Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
monarped111 skrev:Ska byta kablar i veckan.
Om de inte hjälper så byter ja spjällägesgivaren.
Men undrar om de kan va kablarna,för den hugger bara på låga varv typ när ja kör i samhället när ja växlar ner mm.
Aldrig när ja kör på 90 väg.
I da +7 grader o motorvärmare i 2 tim, när ja körde hem från jobbet, 1,5 mil.
Gick mätaren inte upp till mer än 2-3 strecket, är van vid att den står på kl 3.
Har ju bytt både termostat o givare.
Sen tänkte ja på om spjället i botten på luftfilterburken,om spjället där inte öppnar till kalluft,om de kan påverka att de hugger
Spjället öppnar upp för varmluften när motornkallstartas och ska sedan stängas när motorn blir varmare tror inte att det på verkar något nämnvärt mer än förlorad effekt motorn vill ha kalluft.

Det är troligtvis termostaten som är kass köpte du termostaten på Biltema så förstår jag det då min blev kass efter bara ett knappt år bättre att kosta på en original för 233kr. Felaktig termostat på verkar gången på motorn och även bränsle förbrukningen negativt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
monarped111 skrev:Läst att de ska klicka till i lägesgivaren.
Men de hörs inget när ja med motorn avstängd står vid motorn o drar i gaswaiern.
Även läst att man kan mäta upp lägesgivaren me o sätta 2 pinnar o mäta ohmen. Men mäta ohm visar väll inget om givaren tappat ändlägena eller?
Det enda du ser om du ohm mäter den är att kretsen är hel tror inte det går att mäta om den tappat ändlägena. Ja det ska ju klicka till när man öppnar spjället gör det inte det så kan det ju vara en orsak till varför den hugger ibland.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
monarped111 skrev:Ska testa byta kamaxelgivaren igen,trotts att den inte ger nån felkod
Oj vad du skriver knappt så jag hänger med :mrgreen:

Det ska gå att ohm mäta kamaxelgivaren har jag för mig vet inte om den alltid sätter felkod om den felar det beror ju lite på vad det är som felar med den.
av monarped111
Ne den gamla bytte ja för 4 år sen original
O den ja bytte nu va Mekonomen.
Testade även en original, men ingen skillnad.
Den gick upp till strecket innan kl 3 när den stod på tomgång en kvart.
Då gick även fläkten ista.
Ja får ju varmt i cupen nästan direkt.
Kopplade in en delphiläsare o den mätte vattentemperaturen till mellan 62 o 102 grader.
Termostaten e ju 90 så borde den inte hålla sej mellan 85 o 95 grader då?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja inte lägre än 85grader och den kan gå så högt som 115grader innan kylfläkten startar men oftast runt 90 grader när man kör och har fartvinden som kyler.

Om termostaten fungerar som den ska så är det väl tempgivaren som felar och ger styrdonet felvärden.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok om motorn inte kommer upp i arbetstemp så är det antingen termostaten eller en felvisande tempgivare något annat vet jag inte :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok om motorn inte kommer upp i arbetstemp så är det antingen termostaten eller en felvisande tempgivare något annat vet jag inte :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer

Edit: Opps trippelpost datorn är inte riktigt hundra idag :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]