PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av olivergus
Hej! Jag har en a-traktor volvo duett med en b18 och dubbla m40 växellådor. Mitt problem är att på den bakre växellådan så har det ena kugghjulet gått sönder och resten hela. Den är spärrad i 1:an och jag undrar om det går att spärra om den i 4:an? Eller driver alla kugghjulen?
Användarvisningsbild
av P210
Om vi bortser ifrån att ditt körkortstillstånd ryker om du inte kan använda ettan när farbror Blå stoppar dig för provkörning så behöver 4:an inga kugghjul alls, den kopplar ihop in och utgående axel så du får 1:1 i "utväxling"
Inte tänkt på att köpa en ny växellåda istället?

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har 4-ans växel i båda växellådorna blir bilen okörbar. Då måste du ställa varvtalsregulatorn på runt 6 - 700 varv, annars går det för fort om du kör på 4-an i båda lådorna.

Mvh
Lennart
av Amarace
Om du nu ska fuska så är det väl bara o ta bort o köra med enkel låda. O Polisen är inte född igår, självklart märker dom ju om den varvar för lite för hastigheten, varvtalsregulator är ju inte tillåtet. Det ska vara permanent nedväxlat för att varvet ska vara rätt på max hastighet.

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]