Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är ju snart dags att slänga på sommarhjulen och nu kommer den stora frågan om vilka däck man ska satsa på!

Har testat följande de senaste åren med blandat resultat:
*Kumho Ecsta SPT KU31, hyfsat grepp på både vått och torrt men slits fort, det blir inte många mil med dessa.
*Continental ContiSportContact 5, bra grepp på både vått och torrt, även dessa var kortlivade.
*Nokian Hakka Black, bra grepp på både vått och torrt, bra livslängd och det däck jag gillat bäst av de jag radar upp!
*Aoteli P607, ett däck jag köpte enbart för att testa ett billigare däck, totalt livsfarliga och jag körde inte mer än max 50mil med dessa innan dom åkte bort!

Har nu inför sommaren 2016 kikat lite på både Nokian ZLine och Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, någon som testat dessa?
Nokian Zline ska ju tydligen vara "samma" som Black men med en annan gummiblandning egentligen avsedd för centraleuropa.

Alla tips och råd angående sommardäck tages tacksamt emot! :)
av Droopy
GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE köpte jag till V70in förra året, innan dess körde jag på goodyear exellence, jag köper i första hand däck efter komfort, de ska vara tysta, alla märkesdäck är iaf säkra nog för mig.
av andersuw
Vilken däcksdimension talar vi om?

Skall sätta på nya sommardäck på båda mina bilar.

Till min V70 T5 -02 tänker jag mig Michelin Energy Saver+ 205/55 R16. Lågt rullmotstånd ( B ), bra våtgrepp (A) och rätt tysta (70 dB).

Till min V70 D4 -15 tänker jag mig Michelin Primacy 3 225/50 R17. Rätt lågt rullmotstånd (C), bra våtgrepp (A) och tysta (69 dB).

Har kört med Michelin sommardäck på mina bilar i många år nu och har enbart goda erfarenheter. Livslängden tror jag är svårslagen, i alla fall så länge man håller sig till avdelningen "ekonomidäck".
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har kört lite blandade storlekar på ovan nämnda däck.
I år handlar det om 205/50/16 och det är storleken jag haft även på Nokian Hakka Black som är det enda däck som klarat två säsonger fram. Många mil och rondeller gör att jag inte har däck så länge!
av Tette
Jag har kört 2 somrar på Nokian zline, visserligen 235/35 19. De greppar bra i både vått och torrt och lever inte om så fasligt. Sen är vägarna som skrot häromkring så lite vägljud letar sig in i kupén. Det enda jag har att anmärka på är att de är inte så bränslesnåla så att säga.. Men det kanske man får räkna med när man går upp i dimensioner :roll:
Användarvisningsbild
av milktrucker
Vredestein har extrem hållbarhet. 4 år höll framdäcken,ca 7000 mil, bakdäcken får gå en 5:e säsong.
Michelin har sämsta greppet på både vått o torrt samt hög förbrukning, både X-ICE och Primacy är ....ja....helt kassa
Pirelli spårar, dånar och rullar trögt.
Nokian Hakka Blue har makalöst väggrepp i vått och torrt samt att de rullar mycket lättare än pirelli scorpion.
Så nu sitter det Hakka blue på båda bilarna. Kan bara rekommendera hakka blue, man får även hakka-skydd, en punkteringsgaranti, på köpet.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Själv så kör jag med vredesteindäck 205/55-16 kört över tusen mil i sommar och har bra mycket mönster kvar mellan 6-7mm runt om och dom är extremt tysta bara 67db enligt markeringen och bra grepp på våta vägar dock är dom väl inte så bränsleekonomiska men helt ok för mig tror att dom låg på E i markering.

Farsan köpte Pirelli cinturato däck 195/65-15 till sin förra bil dom var bränslesnåla och var väldigt tysta men dock så var dom snorhala på våt vägbana tyckte att dom spann hela tiden man gasade på för att komma iväg.

Sen så är ju Goodyears efficientgrip väldigt bra dom är tysta låg bränsleförbrukning och dom slits inte så jätte fort.

Michellins däcksidor är så mjuka så man får dålig vägkänsla spårkänsliga är dom också :roll:

Nästa gång jag köper nya sommardäck så blir det antagligen Goodyear eller vredestein.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Faktum kvarstår dock att Hakka Blue kom på andraplats 2013 och 2015.
Goodyear Efficient grip performance kom på första plats 2013 och 2014

Continental räknas bort eftersom de manipulerar testdäcken och har inte slutat med det ännu, de har snurrat upp ViBilägare kring lillfingret så att conti vinner som bästa sommardäck, bästa dubbdäck, bästa nordiska friktion samt bästa europeiska friktion.
Nokian har bara manipulerat vinterdäck, men har upphört med det.
Frågan är vilka andra tillverkare som manipulerar testdäcken, Goodyear kan var en av dem, men inte micheling eftersom michelin kom på 3:e, 4:e, 8:e samt 9:e plats i däcktesten.
Dunlop sportblue resp. kom på 3:e, 4:e och 6:e plats.

Vredestein ger väldigt fin vägkänsla, jag har inget att klaga på när det gäller dom däcken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]