Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
#1057282
Hej monarped111!

Har du sprejad kablarna? Felet som blir på kablarna är att det blir små små sprickor just under gummit ner till tändstiften.
En annan lösning om du menar att crc,WD40 inte fungerar är eltejp på varje tändhatt. Men det tar ju en hel dag tejpa dem. :roll:
Nackdelen med tejp är att om överslaget ligger närmare fördelardosan då är det bara sprejen som fungerar.
Detta är i princip gratis,tar ingen lång dit, och det fungerar.
Min bil betedde sig exakt som du beskriver. Jag sprejade och problemet är borta.

Mvh.R.
av monarped111
#1057363
körde hem frånjobbet nu ,kopplade in min delphiläsare me motorn på, o den visade att tempen va mellan 64 o 72 grader.
fläckten körde ista vid 66 grader. sen gick den ner till 46 grader o då stannade fäkten.
då ponerar vi att det är fel på termostaten eller tempgivaren eftersom åde mätaren o läsaren visar för låg tem.
men varför går då fläkten igång ?
av monarped111
#1057364
de går ju 2 kablar från tempgivaren.
kan de va nått fel på kablachet.
går kablarna först till databoxen,styrboxen o sen vidare till tempgivaren, eller splittar den så de går separata kablar till boxen och givaren.
nått tyder ju på att den får för mycke soppa när den e varm.
för den hackar ju bara i lägre hastigheter runt 50 o inte på landsväg 90
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1058165
monarped111 skrev:Vart går dom 2 kablarna från motortemperaturgivaren?
Varför kör fläkten vid 60 grader?
Dom två gula kablarna går direkt till motorstyrdonet. Har du AC igång? Kondensorn som sitter framför kylaren måste kylas för att Ac ska fungera och kunna ge kalluft i kupén motorstyrdonet kan då starta fläkten lite när den vill och har du en dålig termostat som släpper igenom kylvätska så får motorn väldigt svårt att komma upp i arbetstemperatur.
av monarped111
#1058252
Ja har ac, eller rättare sagt klimatanläggning. Ska byta termostaten igen.
Även att ja bytt termostat o givare,utan framgång.för eftersom både tempgivaren i bilen och diagnosverktyget visar för låg temp måste de ju va fel på den nya termostaten eller den nya tempgivaren.
Om de inte e nått me databasen eller va de heter.
Den sitter ju te vänster om termostaten.
Tänkte kolla i boxen. Men de sitter ju en bygel över locket,o de sitter ju ingen vanlig mutter där,utan som nån nit.
Hur får man upp den.
Kapa bort näten eller nått
av MickeM
#1058263
Hej.

Har du bytt tändkablarna ännu?

Absolut vanligaste felet till ryck.
Kvittar om dom "ser fina ut".
Det är överslag i halsen ner i toppen.
Man kan prova att linda två varv eltejp på halsarna och försvinner rycken, så byt kablar. Alla 6.
Ingen skillnad = ta bort tejpen och sök vidare.

Micke.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]