Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Ska byta bromsvätska på en S80 -07. Har inhandlat vätskan men vill även ha ett luftningsaggregat som trycksätter påfyllningskärlet. Har sett mig om men det enda jag hittar är antingen modeller som suger ut gammal bromsvätska via nippeln på oket eller versionen som trycksätter kärlet genom att man kopplar ett däck till det.

Vad är era erfarenheter? Den modell jag letat men inte hittat är en sådan som både trycksätter kärlet genom att man pumpar upp lite övertryck och som man dessutom kan fylla med ny bromsvätska så att kärlet inte töms och drar in luft. Kanske är lite överkurs men känns som en investering. Men i annat fall, vad säger ni om utsugaren? Däckvarianten känns otymplig och risk för att man spränger kärlet har jag hört.

Kan även fråga två småsaker i förbifarten:
1) jag kikade i VIDA och utöver luftning med tryckaggregat så finns det en instruktion för luftning genom att pumpa på pedalen men då skriver man att man ska trycka den i botten 4-5 gånger. Tillhör risken att paja huvudcylindern dåtid?
2) Vedertagen ordning att lufta verkar vara att börja längst bort och jobba sig närmare: HB, VB, HF, VF. I VIDA föreslår man omvänd ordning: börja med VF och sluta HB. Spelar det någon roll? Någon nämnde något om att få oljan i oljeackumulatorn/-pumpen (?) bytt också men har inte riktigt greppat vad det skulle innebära.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tillhör "den äldre" generationen som jobbade med bilar redan på -60-talet innan det fanns så mycket hjälpmedel. Det fanns "vissa bilar" (engelska) som var lite "besvärliga". Då fick vi "täcka" vätskebähållaren med en (ren) tygtrasa och "trycka" lätt med en blåspistol (tryckluft). Senare kom det el stor rund burk med bromsvätska i som tryckte genom bromsvätska, den underlättade enormt, särskillt som jag jobbade mycket ensam på -70-talet. Det var inte alltid "tjejen i bensinkassan" kunde hjälpa mig. Senare (när jag slutat som bilmek) fick barnen hjälpa mig (jobbade 2-skift och passade barnen när dom var små), dom fick lära sig detta tidigt. När dom växte upp och började skolan fick jag hitta på annat och det fungerar fint farande.
Jag tömmer behållaren (suger upp det gamla med en "ombyggd" batterivattenflaska), har även en ombyggd "blomsprutflaska" så jag kan pumpa ut bromsvätskan från nyare bilar. Sedan häller jag på nytt och öppnar alla nipplar och ser till att der kommer från alla nipplar. Så får det "stå och droppa" tills jag fyllt på en liter ny bromsvätska (har "spillbaljor" under). Avslutar med att med en "anpassad träpinne" trycka bromspedalen i botten och "spärra" den nere mot sätet, stänga alla nipplar, släppa upp pedalen, öppna alla nipplar, trycka ner och spärra pedalen, stänga alla nipplar. Glöm inte kopplingscylindern, om den är hydrauisk. Fylla upp med bromsvätka, färdigt. Det tar ett tag, men funkar utmärkt. Jag brukar tömma och fylla ny vätska alltid när byter klossar, så blir det aldrig riktigt "gammalt" men byter som ovan blir inte så ofta, c:a 6000 mil på frugans Passat (3-4 år ungefär).

Mvh
Lennart
av NilsO
Vet inte om det är några speciella svårigheter på den bilmodellen, men annars tycker jag den sortens luftningsanordning som består av en bit slang och en backventil och ett uppsamlingskärl fungerar utmärkt. De finns lite varstans, Biltema har en, jag tror inte jag köpt den jag har där men de ser snarlika ut. Är syftet att byta bromsvätskan suger man alltså först upp så mycket bromsvätska man kan ur behållaren, fyller på, och pumpar sedan igenom ny med pedalen. Tar man det lite lugnt och metodiskt är det ingen som helst risk att nivån i behållaren blir för låg. Det är heller ingen risk att man trycker ner pedalen för långt – man behöver nämligen nästan ingen kraft för att trycka ner pedalen när en bromskrets är öppen, så man har full kontroll. Enda problemet jag stött på är att det kan stänka lite när man kopplar bort slangen från nippeln (det blir ett visst tryck kvar pga backventilen), så trasa för och glasögon på är bra.

Anledningen till att verkstäderna inte använder den här metoden är nog att det inte går särskilt fort. Man måste in och ur bilen en massa gånger, fylla på bromsvätska etc. Men som hemmamekare har man ju all tid i världen.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Vet inte om det är några speciella svårigheter på den bilmodellen, men annars tycker jag den sortens luftningsanordning som består av en bit slang och en backventil och ett uppsamlingskärl fungerar utmärkt
Jag köpte en sådan för några år sedan, men fick det inte att fungera (Biltemas). Använde något liknande när jag jobbade på Esso (gummit i tryckluftburken vi hade, hade gått sönder) så jag vet att det ska fungera, den funkade utmärkt. Det finns vissa modeller (av bilar) där man (nästan alltid) är tvungen att trycksätta oljan (ofta kopplingen) och då är det svårt. Har en gång (Saab 99) lyckats lufta kopplingscylindern med hjälp av en cykelpump..... :lol:

Mvh
Lennart
av rid54
Huvudbromscylindern ska ju självklart tåla att man trampar i botten och utnyttjar all rörelseväg hos kolven. Det som jag har varit med om (och hört folk prata om) är att om cylindern (och bilen...) är lite till åren och har gått en del, så kan det ha blivit lite som en vändkant i cylindern (troligen mer avlagringar än verkligt slitage) och då kan kolvpackningarna få stryk och sluta täta som de ska när de tvingas förbi den "kanten". Då är det nog renovering eller ny som gäller (och då är det ju liksom dags ändå...).
av Schmoyoho
AWDvolvo: En vadå?

lennarte: Har automatlåda i bilen i fråga men amazonen har ju hydraulisk kopplingspedal. Bör den vätskan också bytas med något visst intervall? Är det ingen risk för att dra in luft i systemet om du bara lämnar nipplarna öppna? Blir vätskan i hela systemet bytt på det sättet också? Känns som att du hinner dra igenom mer ut genom VF än vad det kommer ny bromsvätska ur t.ex HB.

NilsO: ja, det var ju smart. Alltså att inte bara använda backventilsbehållaren till att låta den suga ut oljan utan att använda pedalen då också :oops: Kändes lite väl klent med att byta vätskan med jättelite undertryck jämfört med att trycksätta systemet typ. Ska nog köpa en sådan där backventilsgrej, verkar som den bästa avvägningen mellan pris och smidighet.

Edit: rid54: vet inte om jag ska se det som att jag borde trycka pedalen i botten bara för att se om den klarar det eller... inte?
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Ja, vätskan i Amazonens kopplingssystem är lämpligt att byta, med 2-3 år intervall. Så slipper man korrosion och sånt elände varterfter tiden går.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]