Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Droopy skrev:Att leta bil för en helljusautomatik, njae...hur ofta kör du med helljus, inte specieelt ofta.
Hmm. Det är åtminstone tre saker du förbiser här:

1. Poängen med den nya helljusautomatiken på 60-serien är just att du kan köra mer på helljus, närmare bestämt så snart du har behov av det. I motsats till tidigare slås inte helljuset av när bländningsrisk föreligger utan bilen tar bara bort den lilla del av helljusbilden där det finns risk för att någon bländas.

2. Hur mycket behov av helljus man har torde variera en hel del beroende på var och när man kör. Varför tror du vissa väljer att sätta extraljus på sina bilar?

3. Det jag föreslår är inte att TS skall byta bil för att få den nya helljusautomatiken. Vad TS undrar över är vilka skäl det kan finnas att vid ett eventuellt byte välja en senare årsmodell framför en tidigare och jag nämnde en serie exempel på det där helljusautomatiken var ett bland flera andra.
Droopy skrev:Och Sensus connect är ju totalt oanvändbart för 99% iaf, fins inget av mervärde där ju,
Vad folk generellt sett finner användning för saknar du förstås möjlighet att bedöma. Här är en beskrivning av skillnaderna mellan Sensus Connect och tidigare infotainmentsystem för den som vill veta vad det i sak handlar om:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 517aec401a

Några exempel på saker som jag själv sätter värde på är de fria kartuppdateringarna till navigatorn, möjligheten att söka på nätet i navigationssammanhang, möjligheten att skicka destinationer till bilen från mobilen eller en dator, utökade möjligheter till röststyrning samt möjlighet att ansluta till Internet via bilens eget modem/antenn och använda det som WiFi Hotspot. Jag säger dock inte att de är de enda exemplen eftersom jag hittills inte haft tid att bekanta mig med systemet särskilt ingående.
Droopy skrev:det är tur att det ingår i bilen och inget man betalar extra för.
Sensus Connect är inte standard utan tillval. Dessbättre har du även fel beträffande de ekonomiska konsekvenserna av detta faktum. Hade det varit standard hade du tvingats betala för något du inte vill ha. Nu slipper du istället lägga pengar på det. Rätt många verkar dock sätta tillräckligt värde på systemet för att välja till det.
Droopy skrev:Och motorerna är väl fört och främst ljudet, VEA går tystare i övrigt ingen skillnad när du kör dom och de drar ganska exakt lika mycket bränsle ochså, jag har kört en vecka vardera med D4a gamla och VEA D4an i en V60 och det skillde 0,1dl i förbrukningen och det kan ju vara detsamma.
VEA är mycket riktigt tystare och mer kultiverad och den åttastegade automat man kan få tillsammans med den är förstås ytterligare ett plus. Den är också snålare även om den rella skillnaden kanske inte är så stor. Hur stor den blir kan säkert variera en del med körförhållandena och om man jämför bilar med manuell eller automatisk låda. De lägre officiella förbrukningssiffrorna är för övrigt ett plus alldeles bortsett från de reella eftersom de håller nere fordonsskatten.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
bjorn_and skrev:Lit OT, men nya helljusautomatiken? Har en xc70 -13 och tycker helljusautomatiken på den är helt kass. Den bländar för all del av, men kan ta alldeles för lång tid på sig att slå på igen så man ligger och kör i mörker ett bra tag om man inte slår på själv. Därför använder jag den inte alls. Vad har de förbättrat och är den i så fall mycket bättre?
Se här:

Skulle gärna ha haft detta i min egen V70 D4 -15. Tyvärr var det bara 60-serien som fick det.
av Lövet
Den stora skillnaden är automatlådan. Vill man åka automat är VEA verkligen att rekommendera.

Angående automatisk halvljus är det bara bra i teorin, det funkar för dåligt i verkligheten. Om du åker motorväg med lite kullar kommer du blända varenda långtradare du möter (med resultatet att han sätter sina helljus i näsan på dig). Automatiken klarar nämligen inte att ta hänsyn till att långtradarchaufförer (och bussar) sitter föraren långt mycket högre än halvljusen och det är bara dessa automatiken kan reagera på. Det funkar om långtradaren har helljus på men inte halvljus. Den tid från det att dina helljus bländar chaufförens ögon till dess din bil upptäckt långtradarens halvljus är för lång.
av andersuw
Lövet skrev:Angående automatisk halvljus är det bara bra i teorin, det funkar för dåligt i verkligheten. Om du åker motorväg med lite kullar kommer du blända varenda långtradare du möter (med resultatet att han sätter sina helljus i näsan på dig). Automatiken klarar nämligen inte att ta hänsyn till att långtradarchaufförer (och bussar) sitter föraren långt mycket högre än halvljusen och det är bara dessa automatiken kan reagera på. Det funkar om långtradaren har helljus på men inte halvljus. Den tid från det att dina helljus bländar chaufförens ögon till dess din bil upptäckt långtradarens halvljus är för lång.
Håller inte med. Att ett system inte klarar precis allt betyder inte att det är av obetydligt eller obefintligt värde. Visst, det finns tillfällen då helljusautomatiken inte funkar som den skall av just de skäl du nämner. Men de är rätt sällsynta och tills vi har ett system som förmår upptäcka lastbilens positionsljus på taket (om den har några) eller lastbilschaffisarna lär sig att slå på helljuset i uppförsbackarna får man helt enkelt hålla uppsikt själv och blända av manuellt när det behövs.

Det är för övrigt samma precis samma sak med ett av de allra äldsta och mest väletablerade automatiksystemen på bilar, nämligen automatlåda. Vad jag vet finns ännu ingen sådan som klarar att välja rätt växel nedför en kurvig bergsväg. Men det är väl få av oss som anser automatlådor värdelösa bara för det. Jag gör det i vart fall inte.
av Lövet
Ett system som inte kan användas mer än några sekunder i taget innan det måste slås av manuellt på en av de vanligaste trafikformerna vi har (motorväg) anser jag vara av mycket litet värde. Framförallt inget som kan avgöra ett bilval.
av andersuw
Lövet skrev:Ett system som inte kan användas mer än några sekunder i taget innan det måste slås av manuellt på en av de vanligaste trafikformerna vi har (motorväg) anser jag vara av mycket litet värde. Framförallt inget som kan avgöra ett bilval.
Lyckligtvis är ingen av de omständigheter du pekar på för handen.

På vägen hem efter att ha köpt min V70 D4 -15 körde jag runt fem timmar mörkerkörning (från Mjölbytrakten till Uppsala) med helljusautomatiken påslagen utan att träffa på en enda situation av det slag du beskriver. Och ja, det var en helt vanlig vardagkväll på senhösten så det var gott om tyngre trafik på vägarna.

Ingen har heller påstått att helljusautomatik ensam skall avgöra ett bilval. Det är bara en av många saker som man kan överväga.

Det problem du pekar på är för övrigt inte heller specifikt för just motorväg. Det kan uppstå vid vilket rejält backkrön som helst och sådana kan finnas lite varstans, inte bara och inte heller främst på motorväg.

Sedan är också frågan om man i det här fallet bör lägga hela ansvaret för att lösa problemet på dem som filar på automatiksystemen. Som du själv påpekar hjälper det om lastbilen/bussen kör på helljus före krönet, vilket den självfallet borde göra även av andra skäl i den situation vi talar om. Finns det en vanlig personbil framför lastbilen/bussen som förhindrar helljusanvändning uppstår ändå inget problem eftersom personbilens strålkastare då kommer att upptäckas innan lastbils- eller bussföraren bländas.

Man kan också tänka sig hårdare krav på positions- eller varselljus på taket till de fordon som har detta speciella problem (att föraren sitter högt i jämförelse med strålkastarna). Det skulle göra dem lättare att upptäcka i tid vid just backkrön för både automatiksystem och mänskliga ögon.
Användarvisningsbild
av V9097
Sborck skrev:Ska snart köpa mig en nyare bil. Har varit och test kört en v60 -13 d4 med 160 hk och blev riktigt sugen. Men efter mycket läsning osv om den nya d4 kanske det är mer värt att vänta tills den kommer ner lite i pris? Eller är den äldre 5 cylider motorn nog så driftsäker och bra? Faceliftet och nya instrumentpanelen är en stor fördel att vänta på antar jag?
Tänkte också kolla om det är någon som har koll på vart den äldre d4 är tillverkad någonstans? är det Skövde?
För att komma tillbaka OT

Både gamla och nya D4 är tillverkade i Skövde. Jag kör den gamla med manuell låda i en V70 och är supernöjd. Nya VEA går jättebra, har bredare register och mindre dieselknatter. Men jag upplever den gamla som lite mustigare runt 1500-200varv, vilket också bekräftas av teknikens världs mätningar där den gamla gav omkring 430Nm (400Nm enligt spec). Lyssnar man riktigt noga kan man höra lite mysigt 5-cyl orrande när man gasar på.
Det enda negativa jag har att säga om den gamla är att den dör över 3500rpm, på den punkten är det nya mycket bättre.

Jag hade satsat på en faceliftad V60 med gamla motorn! Dvs första halvan av modellår 2014. Den bör vara lite billigare och du får den nya snyggare fronten.
Användarvisningsbild
av Perra83
V9097 skrev: Det enda negativa jag har att säga om den gamla är att den dör över 3500rpm, på den punkten är det nya mycket bättre.

Jag hade satsat på en faceliftad V60 med gamla motorn! Dvs första halvan av modellår 2014. Den bör vara lite billigare och du får den nya snyggare fronten.
Har man en OBD2 läsare och en mobiltelefon ser man att laddtrycket sjunker precis vid 3500rpm. Över det är det ingen idé att varva.

Nya motorn, facelift och digitalt mätarhus säger jag :wink:
av andersuw
popnit skrev:Kan bara hålla med om att automatiken suger på motorvägen!
Är det ett backkrön eller en väldigt lång raksträcka så funkar den inte.
Vajerräcke gör inte saken bättre.
Bilar blinkar på mig dagligen!
I så fall bör du nog undersöka om du har något fel på automatiken. En alternativ möjlighet är naturligtvis att systemets tillförlitlighet förbättrats på senare årsmodeller (jag har en MY -15 och ser att du har en MY -13).

Själv har jag hur som helst inga problem att få detta att fungera på raksträckor oavsett om de är långa eller inte. Situationer där backkrön ger upphov till problem är också synnerligen ovanliga både därför att det inte finns så värst många motorvägskullar som är tillräckligt branta och därför att det krävs att man möter lastbilen/bussen just i det läge där båda parter har ordentlig uppförsbacke.

Jag har någon enstaka gång haft problem på väg med vajerräcke men då på 2+1-väg, inte motorväg. I det fallet har problemet också varit det motsatta till det du talar om, det vill säga systemet tvekar att slå på helljuset när det borde (troligen därför att det förvillas av reflexer) snarare än försummar att blända av när det borde.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]