöker pula in ett reservhjul under golvet i en V60. ;-) Vad jag sett blir det inte plats för något annat heller. Det har sina risker att åka "sportcombi". ;-)
andersuw skrev:Räknar fortfarande med att använda reservhjul i första hand men det är alltid bra att ha koll på alternativen och deras konsekvenser innan man står där vid vägkanten. :D

Ja, varken skum eller pluggar hjälper dig speciellt mycket om däcket skulle explodera, vilken kan hända även om det är relativt ovanligt :)
Lucif3r skrev:Ja, varken skum eller pluggar hjälper dig speciellt mycket om däcket skulle explodera, vilken kan hända även om det är relativt ovanligt :)
Hände mig en gång vid besök i Polen med 745:an. Vi skulle ut genom en grind med en ganska hög metallpinne i mitten. Tyckte det verkade äventyrligt att låta pinnen passera mitt under bilen (risk för att den skulle ta i) så jag körde vid sidan om. Det var rätt smalt så jag stannade när pinnen var mitt för framhjulen för att kolla att allt var OK. Vred lite på ratten vilket gick lätt. Det var ju min första Volvo med servostyrning. ;-) Sedan sa det poff och däckssidan var kaputt eftersom jag förstås lyckats med konststycket att pressa in pinnen i däckssidan. Någon däcklagningssats hade definitivt inte hjälpt i det fallet. Men det gick fint att rulla hem i sakta mak på nödhjulet och jag slapp köpa ett uddadäck för att ersätta det förstörda utan kunde lugnt beställa hem ett som passade. :D

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det