Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har man problem med "skit i oljan" har man så stora problem att det inte blir någon skillnad oavsett om man suger ur oljan eller tömmer den underifrån...
Är antagligen sak samma hur man gör, men jag tycker det känns bäst att använda pluggen så man vet att ev. bottensats följer med ut.

Gäller det en rödblockare med "skit i oljan" så brukar jag sätta tillbaka pluggen efter urtappningen och slå i ett par liter diesel. Sen är det bara att starta upp och låta motorn gå några sekunder så dieseln hinner cirkulera runt innan allt tappas ur och filtret byts. Rensar upp fint! :D
Har inte vågat testa denna metod på någon modernare motor dock... De ska visst vara lite känsligare.
Nexus skrev:Byter alltid genom tappa via pluggen. Har magnet plugg som samlar upp ev skit.
Magnet är ju bra, men är det inte rätt mycket aluminium och gjutjärn i motorer? Alltså icke magnetiska metaller!?
Variosboy skrev:Magnet är ju bra, men är det inte rätt mycket aluminium och gjutjärn i motorer? Alltså icke magnetiska metaller!?
Vad har det för betydelse? :)
Magneten sitter ju på oljepluggen, har inget med motorn i sig att göra.

Btw Nexus, antar att du har liknande den som LMR säljer? Är skallen lika vek som orginal, dvs nästan garanterat blir halv-rund, eller håller den för att återanvändas?
Han menar vad har en magnet för funktion om den ändå inte fångar upp någonting eftersom partiklarna inte är magnetiska?
Yaniz skrev:Lennart, jag ser att pumpen du hänvisar till har en slanglängd om drygt 60 cm. Är denna längd verkligen tillräcklig för att nå trågets botten. Min oljesticka utan ögledelen är 60 cm. Tror inte jag når botten på min V70 med den. Har du möjligtvis skarvat den?
Jag köpte inte min pump på Biltema utan på Hjertmans (marintillbehör och dubbelt så dyr) och där var lång slang. Där är t.o.m 2 slangar i olika diameter och 2 st olika "gummimuff" så jag kan välja slang. Den klenare slangen passar till min utombordare (Suzuki 90kh 4-taktmotor). Jag har haft den så länge så jag har bytt slang en gång, vi har på jobbet Legris tryckluftslang på våra maskiner. Den är lite styvare än den som var med och funkar kanon. Vi har Festo slang också men den är mjukare. Funkar, men man får vara mer försiktig. Den är lättare att få i för långt. Jag har drygt en meter slang så kan man ha spilldunken på luftfiltret (745-a) så den står stadigt. Har funderat på en elektisk pump, ska göra service på dotterns Mazda 6 -07 på fredag. Hon köpte den i höstas så det blir en ny erfarenhet :lol:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Yaniz skrev:Lennart, jag ser att pumpen du hänvisar till har en slanglängd om drygt 60 cm. Är denna längd verkligen tillräcklig för att nå trågets botten. Min oljesticka utan ögledelen är 60 cm. Tror inte jag når botten på min V70 med den. Har du möjligtvis skarvat den?
Jag köpte inte min pump på Biltema utan på Hjertmans (marintillbehör och dubbelt så dyr) och där var lång slang. Där är t.o.m 2 slangar i olika diameter och 2 st olika "gummimuff" så jag kan välja slang. Den klenare slangen passar till min utombordare (Suzuki 90kh 4-taktmotor). Jag har haft den så länge så jag har bytt slang en gång, vi har på jobbet Legris tryckluftslang på våra maskiner. Den är lite styvare än den som var med och funkar kanon. Vi har Festo slang också men den är mjukare. Funkar, men man får vara mer försiktig. Den är lättare att få i för långt. Jag har drygt en meter slang så kan man ha spilldunken på luftfiltret (745-a) så den står stadigt. Har funderat på en elektisk pump, ska göra service på dotterns Mazda 6 -07 på fredag. Hon köpte den i höstas så det blir en ny erfarenhet :lol:

Mvh
Lennart
Tack för ditt svar, Lennart! Är det en sådan slang du åsyftar http://www.hydraulkompaniet.se/polyamidslang/1025p08-04 ? Skulle tro att det är 8 mm eller max 10 mm som är lämplig för ändamålet.
Yaniz skrev:Tack för ditt svar, Lennart! Är det en sådan slang du åsyftar http://www.hydraulkompaniet.se/polyamidslang/1025p08-04 ? Skulle tro att det är 8 mm eller max 10 mm som är lämplig för ändamålet.
Japp, fast jag vit halvt genomskinlig. Men polyamid står det på den. Man ser igenom den när oljan kommer så man är beredd, och så ser man när det börja komma luftbubblor när oljan börjar ta slut. Ska kolla på slangen när jag kommer hem, det är nog dags att byta den. Att tänka på är att inte ha för lång slang, det blir svårare att pumpa. Är nog bättre att ha längre slang på utloppet, där gör det ju inget att den är mjuk

Mvh
Lennart
Ni som funderar på det här med oljans innehåll och eventuella järnpartiklar kan kolla den här filmen:

Tipset har jag tagit från den här sidan: http://www.sweet16.se/ Det är alltså en som bygger en rak 16-cylindrig motor. :-O) Han går mycket grundligt till väga och undersöker och forskar hur saker och ting fungerar och beter sig. Det finns massor av bildsidor och det finns även funderingar i text. Läs t.ex Tekniksidan eller Tankar och Funderingar. Ta tid på dig för det finns massor av intressant information. Uppdateringar kommer något lite oregelbundet, men alltid lika spännande varje gång.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS