Moderator: Moderatorer

Gotlandsbästa: Fan, det där hade jag helt glömt bort.. Helvete, måste fixa det också..
I övrigt fick jag idag upp "Låg batterinivå", också kul!
joel80 skrev:
börne skrev:Jag vänder på det... Vad har Volvon gjort för mig idag?

Den räddade både mig & sig själv från att åka av vägen, gjorde en korkad grej i morse när en bil skulle svänga vänster i en fyrvägskorsning på 80 sträcka & han gick in mot mitten, vägen är jäkligt bred just där så jag bibehåller farten & går ut i den breda vägrenen för att glida förbi lite snyggt & känner direkt att det inte finns fäste överhuvudtaget & antisladd börjar jobba frenetiskt, blir iskall & håller rakt medan jag glider förbi andra bilen, återfår kontrollen & får in kärran på vägen igen, halka som inte syns är inget att leka med, att man inte lär sig :-O)
Jag kände lite nästan samma sak i tisdags. 1+2-väg och jag kommer ikapp långtradare. Det har snöat tidigare på morgonen och ligger ca 5cm snöslast på sidan av vägen men högerfilen är helt ren och vänster har bara en mittsträng som enkelt forceras. Det är vreda hjulspår i vänsterfilen så det känns ok... Efter typ halva omkörningen försvinner hjulspåren åt höger.. (alla som kört om har tydligen varit klara där...) Känner hur man bromsas in av tung slasksnö.. Så nära vatten man kan komma fast det är vitt. Jag får inte sladd eller känner nått annar... Men tror att bilen jobbar rätt hårt med stabiliteten i slasket... Speciellt då jag försiktigt och med extra långt avstånd tilm tradaren går tilmbaka till höger och för en stund har de vänstra däcken i slasket. Utan antisladdsystem känns det som att man i det läget hade kunnat torska. När det bromsas rätt kraftigt på två däckpar och man samtidigt försöker bibehålla farten..
Man håller lite extra hårt i ratten när det blir sådär..
Fyfan det där är det värsta jag vet. Man har hjärtat i halsgropen och spänner armarna och händerna stenhårt åt ratten för att försöka bibehålla styrförmågan och stabiliteten i filen. Sen brukar ju omkörningsfilen vara någorlunda uppkört, det värsta är ju när man ska tillbaka till högra körfältet efter omkörningen. Och det ligger snö mellan filerna. Då känner man verkligen att man lever.
Var och tvättade alla rutor på Statoil idag. Kan säga att det verkligen behövdes efter all körning på E4an. Var knappt så att spolarvätskan gjorde någon skillnad. Så nu är det bara resten av bilen som återstår. :D
Scamp: Ja usch, det är sällan man är så på helspänn som just då. Efter en nära incident pga det för något år sen så kör jag inte om ifall jag inte måste vid sånt väglag.
Då jag kom körandes i en kurva med en lastbil som ligger i ena filen så lägger jag mig i omkörningsfilen för att köra om. Det såg "mildare" ut än vad det var men när jag gasat på lite och börjat manöverera över till vänsterfilen så känner jag hur baken bara släpper i snömodden som är mellan filerna. 70-sträcka (jag höll väl hastigheten däromkring) och till vänster om mig har jag en stor betongmur som delar körriktningarna åt och till höger har jag lastbilen. Tiden gick konstigt nog väldigt långsamt samtidigt som allt skedde väldigt fort men jag minns hur jag kollade åt båda håll för att välja vad jag eventuellt ska komma att smälla med.
Några sekunder senare har bilen jobbat färdigt och jag lyckades styra upp kärran och färden fortsatte - men nu mycket långsammare och med hjärtat i halsgropen.
Jag tror man blivit räddad av antisladd i sånna lägen mer än en gång... Utan att egentligen märka det.
Användarvisningsbild
av C.W.
Det såg ju väldigt fint ut i går morse.
Kring nollan och någon dimma.
Duttade lite på bromsen och ABS började genast att jobba.
Blev väldig lugn färd till jobbet
Blev en enkel avspolning idag. Nu får kärran vila i garaget över helgen medan jag åker Boeing.. 8)
  • 1
  • 523
  • 524
  • 525
  • 526
  • 527
  • 1912
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist