- ons 09 mar 2016, 21:28
#1056567
Man drar först ut sprinten åt sidan/vänster (vilket funkar på alla cylindrar utom #4 där det inte finns plats - man måste lossa spridaren först). Därefter är det "bara" att dra ut returen "rakt ut". Finns inget mer som håller den. Däremot så kan den nog "becka" fast, pröva med en näbbtång om ni kan nå ner till returen och dra den rakt ut.
Men om ni däremot skall byta hela retur-slang-paketet, så måste man (tror jag) ta loss det svarta "inluft-huset" först. Vid återmontering så spänns dessa (det svarta "inluft-huset") i två steg först 5Nm och sedan 10Nm.
Vid återmontering så är det likadant, kan vara svårt att trycka returnnippeln på plats, och sedan ännu svårare att få sprinten på plats, men med lite tålamod och en näbbtång så har det funkat för mig, lycka till! (Edit: kör försiktigt en kort sträcka efteråt och kollat att returerna sitter fast, en gång har sprinten "töjt" sig för mig och därför har returen kunnat "ploppa ut", det blev mycket dieselläckage på kort tid).
Sedan, var läcker det? Jag tänker och gissar (med betoning på gissar) att eftersom spridningen är kopplad till motorlast så borde det vara läckage på högtryckssida (alltså till-ledning till spridaren), ett litet hål här borde kunna ge en "dimma" vid "högtrycksläckage" vilket skulle kunna ge en spridning som syns på din bild.