Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moox
Hej! Min volvo 850 t5 -94 har börjat krångla när man ska accelerera. Det går bra att gasa till över 2500 rpm i friläge men när en växel ligger i är det som att det tar stopp och hela bilen rycker till. Någon som varit med om liknande? Har tyvärr inte möjlighet att läsa felkoder, vet att det är svårt för er att med någon säkerhet säga vad som är fel utan dom men alla ideer är välkomna.
Nu har jag googlat mig smartare och hittade en hel del felkoder.

I A2 fick jag
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

och:

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

. Fick en till i A7, 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång.
Hm, så många felkoder kring lambdan.. Då måste ju din miljölampa("lambda lampa") lysa rätt skarpt i instrumenthuset?

Koderna säger, löst översatt, att lambdan inte kan reglera bränsleblandningen tillräckligt för att få bilen att gå som den ska. Det kan bero på tusen olika saker(tyvärr), det kan vara allt ifrån en kass vakuumslang så bilen drar tjuvluft, till kass LMM eller kass lambdasond.

Ser även att du har felkod på tempgivaren, står tempgivaren som den ska i insturmenthuset? (mer eller mindre stabilt på "kl3").
Om temp. givaren rapporterar att motorn är kall t ex, så kommer styrdonet spruta in mer bränsle. Det är mycket möjligt att sonden får halv-panik då. Men, då borde bilen svartryka en del, gör den det?

Kolla även upp hur fördelare+rotor ser ut, om dom är kassa så kan man få alla möjliga konstiga fel.

Du kan även prova rycka ur LMM med motorn igång. Det ska bli en markant skillnad på motorgången då, bilen kanske t om dör. Blir det ingen skillnad när du rycker LMM öht. så går bilen redan i sitt nödprogram - och då är det inte konstigt att den är riktigt slö och ovillig att varva.
Då kan det vara LMM som inte fungerar som den ska. Den kan fungera tillräckligt för att inte generera en felkod, men tillräckligt kass för att bilen ska gå som ett lass skit.

... Som du märker så finns det som sagt X antal olika saker som kan ställa till problemen och felkoderna du får.
Lyser Lambdalampan/ miljö lämpan när du vrider på tändningen? Om inte så har någon mörkat lampan eller så har själva lampan gått sönder.

Låter på felkoderna som att du har ett ordentligt luftläckage någonstans.

Därav för mager på tomgång tjuvluft sugs in och lambdasonden känner att bilen går magert.
För fet på högre varv laddtrycket läcker ut motorn får inte den luft det den behöver och motorn går då för fett.

Men det kan ju vara mycket annat också som LMM, motortempgivaren, lambdasonderna (minst troligt).

Kolla även så att slangarna till magnetventilen sitter rätt. Minna satt felkopplade vilket gjorde att jag fick för höga avgasvärden på Co och HC bilen gick för fett.
Nu lyser lambdalampan och bilen går knappt att starta. Den håller inte tomgången heller, så jag tog mig nog just så pass hem sist. Hittar inga lösa eller trasiga slangar, ska testa ta lös dom och kolla mer noga. I en annan tråd här hade en användare kopplat ut sladden till LMM och problemen försvunnit, då visste han att det var den som var trasig. Testade det nu också men samma fel kvarstod. Betyder det att LMM fungerar som den ska?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a&start=0 <-- tråden i fråga.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]