Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Estetiken i all ära, huvudsyftet med dessa skapelser är ändå att man ska få bättre lyse. :-)-)
LED-ramp sitter som en smäck på vinterbilen, men skulle aldrig spöka ut någon av sommarbilarna med extraljus, vare sig en ramp eller runda lyktor.
Användarvisningsbild
av ER
Rätt monterade dvs under nummerskylten i gapet och maximalt utnyttjande av den bredden med typ 30" eller en 50" "slim"/VX XPR dold mellan railsen på taket så sitter dom helt rätt och inte helt synliga som felplacerade över nummerskylt gör. Fast jag skulle aldrig köpa billigt noname(annat än kvalitet från Rigid alt. VX) skräp som inte lyser vad lumen antyder eller uppblåsta effektsiffror vill ge sken av.
Fast hellre se bra än se sämre pga "utseende/styling" som går överstyr. Hade jag haft en billig skrotbil från 80-tidigt 00 tal hade jag kanske inte brytt mig om max ljus så man ser och kan undvika. Då hade man hellre haft vita 19" R-fälgar med 1/2 varv eltape, klarröda bromsok med minimala bromsskivor för 14" fälgar och rörbitar istället för stötdämpare och framspoiler/sidokjolar som släpar i backen när man skall över normala trafikhinder samt kolsvarta rutor runt om och poplåda så hela bilan skakar sönder då bultar ock skruvar skuvar upp sig av vibrationerna och givetvis så brölar ock livar den om den mera än den går pga avgaset med felaktigt antal dämpare.
ER skrev:Rätt monterade dvs under nummerskylten i gapet och maximalt utnyttjande av den bredden med typ 30" eller en 50" "slim"/VX XPR dold mellan railsen på taket så sitter dom helt rätt och inte helt synliga som felplacerade över nummerskylt gör. Fast jag skulle aldrig köpa billigt noname(annat än kvalitet från Rigid alt. VX) skräp som inte lyser vad lumen antyder eller uppblåsta effektsiffror vill ge sken av.
Fast hellre se bra än se sämre pga "utseende/styling" som går överstyr. Hade jag haft en billig skrotbil från 80-tidigt 00 tal hade jag kanske inte brytt mig om max ljus så man ser och kan undvika. Då hade man hellre haft vita 19" R-fälgar med 1/2 varv eltape, klarröda bromsok med minimala bromsskivor för 14" fälgar och rörbitar istället för stötdämpare och framspoiler/sidokjolar som släpar i backen när man skall över normala trafikhinder samt kolsvarta rutor runt om och poplåda så hela bilan skakar sönder då bultar ock skruvar skuvar upp sig av vibrationerna och givetvis så brölar ock livar den om den mera än den går pga avgaset med felaktigt antal dämpare.
Rätt monterade, under skylten? Det torde väl vara det absolut sämsta stället att montera en ledramp på? Snyggaste - Ja, bästa - Nej
Användarvisningsbild
av ER
Statsminister skrev:
ER skrev:Rätt monterade dvs under nummerskylten i gapet och maximalt utnyttjande av den bredden med typ 30" eller en 50" "slim"/VX XPR dold mellan railsen på taket så sitter dom helt rätt och inte helt synliga som felplacerade över nummerskylt gör. Fast jag skulle aldrig köpa billigt noname(annat än kvalitet från Rigid alt. VX) skräp som inte lyser vad lumen antyder eller uppblåsta effektsiffror vill ge sken av.
Rätt monterade, under skylten? Det torde väl vara det absolut sämsta stället att montera en ledramp på? Snyggaste - Ja, bästa - Nej
Ramp kan bara monteras på två ställen, dvs UNDER skylten och på taket, INTE över skylten där normalt extraljus sitter för det fyller inte upp så det ens ser godkänt ut. Skall man hårddra det så blir det aldrig bra ljus med ramp på optimal placering för antingen rakt ner i backen pga dess låga placering eller vägg när dom sitter på taket för ok ljusplacering men kast i annat än klart väder och genererar egenbländning. Detta gäller mera på noname/ebayramper under 4000kr då Rigid och VX har ramper anpassade för detta med liten spridning vertikalt och mindre "allt ljus ner i backen" känsla samtidigt som dom inte är överspecade 50-150% med sämre komponenter.
Hur man ens kommer på tanken att montera ramp av xmitter stil med dubbla rader dioder stående ovan skylt är en gåta och än mindre en liten modell som inte ens kan prestera som 3st BBK med 55W halogen. På bil som inte lider av sensorsjukan och tvingar placeringen till dessa två ställen är det oförsvarligt då man inte vinner något i ljuslängd eller minskar "ljuset rakt ner i backen känslan" på att montera på detta viset, det ser bara lika mycket fel ut som det är.
Hade det suttit en Rigid/VX enkelradig ramp på en Qpax anpassad för ändamålet så ser det någorlunda normalt ut.
Därav att rätt monterade är på dessa två sätt även om det logiskt är fel. En V70N ser precis som 240/740/940 naken ut utan 2-3 BBK i nosen och ingen senorsjuka hindrar detta för betydligt bättre ljus än ramp kan ge för pengarna..
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade en ramp, men sålde den direkt & köpte 3 st NBB 75W Xenon. Jag tycker dem passar grymt bra på bilen rent utseendemässigt också. Lyser bra gör dem också. Led har som andra skrivit dålig längd. Bredden brukar vara bra, men på tex motorväg eller om man kör mycket landsväg i mörker vill man ha längd också. De Led-ramper som har längd blir mer som att de mittersta dioderna lyser som laserstrålar. Bli alldeles för smalt.
Du kan ju köpa lamphus på Biltema, & sedan konvertera själv med Xenon kit från Kina. Några kompisar som gjort så, han har 4st på taket & 3st i fronten. Men mina 3st lyser bättre. Man får det man betalar för!!!
ER skrev:
Statsminister skrev:
Ramp kan bara monteras på två ställen, dvs UNDER skylten och på taket, INTE över skylten där normalt extraljus sitter för det fyller inte upp så det ens ser godkänt ut. Skall man hårddra det så blir det aldrig bra ljus med ramp på optimal placering för antingen rakt ner i backen pga dess låga placering eller vägg när dom sitter på taket för ok ljusplacering men kast i annat än klart väder och genererar egenbländning. Detta gäller mera på noname/ebayramper under 4000kr då Rigid och VX har ramper anpassade för detta med liten spridning vertikalt och mindre "allt ljus ner i backen" känsla samtidigt som dom inte är överspecade 50-150% med sämre komponenter.
Hur man ens kommer på tanken att montera ramp av xmitter stil med dubbla rader dioder stående ovan skylt är en gåta och än mindre en liten modell som inte ens kan prestera som 3st BBK med 55W halogen. På bil som inte lider av sensorsjukan och tvingar placeringen till dessa två ställen är det oförsvarligt då man inte vinner något i ljuslängd eller minskar "ljuset rakt ner i backen känslan" på att montera på detta viset, det ser bara lika mycket fel ut som det är.
Hade det suttit en Rigid/VX enkelradig ramp på en Qpax anpassad för ändamålet så ser det någorlunda normalt ut.
Därav att rätt monterade är på dessa två sätt även om det logiskt är fel. En V70N ser precis som 240/740/940 naken ut utan 2-3 BBK i nosen och ingen senorsjuka hindrar detta för betydligt bättre ljus än ramp kan ge för pengarna..
Så här gör vissa VW ägare :lol:
Bild
ER skrev:
Statsminister skrev:
Just det, glömde helt bort att dina ord är lag, ber om ursäkt för att jag la mig i diskussionen! Vem har bestämt att man bara kan montera på dessa två sätt? Står det i någon lagtext jag har missat?
Användarvisningsbild
av ER
Statsminister skrev:Vem har bestämt att man bara kan montera på dessa två sätt?
Finns hela två bilder på en V70N och en Passat i denna tråd om hur det ser ut om man monterar på tokigt vis. Ser ut som kattskit och påklistrat utan känsla för finess eller stil.
Ramp monterar man för att man vill ha det diskret alt. bilen har sensorsjukan så riktigt ljus ej är möjligt. Att montera den för synligt får bara motsatt effekt och är det sensorsjukan så finns inget annat alternativ än dessa två varianter som ser ok ut. Du vinner inget på att flytta upp den 2dm, du blir bara utskrattad och stolleförklarad samt gör det betydligt lättare för tjuvar att stjäla som tar den oavsett 10000kr:s eller 2000kr:s variant. Detta är ännu mera sant om bilen är fri från sensorsjukan så riktiga ljus kan monteras betydligt snyggare än stående ramp och lyser ljusår bättre utan boostade siffror för att sälja. Men gillar man att lura sig själv så inte mig emot att man är dumsnål och köper ebayramp med osramdioder på "210W" som är ökända för sin överspec. och tror den levererar 210W och xxxxx lumen och lyser bättre i bredd och längd än 3xBBK med 55w halogen. BRA ramp kostar flis och namnet börjar på R eller V och hittas sällan/aldrig rabatterat på ebay jmfr. svenska återförsäljare.
av volvo244gle
Känner mig faktiskt lite träffad här... :wink:

Men som sagt: Finess? Stil? På en vinter/bruksbil där huvudsyftet är att få bättre lyse?
Med rampen monterad under regplåten så blir den betydligt mer utsatt för både stenskott och smuts från vägbanan än om man väljer att klämma dit den över plåten.
Bara korkat att välja en låg montering när det finns gott om plats ovan skylten kan jag tycka, för att hugga tillbaka.

Var faktiskt inne på att kapa ur ett avlångt hål i grillen först och trycka in rampen där, men orkade inte klura på en vettig infästning just då.
Det optimala för den stilmedvetna kanske vore en modellanpassad LED-ramp som passar perfekt i grillhålet? :P

När det gäller glödljus så går det bort direkt p.g.a. låg effektivitet. Förbrukad el i en bil blir dyr per kWh med tanke på att du använder bensin/diesel för att generera den, men vem hade kunnat tro det?
Finns siffror på upp emot 10 % lägre förbrukning (samt några till hk) vid experiment där man kopplat bort generatorn och enbart använt medhavd batterikraft för att driva lysen samt bilens elsystem. Jag labbar själv med detta för tillfället, och tanken då är ett hyfsat stort LiPo-pack som laddas upp från elnätet och kan driva allt någon timme iallafall. Men mer om det en annan gång i någon annan tråd...

Xenon är toppen, det håller jag med om! Man får kanonlyse för några hundralappar om man kombinerar SIM-lysen med billigt xenon-kit.
Nackdelen är uppstartstiden, åtminstone om man kör budgetvarianterna.
Brukar bli att man sitter och svär varje gång man måste blända av och får börja om på noll igen. :-(O)

LED-tekniken ger både låg elförbrukning och full styrka på en gång. :D

Sen är det givetvis skillnad på en ramp av känt fabrikat för flera tusenlappar och något billigt smäck, men man får se lite till lysets syfte också.
Tycker min kines för runt 700 spänn (plus tull om jag har otur) gör sitt jobb ganska bra. Sett till byggkvalitén så finns det inget att anmärka på till det priset, och angiven effekt verkar inte vara helt uppåt väggarna heller.
Maxade ut ett labbaggregat på 60 W då jag testade och mätte upp rampen. Den ville ha mer ström än så, vilket är fakta och det samma som godkänt betyg i min värld.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]