Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Sillastryparen skrev:least - låt oss nu tala allvar: VAR har jag skrivit att jag har drabbats av att allting dör buggen...? Nu är du tydligen ordningsman här, så var skrev jag det? Jag har däremot skrivit att jag fått en bil som idag gått 380 mil och redan uppdaterats för tre buggar och fått två återkallelser per brev. Och det verkar som om du är I samma tankessfär som min försäljare, - klaga inte för inget har ju hänt! (Mer än lite vad gäller ventilation alltså...). Menar du allvarligt att de bilar som har fel I programvaran och där något hänt (!) är de enda som ska åtgärdas och får ha synpunkter, övriga ska hålla käften...? Har du insett problemet med t ex buggen att allting dör? ALLT inkl lyse instrument servo slocknar...? Tänk dig in I situationen under en omkörning I mörker. Vad hander då? Hoppsan, då får vi nog uppgradera mjukvaran, men eftersom bilen är skrot och alla I den är omkomna genom att bilen gick rakt in I ett träd behövs ju inte det? Vad jag däremot har upplevt vad gäller nära-döden-upplevelsen är att vår bil har hackat till I låga farter. Kanske en bugg I aut-växellådan man ännu inte hittat (?), - men det vet jag ännu inte. Jag ber dig dock att tala om med citat var jag har skrivit om att JAG varit ute för "allting-dör" buggen. Du skrev att jag sagt det, och hävdade att jag skulle begära hos ÅF att häva köpet, pga att du inte kunde läsa innantill, men JAG har aldrig skrivit det. Visar du på det ska jag här be dig om ursäkt! Så jag förväntar mig härefter en hövlig ton och inte en massa gapflabb över en högst berättigad oro over vad det är jag egentligen köpt! Bilen faller inte I bitar, men visar inte heller prov på att vara en säker Volvo jag betalat 400 000:- för! Det är I kritiska lägen man behöver den där extra säkerheten, och inte tvärt om. Vad kan bli nästa steg som sk "mjukvarufel"? Att krockkuddarna löser ut mitt under färd? Att bilen skenar och inte går att få stopp på då handbroms är elektronisk (mjukvara) och jag kör ihjäl någon? Och hur bevisar man vad som är vad I efterhand? Skiten ska väl fungera från början, och man ska inte behöva hänga på verkstaden med en sprillandes ny bil?
Volco Cars har ingen representant som följer detta forum (officiellt) och detsamma gäller för Volvos ÅF.
Och jag säger samma sak igen, om du känner en oro av denna graden: ta det med din säljare!
least: Volvo har flera (!) reprensentanter som med intresse följer detta forum! Det har jag själv fått erfara! Det ENDA jag vill med min medverkan här är att utöver att få en säker bil som jag trott mig köpa, få hjälp av kunniga (!) volvoägare av bilar som inte är de som Bosse Bildoktorn relaterar till (skruva själv, och det går lika bra med selleri), utan som kan DAGENS Volvo-bilar, med allt vad där tillhör av mjukvara, data-processorer mm!

Så "Ta det med din säljare!" är alltså OT, då min säljare är på samma nivå som flera andra: Har inget hänt behöver du ju inte komma här och skramla och gnälla over att dina nya bil nu återkallats igen! Vad då - ta det med din säljare? Problemet gäller väl alla som köpt en sprillandes ny bil av årets modell med en viss motor??!? Ska de nöja sig med att få något som om de har tur funkar som den ska...?

Nu råkar jag yrkesmässigt befinna mig I slutet av denna kedja av saker som inte borde hända men ändå händer, och få försöka förklara för anhöriga varför - så jag är inte ett dugg road av att någon enda tar lätt på dessa buggar! Ska man släppa ut en rullande dator på vägarna får den faktiskt åtminstone vara hyfsat buggfri, annars får man syssla med annat!

Jag kan berätta att en av mina kollegers kompis köpte det absolut bästa till sin familj, en V70, och hans hustru blev påkörd av en buss, ner I diket med bussen over sig - och nej hon klarade sig inte. Ändå hade detta radarpar haft åtskilliga gemnongångar på sjukhuset för hur man skulle möta sörjande efter trauma med dödlig utgång. Och det första man då ska ha på fötterna är torra skor. Och inte behöva fundera över att mjukvaran si, uppdateringen så, och kanske så... - Det hjälper inte folk som förlorat någon ett smack! Här är det klara fakta som gäller, han körde si, hon körde så, och så blev det som det blev! Frågetecken om data-buggar etc gör det hela etter värre, - men det är något biltivillverkare inte får se, när vi står där ute på "skadeverkstaden" och framför oss har en bil som ser ut som ett dragspel och bakom oss har de anhöriga som försöker förstå.

Så jag accepterar INTE att någon enda tar lätt på dessa saker. I fallet "allting-dör" buggen anser alltså min säljare att men "det är ju bara XC70 det gäller! Jaså, inte det? Men DU har ju inte blivit drabbad!" - Nähä, och var ställer det mig på en skala från 1-10 I förtroende för bilen vad gäller att få bilen återkallad och återkallad, och utöver det hitta en bugg till innan bilen ens gått 400 mil? Skulle jag då anse att de som tillverkat vår V70 är att lita på ? Skulle jag släppa ut andra I denna bil...? "Snacka med din säljare!"? - JAG har fått berätta för honom om vad som är vad I dessa data-buggar, och det är som att slå skallen I en vägg: "Ja, men DU har ju inte...!" Nä, hade JAG det, hade det sannolikt kunnat vara min boutredningsman/advokat/hustru (domare) du snackat med I stället för mig! Och då hade Volvo haft tusen bortförklaringar! Så ja, jag är minst sagt ilsken! Får man in människor till sig efter dödsolyckor måste man vara saklig. Och vem kan vara detta - när nu hela havet stormar, och det mesta kan hända...? För VEM är egentligen skyldig vad gäller dessa dator-buggar I nya Volvo-bilar, som jag tidigare haft stooort förtroende för...?
Senast redigerad av 1 Sillastryparen, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Fakta är att ingen har skadats fysiskt av detta fel i mjukvara hos ett antal Volvo-bilar.
Fakta är att VCC har ingen officiell närvaro på detta forum, varför ditt påstående om att det finns representanter på forumet faller. "De" finns här, men medverkar inte "i sin tjänsteroll".

Vi är flera på forumet som har kopplingar i olika former till VCC, men det betyder inte att vi/eller några andra kan läcka information publikt.

Och att kräva att Volvo ska rätta till saker som de inte kände till innan felet faktiskt uppenbarade sig är väl högt ställda krav, men jag förstår fullt att du tycker att det skulle fixats snabbare/smidigare för dig som kund.

Men du har rätt, säljare är lite svåra att få hjälp av. Dock har de flesta (alla) fullservice-ÅF en ansvarig person för kundvårdsrelationer. Denne har oftast lite fler verktyg att hjälpa kunden med.

Inom exempelvis sjukvården händer saker som inte borde hända med ibland fatala utfall. Att en mjukvara fallerar på detta viset är beklagligt, men inte lika illa som att att en patient avlider under ett rutin-ingrepp.

Viktigt är att komma ihåg att mjukvarufelet som finns i ett antal bilar, faktiskt inte har påverkat alla bilar eller förare. Det krävs ett antal variabler som ska samvariera för att felet ska inträffa/visa sig.

VCC har i mitt tycke varit mycket snabba med att analysera det som hänt, utfärda en rättad mjukvara och avslutningsvis ordnat en återkallelse av tusentals berörda bilar.

2016-03-16 21:11 Jag ser att du redigerat ditt inlägg, men jag har svårt att följa vad det är som du har ändrat. Jag antar att det där om bussen är nytt, jag förstår dock inte om du menar att olyckan var relaterad till mjukvarubuggen? Om ja, så bör du kontakta Volvos haveriutredare i Göteborg för vidare utredning.

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden.
Senast redigerad av 2 least, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag tror inte ingenjörer sittar och tycker de ska göra fel. Det finns visserligen procedur och tusentals test i mjukvaru, hårdvaru, funktionstest, komplettvagnstest, expeditioner över hela klottet osv. som måste göras för att minimera fel.

Visst där kan finnas projektledare som vill hålla tisplanen för modellancering och tryck från högsta ledningen att få ut modellen.

Ja Volvo har haft mycket bråttom att få ut modeller men de tycker ju inte heller om att få sådana saker - så i slutändan är det ju en fråga hurvida "bra" är "tillräckligt bra".

Och där är det juridiken som tar över. Här pratar man om negligence och gross negligence. Där finns fler element i detta men i princip handlar det om. Vad har Volvo redan gjort för att hindra fel? Hade någon kunskap om att detta kunde hända och kunde man förutse vilka riscs detta kunde leda till.

Jag har ett par gångar varit med om near misses där massor folk kunde ha avlidat där produkt från mitt företag var involvert. I dessa fall har jag åkt runt halva klottet för att inspicera och diskutera med lokal polis, de drabbade osv.

Jag kan hälsa och säga det inte är roligt och att det är de längsta flygresor jag tagit i mitt liv. Turligvis har jag eller mitt företag varit ansvariga för olyckorna. Men i vissa brancher är denna risken ett livsvilkår

Men min erfarenhet och kunskap inom subject tycker jag inte det verkar som Volvo är negligent eller för den saks skull oseriösa.
av Z28
Min bil har inte haft något av dessa problem så jag är nöjd med bilen. Visst jag har fått åka in och uppdatera 2 gånger, so what? Bra tycker jag om man då kan undvika problem som man eventuellt skulle kunna få. Jag ser ingen anledning att vara orolig eller missnöjd över problem som jag inte har. Visst jag har läst att vissa bilar haft problem och det är ju tråkigt men det verkar ju gå att lösa utan problem. Om jag var så missnöjd och orolig som vissa här verkar vara då skulle jag förmodligen sluta köra bil.
Användarvisningsbild
av keroan
Jag har heller inte haft några som helst problem med bilen, jag är helnöjd. Den har rullat 1800 mil nu. Jag har ingen brådska med "allting-dör-uppdateringen", ska få den gjord när det blir dags för däckbyte.
Efter fix av "allting-dör" buggen, som jag fick återkallelse för via brev, har jag upptäckt 2 lite udda saker: 1. När jag kommer ut på morgonen och låser upp bilen sätter förvärmaren igång, trots att det då var 17 grader varmt. Stänger av sig när jag öppnar en dörr. 2. När jag I vissa lägen lägger I backen tiltar de yttre backspeglarna nedåt, så jag ser bara vägbanan. Och det senare är kanske inte så intressant, då jag vet hur den ser ut... Snarare är det väl intressant om jag har någon som jag håller på att backa över på en p-plats etc.

Dessutom är det som någon berättade att den adaptiva farthållaren efter "alltintg-dör" buggen numera inte bara känner av trafik framför, eller som den personen beskrev det, trafiken I andra filer, utan också svängande trafik. Hoppas bara den inte läser av mötande trafik på vanlig landsväg och plötsligt panikbromsar.
Användarvisningsbild
av keroan
Sillastryparen skrev:Efter fix av "allting-dör" buggen, som jag fick återkallelse för via brev, har jag upptäckt 2 lite udda saker: 1. När jag kommer ut på morgonen och låser upp bilen sätter förvärmaren igång, trots att det då var 17 grader varmt. Stänger av sig när jag öppnar en dörr.
Nya Volvo har en "vädringsfunktion" som startar när du låser upp bilen med fjärrkontollen. Den stannar när man öppnar dörren. Det är alltså inte förvärmaren som startar. Det står om det här i manualen.
av andersuw
Sillastryparen skrev:Efter fix av "allting-dör" buggen, som jag fick återkallelse för via brev, har jag upptäckt 2 lite udda saker: 1. När jag kommer ut på morgonen och låser upp bilen sätter förvärmaren igång, trots att det då var 17 grader varmt. Stänger av sig när jag öppnar en dörr.
Inget som har med mjukvaruuppdateringen att göra. Skall fungera så vid varmare väder. Se manualen, avsnittet om luftkvalitet.
Sillastryparen skrev:2. När jag I vissa lägen lägger I backen tiltar de yttre backspeglarna nedåt, så jag ser bara vägbanan. Och det senare är kanske inte så intressant, då jag vet hur den ser ut... Snarare är det väl intressant om jag har någon som jag håller på att backa över på en p-plats etc.
Troligen beror detta på att en inställning ändrats i samband med uppgraderingen av mjukvaran. I inställningarna i My Car kan du välja om backspeglarna automatiskt skall vinklas nedåt när du backar eller inte (i alla fall om du har elstol på förarsidan). Jag har inte den funktionen aktiverad eftersom jag inte alltid vill ha nedvinkligen. Istället använder jag knapparna för backspegelinställning för att få nedvinklingen när jag vill ha den. Om du lägger i backen och sedan trycker på någon av dessa knappar, t.ex. den märkt R för högerspegeln, vinklas spegeln ner. Skälet till att man ibland vill vinkla ned är att det kan vara viktigt att se var man har trottoarkanten (e.dyl.), särskilt om det är en kant modell högre.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]