- ons 09 mar 2016, 13:05
#1056363
Hm, så många felkoder kring lambdan.. Då måste ju din miljölampa("lambda lampa") lysa rätt skarpt i instrumenthuset?
Koderna säger, löst översatt, att lambdan inte kan reglera bränsleblandningen tillräckligt för att få bilen att gå som den ska. Det kan bero på tusen olika saker(tyvärr), det kan vara allt ifrån en kass vakuumslang så bilen drar tjuvluft, till kass LMM eller kass lambdasond.
Ser även att du har felkod på tempgivaren, står tempgivaren som den ska i insturmenthuset? (mer eller mindre stabilt på "kl3").
Om temp. givaren rapporterar att motorn är kall t ex, så kommer styrdonet spruta in mer bränsle. Det är mycket möjligt att sonden får halv-panik då. Men, då borde bilen svartryka en del, gör den det?
Kolla även upp hur fördelare+rotor ser ut, om dom är kassa så kan man få alla möjliga konstiga fel.
Du kan även prova rycka ur LMM med motorn igång. Det ska bli en markant skillnad på motorgången då, bilen kanske t om dör. Blir det ingen skillnad när du rycker LMM öht. så går bilen redan i sitt nödprogram - och då är det inte konstigt att den är riktigt slö och ovillig att varva.
Då kan det vara LMM som inte fungerar som den ska. Den kan fungera tillräckligt för att inte generera en felkod, men tillräckligt kass för att bilen ska gå som ett lass skit.
... Som du märker så finns det som sagt X antal olika saker som kan ställa till problemen och felkoderna du får.