Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
perin skrev:
andersuw skrev:Själv föredrar jag däck som stoppar mer än en säsong. De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat sju säsonger och ca 7000 mil vid det här laget. Det genomsnittliga mönsterdjupet är i dagsläget 3 mm. Om det varit helt jämnt fördelat hade jag kanske övervägt att köra dem en säsong till men eftersom så inte är fallet får det bli byte nu i vår.
7000 mil! Det var inte illa. Jag har fått ut 3020 mil på mina Continental CPC5 som jag tidigare skrivit. Ska man kanske välja Michelin istället för Good Year Effecient Grip som jag snöat in på?!?
Michelin är väldigt svårslagna när det gäller just slitstyrka (rena sportdäck möjligen undantagna). Jag har kört Michelin på sommardäcken länge nu och om jag minns rätt har jag alltid fått ut allra minst 5000 mil. Då har däcken ändå suttit på T5:or där det ofrånkomligen blir lite extra slitage där fram då och då. ;-)

Att Michelin har ett tydligt övertag ifråga om slitage framgår sällan av medias däckstester eftersom de vanligen inte testar slitstyrka. Det gör dessbättre ADAC (som nog är det mest i seriösa i däckstestväg som jag träffat på) och som du kan se här skiljer det rätt mycket till andra däck i just det avseendet enligt deras resultat och bedömning:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm

Länk till den tyska originaltexten finns här:

https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821

Som du kan se skiljer det inte mycket mellan Michelin Primacy 3 och Goodyear Efficient Grip så när som på slitstyrkan. Det förstnämnda är aningen bättre på torr väg och det sistnämnda aningen bättre på våt. Det är allt. Så för mig blir det Michelin igen, dock Primacy 3 istället för Energy Saver den här gången.
av waspman
Är själv ute efter nya däck. Har 205/60/16. Såg att däcken var billigare om man valde hastightesindex H isf V som det är på de befintliga däcken. H=210km/h och bilen toppfart är ju 205km/h så det borde räcka med det. Men vad är det mer som skiljer, är däcket mjukare och kanske lite mer ostabil än ett V klassat däck?
av andersuw
waspman skrev:Är själv ute efter nya däck. Har 205/60/16. Såg att däcken var billigare om man valde hastightesindex H isf V som det är på de befintliga däcken. H=210km/h och bilen toppfart är ju 205km/h så det borde räcka med det. Men vad är det mer som skiljer, är däcket mjukare och kanske lite mer ostabil än ett V klassat däck?
Vet inte exakt vad som skiljer men troligen egenskaper som har med värme- och trycktålighet att göra. Tror i vilket fall inte du behöver vara det minsta orolig för att välja ett H-klassat däck om det är tillåtet. Om du inte tillbringar mycket tid på Autobahn och gillar att dra på så mycket det går lär det ju inte vara ofta som du befinner dig nära gränsvärdet på 210 km/h.
Användarvisningsbild
av perin
andersuw skrev:
waspman skrev:Är själv ute efter nya däck. Har 205/60/16. Såg att däcken var billigare om man valde hastightesindex H isf V som det är på de befintliga däcken. H=210km/h och bilen toppfart är ju 205km/h så det borde räcka med det. Men vad är det mer som skiljer, är däcket mjukare och kanske lite mer ostabil än ett V klassat däck?
Vet inte exakt vad som skiljer men troligen egenskaper som har med värme- och trycktålighet att göra. Tror i vilket fall inte du behöver vara det minsta orolig för att välja ett H-klassat däck om det är tillåtet. Om du inte tillbringar mycket tid på Autobahn och gillar att dra på så mycket det går lär det ju inte vara ofta som du befinner dig nära gränsvärdet på 210 km/h.
Det är troligtvis inte godkänt med H däck till din bil om det gäller den bilen du angivit i signaturen, V40CC. Då skall det nog vara V klassade däck. På min V70T4 står det att det skall vara W däck (270km/h) och det kan man verkligen fråga sig varför.
Sedan vet jag inte hur stor risken är att polisen bötfäller en eller att bilprovningen slår ner på det. Någon som hört talas om det?
Användarvisningsbild
av milktrucker
hastighetsindex är struntsamma då vi har en begränsning på 120 km/h i Sverige och vi kommer inte åka mycket fortare än 150 på autobahn
av andersuw
milktrucker skrev:hastighetsindex är struntsamma då vi har en begränsning på 120 km/h i Sverige och vi kommer inte åka mycket fortare än 150 på autobahn
Hur fort det faktiskt går avgör varken du eller lagen utan föraren upp till den gräns den konstruktiva maxhastigheten sätter. Och med olagliga däck är du i underläge efter en eventuell olycka oavsett hur fort det faktiskt gick. Även om någon stjäl din bil, kör för fort med den och orsakar en olycka är du ansvarig för att det satt olagliga däck på den.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
perin skrev:Det är troligtvis inte godkänt med H däck till din bil om det gäller den bilen du angivit i signaturen, V40CC. Då skall det nog vara V klassade däck.
Vad får dig att tro det? Om bilens konstruktiva maxhastighet är 205 km/h, som waspman anger, räcker det med H.
perin skrev:På min V70T4 står det att det skall vara W däck (270km/h) och det kan man verkligen fråga sig varför.
Sedan vet jag inte hur stor risken är att polisen bötfäller en eller att bilprovningen slår ner på det. Någon som hört talas om det?
Exakt var står det att det skall vara W-däck till din V70 T4? Att de däck som anges i registreringsbeviset är W-klassade innebär inte att du måste ha W-klass på däcken. Det du skall titta på är bilens konstruktiva maxhastighet (som finns i registreringsbeviset det också). Om den inte är över 240 km/h, vilket den med all sannolikhet inte är för en V70 T4, räcker det med V (max 240 km/h) eller möjligen rentav H (max 210 km/h).

Regelverket finns här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Användarvisningsbild
av perin
andersuw skrev:
perin skrev:Det är troligtvis inte godkänt med H däck till din bil om det gäller den bilen du angivit i signaturen, V40CC. Då skall det nog vara V klassade däck.
Vad får dig att tro det? Om bilens konstruktiva maxhastighet är 205 km/h, som waspman anger, räcker det med H.
Säger du det så är det säkert så.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB :-)-) Finsk SISU när den är som bäst!

Michelin primacy kom på 5:e plats ??:-/ Bromsgreppet är inte på topp och det styr långsamt

Goodyear Efficient Grip Performance kom på 2:a plats, styr sävligt , men tappar inte greppet.

Landsail, kumho och nankang kom så klart sist, som vanligt håller inte asiaterna måttet.
av andersuw
milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB :-)-) Finsk SISU när den är som bäst!

Michelin primacy kom på 5:e plats ??:-/ Bromsgreppet är inte på topp och det styr långsamt

Goodyear Efficient Grip Performance kom på 2:a plats, styr sävligt , men tappar inte greppet.

Landsail, kumho och nankang kom så klart sist, som vanligt håller inte asiaterna måttet.
Berätta för oss varför vi hellre bör tro på AB än på ADAC samt var vi hittar beskrivningen av ABs testförfarande?

Primacy är förstås nummer ett. Det hörs ju redan på namnet. Så jag har precis beställt två uppsättningar: 205/55 R16 91V till min V70 -02 och 225/50 R17 98V XL till min V70 -15. :D
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]