Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niclasxc60
gummilisten på vänster bak dörr har släppt ca 10-15cm från karossen jag har jämt varit in på service ock min mekanicker säger att vi ska vänta för att det är en service sats på väg före vintern säger volvo är det fler som har samma fel på gummi listernaatt dom släpper.
Användarvisningsbild
av fjohan82
niclasxc60 skrev: fre 14 sep 2018, 10:33 gummilisten på vänster bak dörr har släppt ca 10-15cm från karossen jag har jämt varit in på service ock min mekanicker säger att vi ska vänta för att det är en service sats på väg före vintern säger volvo är det fler som har samma fel på gummi listernaatt dom släpper.
Har det med den omtalade smutsen innanför dörrarna att göra...?
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur gick det för dig med listerna, min har också släppt på vänster bakdörr
IMG_20200627_105410.jpg
IMG_20200627_105410.jpg (502.46 KiB) Visad 1756 gånger
av niclasxc60
Jag fick listen bytt på Volvo så nu funkar det fick även monterat extra plast skärmar vid bakdörrarna det funkar mycket bra för smuts och snö men inte för dammet
Användarvisningsbild
av Ted68
Såg i helgen på min V60 2020 - att tätningslisten som sitter på dörren fram har släppt helt i nerderkant.
Det har börjat släppa lite på dom andra dörrarna med. Det gäller alltså listen som sitter runt hela dörren på insidan, inte den på karossen.
Är det någon som bytt list själv och kan dela med sig av erfarenheten :)

Kör ju inte så ofta med bilen och bakdörrarna är inte mycket använda, så listen borde ju stta kvar där.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än ett år och upplevde inget liknande. Min nuvarande V60 har jag inte haft tillräckligt länge. Om det är varmt väder som får gummit att expandera och förlora fäste mot limmet eller om det är kallt väder som får fukt att frysa och sedan slita i gummit vid användning av dörrarna vet jag inte. Jag vet däremot om att lösa gummilister har varit ett problem och det vet även Volvo själva. Därför är det en god idé att lyfta problemet vid nästa service hos en Volvo-auktoriserad verkstad. I USA har flertalet ägare fått problemet åtgärdat, även efter att diverse garantier löpt ut. Om det är global lösning som nått samtliga verkstäder är för mig oklart.

En temporär men förhoppningsvis ganska hållbar åtgärd bör vara rengöring av ytan och någon dubbelhäftande tejp i stil med de som 3M erbjuder.
Användarvisningsbild
av Ted68
Har kollat om det finns goodwill på detta men det fanns inte på min bil i alla fall.
Måste ju vara nåt fel vid tillverkningen eller vid monteringen, detta kan ju inte vara normalt
Bilen står ju i ett torrt garage mest hela tiden.

Men jag får ge mig på att byta själv, ska börja med förarsidan nästa helg.
Blir jag nöjd så byter jag nog runt om nästa år.

Art.nr Fram 32229228 och Bak 32229229.
Ca 580 kr styck.
Användarvisningsbild
av Ted68
@ShogunX,
Kan du länka nån text om detta, typ forum eller liknande.
Hade vart intresant att läsa lite :)

"Jag vet däremot om att lösa gummilister har varit ett problem och det vet även Volvo själva. Därför är det en god idé att lyfta problemet vid nästa service hos en Volvo-auktoriserad verkstad. I USA har flertalet ägare fått problemet åtgärdat, även efter att diverse garantier löpt ut. Om det är global lösning som nått samtliga verkstäder är för mig oklart."
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]