Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har under en längre tid(> 8000 mil), haft en fuktande packbox bakom remskivan för vevaxeln. Men på senare tid har fuktandet ökat så att det nu blir oljefläckar under bilen.
Så jag lämnade in bilen för byte av packboxen till en (icke volvo) verkstad. Efter två byten av packbox bakom remskivan på vevaxeln så läcker det fortfarande. Efter andra bytet så höll det tätt ett tag innan det började läcka.
Några förslag på vad problemet kan vara?
Mecken har ingen aning...

Har letat runt lite på olika forum och hittat följande möjliga felorsaker:
1: Sliten/repig axel, packboxen kan inte sluta tätt mot vevaxeln
2. Övertryck i motorn pga igensatt vevhusventilation vilket gör att olja trycks ut via packboxen.
3. Oljepumpens oring/packning håller inte tätt vilket gör att olja trycks ut via packboxen.
4. Mecken klarar inte av sitt jobb...

Vad gäller alternativ 2 så har jag inte sett några andra tecken på att vevhusventilationen är igensatt. Det ryker inte ur oljepåfyllningsröret och
det läcker inte någon annanstans än just från packboxen. Motorn går inte dåligt heller.

Tacksam för tips/åsikter om vad problemet kan vara!
av *pettson*
stefanf skrev:Har under en längre tid(> 8000 mil), haft en fuktande packbox bakom remskivan för vevaxeln. Men på senare tid har fuktandet ökat så att det nu blir oljefläckar under bilen.
Så jag lämnade in bilen för byte av packboxen till en (icke volvo) verkstad. Efter två byten av packbox bakom remskivan på vevaxeln så läcker det fortfarande. Efter andra bytet så höll det tätt ett tag innan det började läcka.
Några förslag på vad problemet kan vara?
Mecken har ingen aning...

Har letat runt lite på olika forum och hittat följande möjliga felorsaker:
1: Sliten/repig axel, packboxen kan inte sluta tätt mot vevaxeln
2. Övertryck i motorn pga igensatt vevhusventilation vilket gör att olja trycks ut via packboxen.
3. Oljepumpens oring/packning håller inte tätt vilket gör att olja trycks ut via packboxen.
4. Mecken klarar inte av sitt jobb...

Vad gäller alternativ 2 så har jag inte sett några andra tecken på att vevhusventilationen är igensatt. Det ryker inte ur oljepåfyllningsröret och
det läcker inte någon annanstans än just från packboxen. Motorn går inte dåligt heller.

Tacksam för tips/åsikter om vad problemet kan vara!
tja slitage blir det ofta på axlar med packboxar. Felet kan vara så enkelt att mecken satt dit packboxen på EXAKT samma ställe. Är axeln sliten där så fortsätter problemet. Man måste ibland flytta packboxen några millimetrar. Vad jag undrar över automatiskt är.. läcker den verkligen? Att oljan kommer där tvekar jag inte över. Det är mycket vanligt med läckage från kamaxeltätningarna. Oljan därifrån (helst avgaskammen) rinner ned exakt vid nedre packboxen och kan ge sken av att densamma läcker?.
av stefanf
Bilen har nu gått 16000 mil. Borde inte kunna vara axeln som är sliten från packboxen vid det låga miltalet...? Annars så gjorde de en tvätt för att kunna se varifrån läckan kommer så det borde utesluta att det kommer någon annanstans ifrån än just packboxen. Är det vanligt att man även byter packning/o-ring till oljepumpen när man byter packboxen?

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]