- tis 15 mar 2016, 08:12
#1058283
Du kan göra ett enkelt test för att känna ifall termostaten fungerar som den ska. Starta motorn när den är kall gå ur bilen och känn på den övre kylarslangen är termostaten hel så ska det dröja ett tag innan den blir varm då termostaten öppnar. Blir den varm ganska fort efter att du startat motorn och värmen byggs upp succesivt i slangen så har du en termostat som läcker.
Du kan även ut och köra en liten sväng så att tempmätaren börjar att gå upp lite låt den inte gå upp för mycket för då öppnar termostaten, stanna och känn på slangen om den är varm. Men börja med det första som jag skrev dvs låt bilen stå och gå på tomgång medans du känner lite då och då på kylarslangen.
Så gjorde jag när jag konstaterade att min termostat var skrot ett byte fixade problemet att motorn gick för kall och även den övre kylarslangen blir bara varm först nu när termostaten har öppnat.
Du kan även ut och köra en liten sväng så att tempmätaren börjar att gå upp lite låt den inte gå upp för mycket för då öppnar termostaten, stanna och känn på slangen om den är varm. Men börja med det första som jag skrev dvs låt bilen stå och gå på tomgång medans du känner lite då och då på kylarslangen.
Så gjorde jag när jag konstaterade att min termostat var skrot ett byte fixade problemet att motorn gick för kall och även den övre kylarslangen blir bara varm först nu när termostaten har öppnat.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)