- tis 15 mar 2016, 20:54
1. Poängen med den nya helljusautomatiken på 60-serien är just att du kan köra mer på helljus, närmare bestämt så snart du har behov av det. I motsats till tidigare slås inte helljuset av när bländningsrisk föreligger utan bilen tar bara bort den lilla del av helljusbilden där det finns risk för att någon bländas.
2. Hur mycket behov av helljus man har torde variera en hel del beroende på var och när man kör. Varför tror du vissa väljer att sätta extraljus på sina bilar?
3. Det jag föreslår är inte att TS skall byta bil för att få den nya helljusautomatiken. Vad TS undrar över är vilka skäl det kan finnas att vid ett eventuellt byte välja en senare årsmodell framför en tidigare och jag nämnde en serie exempel på det där helljusautomatiken var ett bland flera andra.
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 517aec401a
Några exempel på saker som jag själv sätter värde på är de fria kartuppdateringarna till navigatorn, möjligheten att söka på nätet i navigationssammanhang, möjligheten att skicka destinationer till bilen från mobilen eller en dator, utökade möjligheter till röststyrning samt möjlighet att ansluta till Internet via bilens eget modem/antenn och använda det som WiFi Hotspot. Jag säger dock inte att de är de enda exemplen eftersom jag hittills inte haft tid att bekanta mig med systemet särskilt ingående.
Droopy skrev:Att leta bil för en helljusautomatik, njae...hur ofta kör du med helljus, inte specieelt ofta.Hmm. Det är åtminstone tre saker du förbiser här:
1. Poängen med den nya helljusautomatiken på 60-serien är just att du kan köra mer på helljus, närmare bestämt så snart du har behov av det. I motsats till tidigare slås inte helljuset av när bländningsrisk föreligger utan bilen tar bara bort den lilla del av helljusbilden där det finns risk för att någon bländas.
2. Hur mycket behov av helljus man har torde variera en hel del beroende på var och när man kör. Varför tror du vissa väljer att sätta extraljus på sina bilar?
3. Det jag föreslår är inte att TS skall byta bil för att få den nya helljusautomatiken. Vad TS undrar över är vilka skäl det kan finnas att vid ett eventuellt byte välja en senare årsmodell framför en tidigare och jag nämnde en serie exempel på det där helljusautomatiken var ett bland flera andra.
Droopy skrev:Och Sensus connect är ju totalt oanvändbart för 99% iaf, fins inget av mervärde där ju,Vad folk generellt sett finner användning för saknar du förstås möjlighet att bedöma. Här är en beskrivning av skillnaderna mellan Sensus Connect och tidigare infotainmentsystem för den som vill veta vad det i sak handlar om:
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 517aec401a
Några exempel på saker som jag själv sätter värde på är de fria kartuppdateringarna till navigatorn, möjligheten att söka på nätet i navigationssammanhang, möjligheten att skicka destinationer till bilen från mobilen eller en dator, utökade möjligheter till röststyrning samt möjlighet att ansluta till Internet via bilens eget modem/antenn och använda det som WiFi Hotspot. Jag säger dock inte att de är de enda exemplen eftersom jag hittills inte haft tid att bekanta mig med systemet särskilt ingående.
Droopy skrev:det är tur att det ingår i bilen och inget man betalar extra för.Sensus Connect är inte standard utan tillval. Dessbättre har du även fel beträffande de ekonomiska konsekvenserna av detta faktum. Hade det varit standard hade du tvingats betala för något du inte vill ha. Nu slipper du istället lägga pengar på det. Rätt många verkar dock sätta tillräckligt värde på systemet för att välja till det.
Droopy skrev:Och motorerna är väl fört och främst ljudet, VEA går tystare i övrigt ingen skillnad när du kör dom och de drar ganska exakt lika mycket bränsle ochså, jag har kört en vecka vardera med D4a gamla och VEA D4an i en V60 och det skillde 0,1dl i förbrukningen och det kan ju vara detsamma.VEA är mycket riktigt tystare och mer kultiverad och den åttastegade automat man kan få tillsammans med den är förstås ytterligare ett plus. Den är också snålare även om den rella skillnaden kanske inte är så stor. Hur stor den blir kan säkert variera en del med körförhållandena och om man jämför bilar med manuell eller automatisk låda. De lägre officiella förbrukningssiffrorna är för övrigt ett plus alldeles bortsett från de reella eftersom de håller nere fordonsskatten.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut