Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
mikeS80 skrev:Volvo har gjort ett vägval genom sin design och skapat en bil som mer påminner om en bil med motor och växellåda placerad i längdled än den bil med tvärställd motor som den i grunden faktiskt är.
Ja så är det onekligen. Frågan är hur man egentligen kan förklara den långa motorhuven. Såvitt vi vet är det ju knappast aktuellt att knöa in en V8 där fram längre och inga andra utrymmeskrävande motorer heller, särskilt inte om det är utrymmet i bilens längsled vi talar om. Är den långa motorhuven bara en fråga om design? Eller handlar det också om ökad krocksäkerhet (längre deformationszon)? Eller finns det någon tredje bra förklaring?
av KrilleW
andersuw skrev:
mikeS80 skrev:Volvo har gjort ett vägval genom sin design och skapat en bil som mer påminner om en bil med motor och växellåda placerad i längdled än den bil med tvärställd motor som den i grunden faktiskt är.
Ja så är det onekligen. Frågan är hur man egentligen kan förklara den långa motorhuven. Såvitt vi vet är det ju knappast aktuellt att knöa in en V8 där fram längre och inga andra utrymmeskrävande motorer heller, särskilt inte om det är utrymmet i bilens längsled vi talar om. Är den långa motorhuven bara en fråga om design? Eller handlar det också om ökad krocksäkerhet (längre deformationszon)? Eller finns det någon tredje bra förklaring?
Jag läste en artikel för något år sedan eller två angående det här med långa motorhuvar. Handlade främst om tyska bilar i premiumsegmentet. Anledningen skulle vara att det är premium och för att bilen skall se mer maffigare ut. Jämför man Audi och VW som delar det mesta så ser man att motorhuvarna är betydligt längre på Audi än VW. Detta styrker väl den teorin något även fast det delvis också handlar om längsmonterad motor. Personligen tycker jag bara det är onödigt trams, då bilens storlek är begränsad så hade man allt kunnat disponera det där bak istället för att halva bilen är en enda stor motorhuv. Återkommer om jag hittar artikeln.
av Gorban
KrilleW skrev:
andersuw skrev:
Jag läste en artikel för något år sedan eller två angående det här med långa motorhuvar. Handlade främst om tyska bilar i premiumsegmentet. Anledningen skulle vara att det är premium och för att bilen skall se mer maffigare ut. Jämför man Audi och VW som delar det mesta så ser man att motorhuvarna är betydligt längre på Audi än VW. Detta styrker väl den teorin något även fast det delvis också handlar om längsmonterad motor. Personligen tycker jag bara det är onödigt trams, då bilens storlek är begränsad så hade man allt kunnat disponera det där bak istället för att halva bilen är en enda stor motorhuv. Återkommer om jag hittar artikeln.
Volvo har ju gjort väldigt tydligt i och med lanseringen av S90 att de anser att avståndet mellan framaxeln och torpedväggen/instrumentbrädan ska vara så långt som möjligt för att signalera premium. Thomas Ingenlath har specifikt påpekat detta. Det ger kort överhäng fram och lång motorhuv vilket bilar med raka sexor eller åttor har. Hur relevant det är med en tvärställd fyra kan man diskutera :)
Användarvisningsbild
av joel80
En sak som jag hört och som jag om det stämmer tycker är synd är att man inte längre kommer kunna fälla baksätet i 40-20-40 utan bara i 40-60. Har tyckt att det varit väldigt bra att t.ex kunna fälla enbart mitten om man behövt köra nått lite längre men ändå haft två passagerare i baksätet.
av KrilleW
joel80 skrev:En sak som jag hört och som jag om det stämmer tycker är synd är att man inte längre kommer kunna fälla baksätet i 40-20-40 utan bara i 40-60. Har tyckt att det varit väldigt bra att t.ex kunna fälla enbart mitten om man behövt köra nått lite längre men ändå haft två passagerare i baksätet.
Trodde du var ironisk till en början, men hittade inget som tydde på det. Tror detta har diskuterats i varenda tråd här på forumet, precis lika mycket som att det är synd bagaget blivit mindre iom sned bakruta. Men jag håller med det, det är riktigt idiotiskt och det rimmar inte alls ihop med premium.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skyller på att jag är så omskakad efter att blivit påkörd av en gubbe.. ;) det är såklart säkert här jag läst det. Men jag tycker reaktionerna på det varit så milda, eller så har jag missat det också.
Användarvisningsbild
av 800serien
andersuw skrev:
800serien skrev:Lite synd är det ändå att Volvo gick ifrån stående ruta.
Instämmer.
800serien skrev:Märkligt att bilarna blir större och större på utsidan men mindre och mindre på insidan, jag läste en bra text i senaste Teknikens Värld av Mikael Stjerna. Han skrev att han tyckte det var synd att Volvos byggprinciper från 850/855 inte har tagits tillvara på: "Liten" på utsidan men stor inuti.
Att säga att bilarna generellt sett blir mindre och mindre på insidan är en överdrift. Vad som däremot är uppenbart är att de växer mer på utsidan än på insidan. Jag misstänker att en del av förklaringen kan vara att det ger förbättrat krockskydd och en annan del att det även ger förbättrad ljudisolering. Man kan åtminstone hoppas på att det finns ett eller annat bra sakligt skäl. ;-)
En liten överdrift kan det ha varit. :) Men i förhållande till ytterstorleken är dagens bilar små på insidan. 855/V70 rymmer ju enormt mycket sett till ytterstorleken i jämförelse med dagens bilar. V70N har mindre än 855/V70, V70II mindre än V70N och nu V90 mindre än V70II. Så sett till bagageutrymme så har utvecklingen gått käpprätt åt hvete. :D

Volvos senaste kombi kommer inte föra traditionen vidare som Sveriges storlastare och laståsna nummer ett; den kantiga Volvokombin. Vi får tacka av 145, 245/265, 745/765, 945/965/V90, 855/V70, V70N och V70II för dessa år. En 50 årig epok är över. Tack för era biljardtals mil på de svenska vägarna!
Användarvisningsbild
av EjS
Gorban skrev:
KrilleW skrev:
andersuw skrev: Ja så är det onekligen. Frågan är hur man egentligen kan förklara den långa motorhuven. Såvitt vi vet är det ju knappast aktuellt att knöa in en V8 där fram längre och inga andra utrymmeskrävande motorer heller, särskilt inte om det är utrymmet i bilens längsled vi talar om. Är den långa motorhuven bara en fråga om design? Eller handlar det också om ökad krocksäkerhet (längre deformationszon)? Eller finns det någon tredje bra förklaring?
Volvo har ju gjort väldigt tydligt i och med lanseringen av S90 att de anser att avståndet mellan framaxeln och torpedväggen/instrumentbrädan ska vara så långt som möjligt för att signalera premium. Thomas Ingenlath har specifikt påpekat detta. Det ger kort överhäng fram och lång motorhuv vilket bilar med raka sexor eller åttor har. Hur relevant det är med en tvärställd fyra kan man diskutera :)
Om du kollar runt i bilen finns ju massor elektronikmodul. Det kan få plats var som helst så länge de är på CAN (är det power elektronik ska det så klart vara nära konsumenten.

Förutom ger det ju krockskydd - också för dom du råker crasha med.

Ur det synpunktet verkar nya 90 serien vara den allra bästa Volvo nånsinn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är något skumt i denna tråden. Det är massor med referenser till att 5-serien, A6, E.klasse har lika trångt bagage och dessa förare är nöjda. Men de ligger ju och harvar på plats 15-25 i försäljning. Med det är väl ändå inte hit volvo vill gå från sin 1a plats med V70/XC70,
av andersuw
KrilleW skrev:
joel80 skrev:En sak som jag hört och som jag om det stämmer tycker är synd är att man inte längre kommer kunna fälla baksätet i 40-20-40 utan bara i 40-60. Har tyckt att det varit väldigt bra att t.ex kunna fälla enbart mitten om man behövt köra nått lite längre men ändå haft två passagerare i baksätet.
Trodde du var ironisk till en början, men hittade inget som tydde på det. Tror detta har diskuterats i varenda tråd här på forumet, precis lika mycket som att det är synd bagaget blivit mindre iom sned bakruta. Men jag håller med det, det är riktigt idiotiskt och det rimmar inte alls ihop med premium.
Någon skrev att övergången från 40-20-40 till 40-60 har att göra med att baksätet numera är elektriskt fällbart. Och det kan mycket väl vara förklaringen. Å andra sidan hade man säkert kunnat kosta på sig att ha just mittdelen mekaniskt fällbar utan att göra den elektriska sidan särskilt mycket mer komplicerad.

Tycker också att det här med elektrisk fällning av baksätet inte är någon särskilt central finess. Det går ju så himla fort och smidigt att fälla ändå, särskilt om man har lastskyddsgaller i stål (eller lastskyddsnätet nedfällt/omonterat) och särskilt på V70 II där det bara är ryggstödet som skall ner och nackskydden faller ner av sig själva när man frigör ryggstöden. Så det är ju lite synd om tredelningen slopats bara på grund av den elektriska fällningen. Behöver själv sällan fälla mittdelen separat men har för den skull ingen som helst svårighet att inse att detta kan vara en ganska viktig detalj för andra.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]