Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
Jag har stora problem med min V40 96 2,0.
Trodde först att det var startmotorn det var fel på, men efter att ha bytt den så kvarstod problemet. Bilen vägrar starta och står bara och "tickar" fram och tillbaka på startrelät. Ingenting händer, strålkastare och lampor i bilen tänds, men bilen vägrar starta. Har också provat att byta relä "engine" utan lycka. Som sagt, startmotorn fungerar klockrent och inget fel på relä "engine" Är det någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara? Har börjat fundera på om det kan vara någonting fel i tändningslåset. Lampan "Startspärr aktiverad" tändes efter försöket att byta startmotor. Bilen går att rulla igång enkelt förresten. Även lampan "Fel på motorns elektroniska system tänds nästan, den blinkar liksom till men tänds ändå inte helt.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta eller är det bara att svänga in på volvoverkstaden och hosta upp ett antal tusen för att dom ska få plugga in sin dator i bilen och se vad som är fel?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få

// V40
av Robert63
Spontant låter det som du har ett dåligt batteri.
av V40
Har testat med ett fräscht batteri men ingen skillnad. Laddade mitt batteri i 2 dygn utan någon lycka. Så batteriet har jag skrivit av för länge sedan. Och även startmotorn som sagt.

Kan det vara tändingsplattan eller något i tändningen?

// V40
av Frigge
Låter ändå som strömförsörjningsproblem. Kollat jordningen från batteriet ?
av Robert63
V40 skrev:Har testat med ett fräscht batteri men ingen skillnad. Laddade mitt batteri i 2 dygn utan någon lycka. Så batteriet har jag skrivit av för länge sedan. Och även startmotorn som sagt.

Kan det vara tändingsplattan eller något i tändningen?

// V40
Två dygn!!!är du 100 på att det tog laddning? Jorden kan också vara läge att kolla upp.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]