Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
grillchips skrev:Finns testet i Vi Bilägare på nätet? Köpes eller gratis?
Det finns att köpa på ViB hemsida, 30:- kostar det.
Jag vet inte hur mycket jag kan delge av testet här utan att det blir "olagligt"? Men klickar du dig fram på ViB så kan du läsa så mycket i alla fall att det gäller att välja rätt budgetdäck. Det du inte kan läsa utan att pröjsa är själva testet med de olika delmomenten.

Edit: Eller också väljer du snikvarianten och hoppar in på biblioteket och läser.
Så mycket kan jag nog säga utan att bryta några regler angående testet av budgetdäck så blev Sava Intensa HP bäst i det testet.
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har läst ett stort antal tester nu för att skapa mig en uppfattning om vilket däck som anses vara ett bra köp, men dessa test utförs ju endast på nya däck och man har egentligen inte en aning om hur ett däck klarar sig i ett test efter säg 3-4 000mil. Att dom är bra som nya innebär ju inte automatiskt att dom fortsätter att vara det hela livslängden!
Jag har svängt många gånger under sista tiden på vilket som känns bäst att köpa, just nu ligger Michelin Pilot Sport 3 bra till!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Finns ju en del "tire reviews" att läsa och där ligger det ju hyfsat till i alla fall!
Där är det ju folk som använder däcken till vardags som ger sin syn på saken, tycker det väger mer än stela tester även om det i sig ger en bra hint om kvalitén!
av andersuw
Hilmer skrev:Jag har läst ett stort antal tester nu för att skapa mig en uppfattning om vilket däck som anses vara ett bra köp, men dessa test utförs ju endast på nya däck och man har egentligen inte en aning om hur ett däck klarar sig i ett test efter säg 3-4 000mil. Att dom är bra som nya innebär ju inte automatiskt att dom fortsätter att vara det hela livslängden!
Jag har svängt många gånger under sista tiden på vilket som känns bäst att köpa, just nu ligger Michelin Pilot Sport 3 bra till!
Även om jag (som framgått av tidigare inlägg) är rätt förtjust i Michelin tror jag det är helt fel, om det inte är så att du är på jakt efter ett rent "sportdäck" (max körprestanda utan hänsyn till något annat, exempelvis livslängd). Är rätt säker på att Goodyear EfficientGrip är ett bättre val i just den dimension du behöver om det är någon slags balanserade prestanda du är ute efter. "Pilot Sport" är sannolikt ett bra däck i sin kategori men en helt annan typ av däck än "Primacy 3" eller "Energy Saver". Som jag nämnde tidigare är 205/50 R16 en udda dimension där många alternativ saknas. Men bestäm dig för vilka egenskaper som är primära så blir det lättare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
andersuw skrev:
Hilmer skrev:Jag har läst ett stort antal tester nu för att skapa mig en uppfattning om vilket däck som anses vara ett bra köp, men dessa test utförs ju endast på nya däck och man har egentligen inte en aning om hur ett däck klarar sig i ett test efter säg 3-4 000mil. Att dom är bra som nya innebär ju inte automatiskt att dom fortsätter att vara det hela livslängden!
Även om jag (som framgått av tidigare inlägg) är rätt förtjust i Michelin tror jag det är helt fel, om det inte är så att du är på jakt efter ett rent "sportdäck" (max körprestanda utan hänsyn till något annat, exempelvis livslängd). Är rätt säker på att Goodyear EfficientGrip är ett bättre val i just den dimension du behöver om det är någon slags balanserade prestanda du är ute efter. "Pilot Sport" är sannolikt ett bra däck i sin kategori men en helt annan typ av däck än "Primacy 3" eller "Energy Saver". Som jag nämnde tidigare är 205/50 R16 en udda dimension där många alternativ saknas. Men bestäm dig för vilka egenskaper som är primära så blir det lättare.
Jag skulle nog vilja påstå att det är ett däck av mer sportig karaktär jag är ute efter snarare än komfort, har fobi på däck som kränger och inte har en stabil känsla! Mycket därför som jag var inne på spåret med XL-klassade däck som är lite styvare i uppbyggnaden, det finns skillnader och dom märker man ganska fort om man känner på däcksidorna med lösa däck och jämför med ett icke xl-däck.
Jag ser gärna att däcken håller måttet säsongen ut åtminstone, det blir ändå nya däck till våren igen!

Om man var ute efter komfort så skulle man kanske tänkt på det innan man monterade stenhård 60/40 chassisats... ;)
av andersuw
Hilmer skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det är ett däck av mer sportig karaktär jag är ute efter snarare än komfort, har fobi på däck som kränger och inte har en stabil känsla! Mycket därför som jag var inne på spåret med XL-klassade däck som är lite styvare i uppbyggnaden, det finns skillnader och dom märker man ganska fort om man känner på däcksidorna med lösa däck och jämför med ett icke xl-däck.
Jag ser gärna att däcken håller måttet säsongen ut åtminstone, det blir ändå nya däck till våren igen!

Om man var ute efter komfort så skulle man kanske tänkt på det innan man monterade stenhård 60/40 chassisats... ;)
Om du tänker så är kanske inte Michelin Pilot Sport 3 något dåligt alternativ. Jag tyckte fjädringskomforten på min 855 T5 var rätt usel även med standardfjädring och har man väl börjat göra saker och ting ännu hårdare är det kanske lika bra att löpa linan ut. ;-)

Själv föredrar jag däck som stoppar mer än en säsong. De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat sju säsonger och ca 7000 mil vid det här laget. Det genomsnittliga mönsterdjupet är i dagsläget 3 mm. Om det varit helt jämnt fördelat hade jag kanske övervägt att köra dem en säsong till men eftersom så inte är fallet får det bli byte nu i vår.
av perssa
Hej en liten fråga vilka ska man välja tro?
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 245/40 ZR18 97Y XL

Vredestein Ultrac Cento 245/40R18 97Y XL
Har en v70 2012
Användarvisningsbild
av Hilmer
andersuw skrev:
Hilmer skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det är ett däck av mer sportig karaktär jag är ute efter snarare än komfort, har fobi på däck som kränger och inte har en stabil känsla! Mycket därför som jag var inne på spåret med XL-klassade däck som är lite styvare i uppbyggnaden, det finns skillnader och dom märker man ganska fort om man känner på däcksidorna med lösa däck och jämför med ett icke xl-däck.

Om du tänker så är kanske inte Michelin Pilot Sport 3 något dåligt alternativ. Jag tyckte fjädringskomforten på min 855 T5 var rätt usel även med standardfjädring och har man väl börjat göra saker och ting ännu hårdare är det kanske lika bra att löpa linan ut. ;-)

Själv föredrar jag däck som stoppar mer än en säsong. De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat sju säsonger och ca 7000 mil vid det här laget. Det genomsnittliga mönsterdjupet är i dagsläget 3 mm. Om det varit helt jämnt fördelat hade jag kanske övervägt att köra dem en säsong till men eftersom så inte är fallet får det bli byte nu i vår.
Jag kör rätt många mil per år så det är väl kanske inte så konstigt om det bara håller 1-1½ säsong, och här i Skåne är ju sommardäckssäsongen ganska lång också! ;)
7000mil på ett däck är bra, jag är glad ifall jag får ihop hälften, många mil och alla dessa cirkulationsplatser fullkomligt äter upp däcken. Har haft 7 rondeller till/från jobb se senaste åren (dvs 7*2/dag) så man får skifta höger och vänster framdäck med jämna mellanrum för att det ska slita jämt eftersom höger tar mest stryk!
Användarvisningsbild
av perin
andersuw skrev:Själv föredrar jag däck som stoppar mer än en säsong. De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat sju säsonger och ca 7000 mil vid det här laget. Det genomsnittliga mönsterdjupet är i dagsläget 3 mm. Om det varit helt jämnt fördelat hade jag kanske övervägt att köra dem en säsong till men eftersom så inte är fallet får det bli byte nu i vår.
7000 mil! Det var inte illa. Jag har fått ut 3020 mil på mina Continental CPC5 som jag tidigare skrivit. Ska man kanske välja Michelin istället för Good Year Effecient Grip som jag snöat in på?!?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]