Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TobiasHop
Hej!

"Om allt går som det ska" så har jag körkort om en vecka. Redan nu drar det i fingrarna inför första bilen. Jag har sökt runt på Blocket en hel del, och har nu hittat en 740 GL, tillverkad 2014-10 med bakgrundshistoria hos en äldre man i Umeå där den levde mellan 1985 och 2015. Numera står den på en gård i Småland där en medelålders man säljer den för under 10 papp. 35'000 mil av livsglädje och historia finns under huven. Mellanblå med original 14"-fälgar (Dubbdäck på gammal hederlig plåt) och blå interiör som påminner om en jeansfest.

Jag har fått en del bilder på interiör, exteriör och underrede. Allt ser mycket rostfritt ut, förutom framskärmarna som rostflagnat mer än solbrända axlar. Är det lätt att få tag på nya? Bifogar bilder längst ner.

Det finns två problem dock, det ena är att det är okänt när kamrem byttes senast. Vad tar en verkstad i Jönköpings län för ett sådant arbete, material inräknat? Någon som har tips på en bra verkstad? Det andra problemet är en skum svart fläck undertill. Jag vet inte vad det är för fläck. Kolla bilderna i albumet längst ner!

Vad ska jag se upp för när jag kikar på bilen? Särskilda saker som kan vara dyra att fixa på 1985-årsmodellen?

Tänk på att jag inte har mycket kunskaper om att laga på bilar. Pappas volvobilar var knappast felfria de heller, men det skiljer sig mycket från en S80 till en 740.

Länk till bilderna på bilen: http://imgur.com/a/FHI9M

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av erikn
För att vara en 30 år gammal bil var det där nästan oförskämt lite rost. Det svarta ser ut som olja som kommit ut ur hålet. Men ser inte riktigt vilken balk det är.
av roh66
Hej!

Slå till! Kamremmen är billig och mycket lätt att byta. Lusentappen för jobb och rem på nån
liten verkstad. Motorn klarar kamremmsbrott. Hur ser framrutan ut? Sprickor?
Har du tummen mitt i handen då är detta bilen för dig.

MVH.R.
av TobiasHop
erikn skrev:För att vara en 30 år gammal bil var det där nästan oförskämt lite rost. Det svarta ser ut som olja som kommit ut ur hålet. Men ser inte riktigt vilken balk det är.
Håller med! Hur ska möjligt oljeläckage hanteras?
roh66 skrev:Hej!

Slå till! Kamremmen är billig och mycket lätt att byta. Lusentappen för jobb och rem på nån
liten verkstad. Motorn klarar kamremmsbrott. Hur ser framrutan ut? Sprickor?
Har du tummen mitt i handen då är detta bilen för dig.

MVH.R.
Framrutan verkar ha klarat sig från skador. Alltiallt verkar den vara ett riktigt kap! Om det blir affär ska jag försöka byta den snarast möjligt, men skönt att veta att man slipper ventilsalladen om den skulle brista.
av sicnarf
Den olja erikn pratar om beträffande fläcken är inget annat än rostskyddsolja som runnit ut från balkhålet om det stämmer som erikn säger. Bara peta o skrapa lite på ytan när du är där så vet du exakt. Om det är rostskyddsolja, så ska du inte bry dig alls.
Användarvisningsbild
av erikn
Om det är en balk i främre delen kan det ha runnit in olja i balken från möjligt oljeläckage på motorn. Men det kan vara från tidigare och kanske åtgärdat.

Kamremmen bytte jag på ca en timme när vi hade 940 (i princip samma motor) så det är inget svårt jobb och delarna är billiga.
av NilsO
Det som är dyrt att fixa är ju rost. Bilderna av underredet visar inte de utsatta ställena, så de säger egentligen inte jättemycket. Om den är nybesiktigad så bör det inte vara någon fara, men annars tycker jag inte du ska köpa den om du inte själv vet precis var du ska kolla eller har någon som kan hjälpa dig med det.
Användarvisningsbild
av White
Kolla balkar och bottenplatta noga! Det är nästan standard med rost kring de nitade konsollerna till länkarmsstagen och golvet inne i hörnet vid främre domkraftsfäste.
Kolla även baterihyllan och motsvarande på andra sidan! Kolla även så att tygmattan inte är våt någonstans i kupèn, värmekranen brukar kunna läcka med blöt förarmatta
som följd! Pruta kraftigt om han begär 10.000 för den!
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]