NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man drar först ut sprinten åt sidan/vänster (vilket funkar på alla cylindrar utom #4 där det inte finns plats - man måste lossa spridaren först). Därefter är det "bara" att dra ut returen "rakt ut". Finns inget mer som håller den. Däremot så kan den nog "becka" fast, pröva med en näbbtång om ni kan nå ner till returen och dra den rakt ut.

Men om ni däremot skall byta hela retur-slang-paketet, så måste man (tror jag) ta loss det svarta "inluft-huset" först. Vid återmontering så spänns dessa (det svarta "inluft-huset") i två steg först 5Nm och sedan 10Nm.

Vid återmontering så är det likadant, kan vara svårt att trycka returnnippeln på plats, och sedan ännu svårare att få sprinten på plats, men med lite tålamod och en näbbtång så har det funkat för mig, lycka till! (Edit: kör försiktigt en kort sträcka efteråt och kollat att returerna sitter fast, en gång har sprinten "töjt" sig för mig och därför har returen kunnat "ploppa ut", det blev mycket dieselläckage på kort tid).

Sedan, var läcker det? Jag tänker och gissar (med betoning på gissar) att eftersom spridningen är kopplad till motorlast så borde det vara läckage på högtryckssida (alltså till-ledning till spridaren), ett litet hål här borde kunna ge en "dimma" vid "högtrycksläckage" vilket skulle kunna ge en spridning som syns på din bild.
Vi ska byta hela packetet vi har fatt vara hander pa bilder fran VIDA idag far val bli pill i helgen. Min kille korde 110 for att hamta upp mig idag jag var lagomt road nar jag oppnade motorhuven och sag att alla fyra spridarna stod under diesel tog en timme att stada upp.
Lackaget ar inte helt lokaliserat ansamligen hamnar bakom spridare 3. Ligger man runt 85km/h lacker det bara runt spridare 3 men da dricker hon vara 3.5 ge och ta nan halv dl men over hundra drar hon 5.8 ish och pa 130 som ar standard har pa motorvagen dricker hon ca 6.2 over lag. Jag far en kansla av att nar natt ar under tryck lacker ratt ordentligt.
Bra, då skall ni som sagt först lyfta bort det svarta "inlet manifold" (det hade jag gjort tror jag). Tror att man även kommer åt returen på spridare #4 utan att lyfta spridare i så fall, vilket man skall låta bli, då det kräver en ny (iof "billig" finns på mekonomen, volvo etc.) kopparbricka för att få tätt spridaren mot cylindern.

Som jag minns det är det rätt "rättframt" att få av/på inluft-huset. När jag återmonterade så tog jag lite vaselin-fett på tätningsringarna, då gled de lättare på igen - börjar med att trycka inlufthuset på plats med handkraft, sedan spänner man 5nm jämnt, och sedan 10Nm jämnt.
Skall inte behövas så länge ni inte rör tillflödet, dvs. "ledningen" från bränslefiltret till bränslepumpen. Om ni öppnar där så kommer det in luft och bränslet "backar" tillbaka till tanken och från det läget så måste den luftas för att gå igång igen.
Jag tror att chansen att det är ringen som läcker är nära noll, det skulle betyda att kompressionen är fullkomligt kass på den cylindern och det skulle ni höra/känna i motorgången.

Hade det varit spridare som läckt så tycker jag att ni borde ha sett att/varifrån den fuktar. Min gissning, antingen själva anslutning till bränslerören (mellan common-rail och spridare), (mikroskopiskt) hål i spridarrören eller läckage i tätning av spridare. Men som sagt, jag tycker att det borde gå att se varifrån den fuktar.

Som sagt, ta bara mina kommentarer som gissningar o inget annat.
Mekaniken har lossat och dragit at spridare 3. Hon lacker mindre efter returslangen blivit bytt och bultarna at dragna. Dvs jag kan kora 130 pa motorvagrn utan att hon simmar i diesel efterat ligger dock fortfande ett lager i botten nar jag komner hem. Kor jag henne i 80 ar hon nu torr. Motor ljudet har andrats ngt men spridare 1 magneter skramnar bra sa det ar svart att saga om det ar dom lr natt annat. Hon ar chippad med sa prestations messigt ar det lite svart att saga for hon ar pigg sa sma andringar ar for mig svart att marka. Byter vi koppar ringen sa blir det nytt bransle ror med.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]