- tis 22 mar 2016, 15:10
#1060456
mikeS80 skrev:Volvo har gjort ett vägval genom sin design och skapat en bil som mer påminner om en bil med motor och växellåda placerad i längdled än den bil med tvärställd motor som den i grunden faktiskt är.Ja så är det onekligen. Frågan är hur man egentligen kan förklara den långa motorhuven. Såvitt vi vet är det ju knappast aktuellt att knöa in en V8 där fram längre och inga andra utrymmeskrävande motorer heller, särskilt inte om det är utrymmet i bilens längsled vi talar om. Är den långa motorhuven bara en fråga om design? Eller handlar det också om ökad krocksäkerhet (längre deformationszon)? Eller finns det någon tredje bra förklaring?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut