Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karkkan
tänkte köpa ett sportluftfilter till min S70 2,5 SE, vilket är lämpligast tror ni, har läst att motorn kan ta skada.

kommer ett sportluftfilter att ge mer effekt, det lär väll iallafall bli ett sportigare ljud eller vad tror ni.
av Perka
Mer ljud, mer hästar 2-3 st..
Sköter du filtret på rätt sätt, samt att du köper ett av kvalite så är det nog ingen fara för motorn.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
se till att du skaffar dig en avskärmning bara. luftfilteret vill ha kall luft, och mycket, har du ingen avskärmning så flyger luften iväg å kvar står du med en motor som istället får mindre effekt..
av JonathanA
ingen mening att lägga pengar på ett öppet filter till en sådan bil.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
JonathanA skrev:ingen mening att lägga pengar på ett öppet filter till en sådan bil.
så sant, men allti ql att flasha lite för polarna som inget fattar om bilar ;P
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej jag har sportluftfiler i min s70 tdi och jag har haft i andra mina bilar eftersom jag kör bara automat då känns de likssom bilen accelerrar bätre och gå litte biligare de att motor kan ta skada de kan hända om du inte tvättar den och smörjer den .De finns att köppa satts för rengerning av filter och olja för att smörja den efter rengerning då behöver du inte vara orolig bara tuta och köra
av alan
vad har du för filter? Tänkte nämligenstoppa i en KCRbox och ett sport filter eller om det finns något sport filter som passar orginal hållaren?
Är det någon som vet vad som passar och eller vad som inte passar???
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
alan skrev:vad har du för filter? Tänkte nämligenstoppa i en KCRbox och ett sport filter eller om det finns något sport filter som passar orginal hållaren?
Är det någon som vet vad som passar och eller vad som inte passar???
K&N .......sportluftfilter finns att köpa på mekonomen kostar 700:-

den passar i original luftburk d,v,s du slänger din gamla pappers luftfilter och stoppar i K&N sportluftfilter

enkelt och bra , sen de finns dom som säger att de kostar mycke, du får bara ut några hästar, du får bara ljudet osv osv ,,,,, du betalar med dina pengar
jag är nöjd med min s70 2,5 tdi sportluftfilter (instats) kcr box
sen hur länge håller de vet man aldrig jag menar ny bil kan också ha problem
smaken är som baken
lycka till
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har ett öppet k&n filter på min v70 2,5t. det passade direkt på LMM utan adapter och har fungerat utmärkt mot vad vissa trim firmor sa det ej skulle göra :twisted: .
dessutom låter det coolt men kanse inte går så mycket fortare för det :wink:
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
grammse skrev:Jag har ett öppet k&n filter på min v70 2,5t. det passade direkt på LMM utan adapter och har fungerat utmärkt mot vad vissa trim firmor sa det ej skulle göra :twisted: .
dessutom låter det coolt men kanse inte går så mycket fortare för det :wink:
Det är väl ljudet folk i första hand vill åt, ett par-tre hästar är ju inte mycket att hänga i granen. Helt klart låter det ju bättre :) Enligt vad jag hört så filtrerar sportfiltrena sämre (större partiklar följer med igenom), men det kan ju ha förbättrats. Själv kör jag dock med original.

Och som tidigare sagts: Varm motorrumsluft drar ner effekten mer än man kan tro.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]