Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
andersuw skrev:Hade min V70 D4 -15 inne hos min PST idag och fick ett par nya mjukvaror laddade. Dels "AUD uppgradering" (som för min bil har artikelnummer 30775610) och dels "ICM/IHU uppgradering" (som för min bil har artikelnummer 30775614). Efter det är det problem som den här tråden handlar om avhjälpt. :-)

Eftersom båda mjukvarorna laddades innan vi testade att gå direkt till internetsökning från navigatorn vet jag inte med hundraprocentig säkerhet vilken av dem som avhjälpt just detta fel. Men med all sannolikhet handlar det om "ICM/IHU uppgradering". "AUD uppgradering" har med ljudet att göra och är troligen irrelevant i detta sammanhang. Artikelnumret för "ICM/IHU uppgradering" är troligen ett annat för 60-modellerna än för V70/XC70/S80. Men det finns gissningsvis motsvarande mjukvara även för 60-serien.

Noteras kan att mjukvarorna i detta fall laddades via USB-uttaget, inte OBD-uttaget. Det var nytt för mig att även mjukvaruladdning numera i vissa fall sker den vägen.
Vad bra att man hittat en lösning på problemet :D
Större och "tyngre " mjukvaror laddas från USB sticka för att det går så mycket snabbare den vägen
av andersuw
leiwi skrev:Vad bra att man hittat en lösning på problemet :D
Jepp. Hade inga större förhoppningar om att detta skulle lösa sig på studs och var primärt inställd på att bidra med ytterligare en felrapport till Volvo centralt. Men dessbättre hade jag fel. :-)
leiwi skrev:Större och "tyngre " mjukvaror laddas från USB sticka för att det går så mycket snabbare den vägen
Ja, jag inser att det är därför de kör den vägen. Det tog ändå bra lång tid så detta verkar vara en uppgradering modell större. Vore intressant att veta vad det är den fixar utöver just denna bug.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag är inte säker, men när jag fick en infotainmentuppdatering i min 2012:a tror jag det pratades om en mjukvara på 40 Megabyte eller så. Det var därför den tankades in via USB. Annars tog det hela dagen.
Infotainment uppdateras normalt sett inte vid service, vare sig det finns en uppdatering eller ej, just för att det tar längre tid än det tar för oljan att rinna ut. Så de som har den här buggen men inte klagar lär få ha den kvar. Liksom de som inte gnydde över något problem 2012 aldrig fick det som kallades Sensus 3.0 heller.
av andersuw
apersson850 skrev:Jag är inte säker, men när jag fick en infotainmentuppdatering i min 2012:a tror jag det pratades om en mjukvara på 40 Megabyte eller så. Det var därför den tankades in via USB. Annars tog det hela dagen.
Skulle inte förvåna mig. Det där USB-interfejset är nog inte världens snabbaste det heller. Det tar ett par timmar att tanka in en kartuppdatering på 17,5 GB den vägen (vilket i och för sig sannolikt också innebär lite uppackning/dekomprimering men ändå).
apersson850 skrev:Infotainment uppdateras normalt sett inte vid service, vare sig det finns en uppdatering eller ej, just för att det tar längre tid än det tar för oljan att rinna ut. Så de som har den här buggen men inte klagar lär få ha den kvar. Liksom de som inte gnydde över något problem 2012 aldrig fick det som kallades Sensus 3.0 heller.
Det har du sannolikt rätt i. Bra att ha i åtanke så att man inte förlitar sig på att det blir gjort av sig själv.

Jag hade tänkt mig att det skulle bli ett snabbt verkstadsbesök idag. Det var ju bara lite mjukvaruladdning plus bromsgnissel som skulle fixas. Så jag väntade kvar. Men det hela tog två och en halv timme trots att bromsgnisslet förstås fixades medan mjukvaran laddades. Undrar om inte verkstäderna måste hitta en annan lösning på det här problemet. Kanske särskilda "laddningsstationer" där bilarna kan stå och ladda mjukvara i godan ro medan meken gör något annat. Idag satt min PST och rullade tummarna ungefär hälften av tiden. Och vad annat kunde han göra eftersom han inte kunde köra in en annan bil så länge mjukvaruladdningen pågick. Det bör ju vara batteriladdare inkopplad när detta görs.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Medan jag väntade gick jag en runda i begagnathallen och blev därigenom en chockartad upptäckt rikare. Se här. ;-)
Användarvisningsbild
av leiwi
Hej Alla
I dag skedde något mycket märkligt, jag har ju som många ,många andra bara fått upp ett rött kryss vid internetsökning i navigatorn
Men i dag fungerar det helt riktigt och det går utmärkt att söka den vägen . Hur detta gått till är mycket märkligt då jag inte haft inne bilen på någon verkstad .

Det finns ju som jag ser det endast två alternativ , antingen så har felet inte legat i bilarna utan på central plats eller vilket jag inte tror är möjligt ännu en uppdatering via "the air "
Att felet har legat centralt tror jag mest på då bägge , en 2014 och en 2015 fungerar nu.
men oavsett känns det ju bra :D :D

Dom två uppdateringarna som anges ovan är samma uppdateringar som jag fick i min bil i juni 2014 i samband med utbyte av ihu så faktiskt tror jag inte dom rättade till felet
av andersuw
leiwi skrev:Hej Alla
I dag skedde något mycket märkligt, jag har ju som många ,många andra bara fått upp ett rött kryss vid internetsökning i navigatorn
Men i dag fungerar det helt riktigt och det går utmärkt att söka den vägen . Hur detta gått till är mycket märkligt då jag inte haft inne bilen på någon verkstad .

Det finns ju som jag ser det endast två alternativ , antingen så har felet inte legat i bilarna utan på central plats eller vilket jag inte tror är möjligt ännu en uppdatering via "the air "
Att felet har legat centralt tror jag mest på då bägge , en 2014 och en 2015 fungerar nu.
men oavsett känns det ju bra :D :D

Dom två uppdateringarna som anges ovan är samma uppdateringar som jag fick i min bil i juni 2014 så faktiskt tror jag inte dom rättade till felet
Hmm. Intressant. Skulle möjligen kunna stämma eftersom de appar som används vid Internetsökning i åtminstone någon mening laddas ner när man behöver dem och det skulle ju möjligen kunna vara så att den/de serveranrop som då används när man går direkt från navigatorn till Internet inte funkade tidigare men att man nu rättat till detta. Sedan skulle det förstås också kunna vara så att det behövs både och för att det skall funka: uppdatering av servern och uppdatering av bilen.

Är båda dina bilar uppdaterade med de aktuella mjukvarorna? Vilka modeller/årsmodeller handlar det om i ditt fall och är artikelnumren på de mjukvaror som laddades desamma som dem jag angav?

Vad säger ni andra som haft detta problem? Är problemet borta nu och i så fall med eller utan uppgradering av bilens mjukvara?
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Niclas skrev:Min har också lagat sig själv, utan att jag har gjort någonting :D
Alltså internetsökning ;)
Internets "självläkande" krafter. ;-) OK. Nu vet vi i alla fall att det egentliga botemedlet sattes in på central nivå. Och om det nu funkar som det skall är väl allt gott och väl. :D

Fast jag noterar att vi i och med detta går in i ett nytt skede i bilhistorien. Tidigare har man alltid lugnt kunnat utgå från att när man har fel på bilen är det bilen det är fel på. Men så enkelt är det uppenbarligen inte längre. :shock: :wink:
Användarvisningsbild
av MaZk
Har tyvärr inte följt tråden på ett tag.
Men när jag läste om era goda nyheter om Volvos självläkande egenskaper så sprang jag ut till bilen.
Ja jäklar. Det funkar.
Även om jag blev lite besviken på funktionen. Hade hoppats att det skulle vara en mer generell sökning av adresser på internet.
Men nu är jag nöjd

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]