Känner mig faktiskt lite träffad här...
Men som sagt: Finess? Stil? På en vinter/bruksbil där huvudsyftet är att få bättre lyse?
Med rampen monterad under regplåten så blir den betydligt mer utsatt för både stenskott och smuts från vägbanan än om man väljer att klämma dit den över plåten.
Bara korkat att välja en låg montering när det finns gott om plats ovan skylten kan jag tycka, för att hugga tillbaka.
Var faktiskt inne på att kapa ur ett avlångt hål i grillen först och trycka in rampen där, men orkade inte klura på en vettig infästning just då.
Det optimala för den stilmedvetna kanske vore en modellanpassad LED-ramp som passar perfekt i grillhålet?
När det gäller glödljus så går det bort direkt p.g.a. låg effektivitet. Förbrukad el i en bil blir dyr per kWh med tanke på att du använder bensin/diesel för att generera den, men vem hade kunnat tro det?
Finns siffror på upp emot 10 % lägre förbrukning (samt några till hk) vid experiment där man kopplat bort generatorn och enbart använt medhavd batterikraft för att driva lysen samt bilens elsystem. Jag labbar själv med detta för tillfället, och tanken då är ett hyfsat stort LiPo-pack som laddas upp från elnätet och kan driva allt någon timme iallafall. Men mer om det en annan gång i någon annan tråd...
Xenon är toppen, det håller jag med om! Man får kanonlyse för några hundralappar om man kombinerar SIM-lysen med billigt xenon-kit.
Nackdelen är uppstartstiden, åtminstone om man kör budgetvarianterna.
Brukar bli att man sitter och svär varje gång man måste blända av och får börja om på noll igen. :-(O)
LED-tekniken ger både låg elförbrukning och full styrka på en gång. :D
Sen är det givetvis skillnad på en ramp av känt fabrikat för flera tusenlappar och något billigt smäck, men man får se lite till lysets syfte också.
Tycker min kines för runt 700 spänn (plus tull om jag har otur) gör sitt jobb ganska bra. Sett till byggkvalitén så finns det inget att anmärka på till det priset, och angiven effekt verkar inte vara helt uppåt väggarna heller.
Maxade ut ett labbaggregat på 60 W då jag testade och mätte upp rampen. Den ville ha mer ström än så, vilket är fakta och det samma som godkänt betyg i min värld.