- sön 20 mar 2016, 23:25
#1059975

Att Michelin har ett tydligt övertag ifråga om slitage framgår sällan av medias däckstester eftersom de vanligen inte testar slitstyrka. Det gör dessbättre ADAC (som nog är det mest i seriösa i däckstestväg som jag träffat på) och som du kan se här skiljer det rätt mycket till andra däck i just det avseendet enligt deras resultat och bedömning:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm
Länk till den tyska originaltexten finns här:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821
Som du kan se skiljer det inte mycket mellan Michelin Primacy 3 och Goodyear Efficient Grip så när som på slitstyrkan. Det förstnämnda är aningen bättre på torr väg och det sistnämnda aningen bättre på våt. Det är allt. Så för mig blir det Michelin igen, dock Primacy 3 istället för Energy Saver den här gången.
perin skrev:Michelin är väldigt svårslagna när det gäller just slitstyrka (rena sportdäck möjligen undantagna). Jag har kört Michelin på sommardäcken länge nu och om jag minns rätt har jag alltid fått ut allra minst 5000 mil. Då har däcken ändå suttit på T5:or där det ofrånkomligen blir lite extra slitage där fram då och då.andersuw skrev:Själv föredrar jag däck som stoppar mer än en säsong. De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat sju säsonger och ca 7000 mil vid det här laget. Det genomsnittliga mönsterdjupet är i dagsläget 3 mm. Om det varit helt jämnt fördelat hade jag kanske övervägt att köra dem en säsong till men eftersom så inte är fallet får det bli byte nu i vår.7000 mil! Det var inte illa. Jag har fått ut 3020 mil på mina Continental CPC5 som jag tidigare skrivit. Ska man kanske välja Michelin istället för Good Year Effecient Grip som jag snöat in på?!?

Att Michelin har ett tydligt övertag ifråga om slitage framgår sällan av medias däckstester eftersom de vanligen inte testar slitstyrka. Det gör dessbättre ADAC (som nog är det mest i seriösa i däckstestväg som jag träffat på) och som du kan se här skiljer det rätt mycket till andra däck i just det avseendet enligt deras resultat och bedömning:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm
Länk till den tyska originaltexten finns här:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821
Som du kan se skiljer det inte mycket mellan Michelin Primacy 3 och Goodyear Efficient Grip så när som på slitstyrkan. Det förstnämnda är aningen bättre på torr väg och det sistnämnda aningen bättre på våt. Det är allt. Så för mig blir det Michelin igen, dock Primacy 3 istället för Energy Saver den här gången.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut