Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det är möjligt men om du kommer in med en släpkärra så skall den också ha sommardäck vid besiktningstillfället.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns en "undantagsregel" när det gäller besiktning. Man får köra till (och förhoppningsvis också därifrån) med sommardäck även om det är mitt i vintern och även om det är dubbat på bilen. Det gäller givetvis olastat släp och endast till (och från) Bilprovningen. Detta gäller även "entusiastbilen" om man vågar köra i snö förstås, nedan kopierat från Bilprovningen hemsida
Kan man besikta med sommardäck på vintern och tvärtom?
Ja, Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid. OBS! Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av wissel
Jag hade tidigare en släpvagn där fjädringen blev stum. Totalstopp hos Bilpr.
Då fans det bara en firma i Sverige som bytte dessa gummistavar inne i axeln, låg i Hallsberg.
Det blev skroten på en annars fin vagn. Hur man servar dessa gummistavar vet jag inte men
om jag köper släp igen så kommer jag att ta reda på det, inte kul att skrota ett i övrigt perfekt släp.
Användarvisningsbild
av Allinug
Besiktningen gick bra så släpet får köras ytterligare två år.

Men man borde nog smörja alla de saker som står i dokumentet ovan.
Sedan blir det ju onödigt tungt att flytta och koppla av och på släpet för att styrhandtaget blivit stulet, så av rent ergonomiska skäl så borde det fixas.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Allinug skrev:Besiktningen gick bra så släpet får köras ytterligare två år.

Men man borde nog smörja alla de saker som står i dokumentet ovan.
Sedan blir det ju onödigt tungt att flytta och koppla av och på släpet för att styrhandtaget blivit stulet, så av rent ergonomiska skäl så borde det fixas.
:-)-) Härligt. Jag smörjer efter varje tvätt/avsköljning. Då håller grejorna längre :-P
Användarvisningsbild
av lennarte
Gotlandsbästa skrev: efter varje tvätt/avsköljning.
På ett släp ?:-/ Jag gör det inte ens på bilen....

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]