Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Twiy skrev:Nej till 99% är det inte pga av att jag har 22 " . Har åkt 22" förr och det har aldrig vart detta problem.
Sen säger ni att jag skall balansera om däcken? Skall detta inte vara gjort från fabrik när jag köper fälgar för över 30 000kr?

Ni skall få svar på vad felet var. Åkte nämligen tillbaka till däckverkstaden där dem tog av alla fyra hjulen för en felsökning. Det visade sig att tre av fyra hjul var för stora i navet så att dem glappade 1-2mm. HAHA vilket skämt Volvo är, hur kan detta ens hända ? Det är ju rent ut sagt trafikfarligt att leverera fälgar som är felgjutna och Volvo som skall representera säkerhet :-)-)
Vad var svaret nudå? Fick du alla fälgarna utbytta till nya 22 tummare och det blev tyst.

Grejade verkstaden det på studs och hade samma modell i 22 tum i lager?

Har du bytt till samma modell eller en annan.

Navringar kan du inte ha för att kompensera felgjutning på 3 av 4 fälgar med 1-2 mm diff.

Navringar ska du bara ha om det är pirathjul som har fel dimension och är exakta.

Frågar för jag har själv råkat ut för liknade med för stora navhål, men det hördes inga ljud utan det blev bara obalans och vibrationer när hjulen inte var centrerade.
av Twiy
Bilen skall in till Volvo nästa tisdag efter ledigheten, dem har beställt hem nya fälgar om dem behöver bytas för jag kommer inte acceptera navringar. Har köpt en ny bil för över 600 000 och då skall detta funka. Jag vet skillnaden mellan stora och breda hjul jämfört med detta ljud. Bilen låter som en dov trumpet och hela bilen skakar när jag bromsar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Twiy skrev:Bilen skall in till Volvo nästa tisdag efter ledigheten, dem har beställt hem nya fälgar om dem behöver bytas för jag kommer inte acceptera navringar. Har köpt en ny bil för över 600 000 och då skall detta funka. Jag vet skillnaden mellan stora och breda hjul jämfört med detta ljud. Bilen låter som en dov trumpet och hela bilen skakar när jag bromsar.
Hur går det. Har du fått det fixat ?????
av Galmas
Min T8 rullar på 20" ogina hjul och skakar mellan 90-130, + när man bromsar. lämnade den på Volvo och de balanserad om hjulen o nu skakar det fortfarandelika mycket om inte värre, trist. Har mätt upp naven och de mäter 63,36mm. Har faktiskt inte mätt upp fälgarna, får kolla detta.
av Halvmas
Twiy skrev:Nej till 99% är det inte pga av att jag har 22 " . Har åkt 22" förr och det har aldrig vart detta problem.
Sen säger ni att jag skall balansera om däcken? Skall detta inte vara gjort från fabrik när jag köper fälgar för över 30 000kr?

Ni skall få svar på vad felet var. Åkte nämligen tillbaka till däckverkstaden där dem tog av alla fyra hjulen för en felsökning. Det visade sig att tre av fyra hjul var för stora i navet så att dem glappade 1-2mm. HAHA vilket skämt Volvo är, hur kan detta ens hända ? Det är ju rent ut sagt trafikfarligt att leverera fälgar som är felgjutna och Volvo som skall representera säkerhet :-)-)
Normalt sett är originalfälgar av hög kvalitet som det sällan är problem med. Det här är första gången jag hört talas om att de inte är anpassade till navet. Riktigt dåligt av Volvo och jag hoppas det tar skruv tillbaka till leverantören som släppt igenom dem. På de bilar jag haft är det endast min X3:a som jag har haft problem med däcken som sitter på originalfälg och då gällde det obalans. Det var tydligen ett däck som det var något fel på så BMW-verkstaden bytte 5 däck totalt. Högst oklart varför men det var något med hur däcken var balanserade ihop med fälgen och inte som en enhet. Man balanserade alltså däck och fälg separat innan man satte ihop dem.
OM RYSSEN KOMMER

Åter till Konstantin. Nu har Ryssland uppenb[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

Har för mig jag har: https://www.oljemagasi[…]