- tis 29 mar 2016, 14:43
#1062396
Hej!
"Om allt går som det ska" så har jag körkort om en vecka. Redan nu drar det i fingrarna inför första bilen. Jag har sökt runt på Blocket en hel del, och har nu hittat en 740 GL, tillverkad 2014-10 med bakgrundshistoria hos en äldre man i Umeå där den levde mellan 1985 och 2015. Numera står den på en gård i Småland där en medelålders man säljer den för under 10 papp. 35'000 mil av livsglädje och historia finns under huven. Mellanblå med original 14"-fälgar (Dubbdäck på gammal hederlig plåt) och blå interiör som påminner om en jeansfest.
Jag har fått en del bilder på interiör, exteriör och underrede. Allt ser mycket rostfritt ut, förutom framskärmarna som rostflagnat mer än solbrända axlar. Är det lätt att få tag på nya? Bifogar bilder längst ner.
Det finns två problem dock, det ena är att det är okänt när kamrem byttes senast. Vad tar en verkstad i Jönköpings län för ett sådant arbete, material inräknat? Någon som har tips på en bra verkstad? Det andra problemet är en skum svart fläck undertill. Jag vet inte vad det är för fläck. Kolla bilderna i albumet längst ner!
Vad ska jag se upp för när jag kikar på bilen? Särskilda saker som kan vara dyra att fixa på 1985-årsmodellen?
Tänk på att jag inte har mycket kunskaper om att laga på bilar. Pappas volvobilar var knappast felfria de heller, men det skiljer sig mycket från en S80 till en 740.
Länk till bilderna på bilen: http://imgur.com/a/FHI9M
Tacksam för alla svar!
"Om allt går som det ska" så har jag körkort om en vecka. Redan nu drar det i fingrarna inför första bilen. Jag har sökt runt på Blocket en hel del, och har nu hittat en 740 GL, tillverkad 2014-10 med bakgrundshistoria hos en äldre man i Umeå där den levde mellan 1985 och 2015. Numera står den på en gård i Småland där en medelålders man säljer den för under 10 papp. 35'000 mil av livsglädje och historia finns under huven. Mellanblå med original 14"-fälgar (Dubbdäck på gammal hederlig plåt) och blå interiör som påminner om en jeansfest.
Jag har fått en del bilder på interiör, exteriör och underrede. Allt ser mycket rostfritt ut, förutom framskärmarna som rostflagnat mer än solbrända axlar. Är det lätt att få tag på nya? Bifogar bilder längst ner.
Det finns två problem dock, det ena är att det är okänt när kamrem byttes senast. Vad tar en verkstad i Jönköpings län för ett sådant arbete, material inräknat? Någon som har tips på en bra verkstad? Det andra problemet är en skum svart fläck undertill. Jag vet inte vad det är för fläck. Kolla bilderna i albumet längst ner!
Vad ska jag se upp för när jag kikar på bilen? Särskilda saker som kan vara dyra att fixa på 1985-årsmodellen?
Tänk på att jag inte har mycket kunskaper om att laga på bilar. Pappas volvobilar var knappast felfria de heller, men det skiljer sig mycket från en S80 till en 740.
Länk till bilderna på bilen: http://imgur.com/a/FHI9M
Tacksam för alla svar!